Varför används inte ringklockan mer?

om cykelbana eller bilkörfält är enkelt för min egen personliga del.

Upplever jag att det är säkrare för mig och mina medtrafikanter, väljer jag bort cykelbanan, och cyklar på vägen i kanten av bilkörfältet. Till vänster i bilkörfältet om jag då ses tydligare när jag skall passera en korsning för att svänga vänster.

Skulle gärna ställas inför en domstol och motivera min inställning om någon polis skulle försöka ändra mitt beteende med en böteslapp.

Thure

För övrigt är jag en stor ringklockefantast. Har t ex två ringklockor på bockstyret på min sommarpedelracer. En i styrändan och en intill styrstången.

Min svåger att investerat i ett signalhorn på typ 100 decibel på sin racer men han pendlar genom Stockholms centrum och där kanske det kan vara användbart.

Utmed den gata jag bor på går ett relativt kort stycke en gång/cykelbana på trottoaren. Den är 180 cm bred, normal bredd är 300. På våren ligger också en hel del grus på trottoarens kant.
När jag cyklar västerut hemifrån förväntas jag svänga vänster över den stora breda vägen precis vid en korsande cykelbana, och längre fram korsa den breda vägen igen. Jag väljer ofta det förnuftiga.

Nyligen gjorde jag det inte och blockerades av en fet cyklist som körde i långsam takt mitt på trottoaren. Det var en av få gånger jag använt klockan. Efter flera upprepade försök harklade jag mig och sade med hög röst, "ursäkta, skulle jag kunna få komma förbi här". Ingen reaktion. Då körde jag om på gräsmattan innanför trottoaren och såg anledningen, lurarna.

För det mesta använder jag klockan mycket sällan eftersom jag aldrig vet hur den andre eller de andra reagerar. Kör tre i bredd kunde man tycka att det var självklart att den vänstraste ska lägga sig bakom de båda andra vid möte eller omkörning, men cyklistidioter är ett under av uppfinningsrikedom när det gäller att krångla till en sådan situation.
 
Om jag kör om

två eller tre gångtrafikanter som går i bredd och blockerar hela bredden av cykelbanan så brukar jag använda ringklockan. Mer regel än undantag är då att de som går på höger sida går över på vänster och de som går på höger sida viker över till vänster kant.

Har slutat att förvåna mig över detta men de som går ger ofta sken av att det är lite pinsamt med detta "hönsliknande" beteende.

Antar att den som hör en ringklocka antar att signalen gäller i första hand dom själva enskilt och tror att det är för att de går i cyklistens spår som cyklisten plingar. Då byter de instinktivt sida. Bra att man har beredskap för detta som omkörande cyklist.

I Stockholmsområdet används ringklockor alltmera nu när det vimlar av cyklister och gångtrafikanter på cykel och gångbanorna. Har förstått bland annat av tidigare trådar att det inte är lika "comme il faut "med ringklockeplingade i vissa landsortsstäder.

Thure
 
Ett skäl att just fotgängare bär sig så konstigt åt är att det inte finns någon praxis - än mindre lagar - för vilken sida man går. På landsvägar med biltrafik ska man normalt gå på vänster sida (utom rimligen om vägen svänger vänster framför en) så att man upptäcker bilar i tid och kan kliva åt sidan. Men inte ens där finns något enhetligt beteende bland fotgängare. T ex om det bara finns trottoar på vänster sida kan fotgängare få för sig att gå två, tre i bredd på höger sida, med ryggen mot trafiken, vilket givetvis stökar till det om det kommer fordon från båda hållen.
 
Ett skäl att just fotgängare bär sig så konstigt åt är att det inte finns någon praxis - än mindre lagar - för vilken sida man går. På landsvägar med biltrafik ska man normalt gå på vänster sida (utom rimligen om vägen svänger vänster framför en) så att man upptäcker bilar i tid och kan kliva åt sidan. Men inte ens där finns något enhetligt beteende bland fotgängare. T ex om det bara finns trottoar på vänster sida kan fotgängare få för sig att gå två, tre i bredd på höger sida, med ryggen mot trafiken, vilket givetvis stökar till det om det kommer fordon från båda hållen.
Nog finns det en lag som berör hur gående ska bete sig i trafiken, den heter trafikförordningen och där står det så här i kap 7:


7 kap. Bestämmelser för gående på väg

1 §Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.

De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.


Källa:
https://lagen.nu/1998:1276

Däremot har du rätt i att det inte står något om fotgängarens placering inom gångbanan, eftersom gående inte är fordon är inte fordons plats på väg tillämpliga.

Däremot TYCKER jag (utan lagstöd) att gående (som inte är i procession eller motsv) bör hålla till vänster på gångbanan i linje med hur man går på väg utan gångbana.

/Patrik
 
Vad jag syftade på är att det inte finns lagar om vilken sida av en gemensam gång- och cykelväg man ska gå (det var väl det som var aktuellt ovan?). Går man till vänster ska man dock inte lämna någon lucka till vänster om sig ty många, kanske de flesta, cyklister får då för sig att de ska passera till vänster om en vilket kan bli otrevligt. Det är t om så att om det är åtskild gång- och cykelväg till vänster om gatan (i färdriktningen) så får omkörande cyklister ofta för sig att de ska över
på gångbana. Och en majoritet av mötande cyklister använder gångbanan!

Notera annars "om möjligt". Svänger vägen vänster går man förstås över på höger sida så man har bättre koll på vad som kommer bortom kröken. Att hålla vänster kan vara livsfarligt.
 
Personligen tror jag att fotgängares nonchalanta och uppkäftiga trafikbeteende beror på en bunt oskrivna regler som cirkulerar i vårt samhälle:

*Fotgängaren har alltid företräde, därför kan man byta fil eller korsa en väg utan vare sig kontroll eller signal.
*Eftersom fotgängare är långsammast och det är den som kommer bakifrån som ska ha koll, så har fotgängaren alltid rätt att göra som denne vill.
*Vid en eventuell olycka eller tillbud går vi som regel vinnande, då skräckmonsterbilen kom från ingenstans och vi var bara ett par helt oskyddade och oskuldsfulla fotgängare.

Kort sagt:
*Alla ska visa oss hänsyn, och vi får göra som vi vill för att vi är fotgängare.

Att skylta gång- och cykelfilernas position och/eller stifta fler lagar tror jag inte skulle inte ha någon effekt alls inom en överskådlig framtid, då man som gångtrafikant, och inte ett fordon, helt enkelt inte behöver bry sig om trafiken runt omkring sig.
 
Vad jag syftade på är att det inte finns lagar om vilken sida av en gemensam gång- och cykelväg man ska gå (det var väl det som var aktuellt ovan?). Går man till vänster ska man dock inte lämna någon lucka till vänster om sig ty många, kanske de flesta, cyklister får då för sig att de ska passera till vänster om en vilket kan bli otrevligt. Det är t om så att om det är åtskild gång- och cykelväg till vänster om gatan (i färdriktningen) så får omkörande cyklister ofta för sig att de ska över
på gångbana. Och en majoritet av mötande cyklister använder gångbanan!

Notera annars "om möjligt". Svänger vägen vänster går man förstås över på höger sida så man har bättre koll på vad som kommer bortom kröken. Att hålla vänster kan vara livsfarligt.

Jag håller inte med om att man ska gå på höger sida bara för att vägen svänger - då jag är bilist så vill jag inte ha gångtrafikanter på höger sidan av vägen. Man får väl gå i vänstra diket om man inte vågar gå på vägens vänstra sida i en kurva - eller stanna då man ju hör bilar på längre avstånd.

/Patrik
 
Jag håller inte med om att man ska gå på höger sida bara för att vägen svänger - då jag är bilist så vill jag inte ha gångtrafikanter på höger sidan av vägen. Man får väl gå i vänstra diket om man inte vågar gå på vägens vänstra sida i en kurva - eller stanna då man ju hör bilar på längre avstånd.

/Patrik

Det här var nog det äckligaste inlägget jag läst på Utsidan.
 
Jag håller inte med om att man ska gå på höger sida bara för att vägen svänger - då jag är bilist så vill jag inte ha gångtrafikanter på höger sidan av vägen. Man får väl gå i vänstra diket om man inte vågar gå på vägens vänstra sida i en kurva - eller stanna då man ju hör bilar på längre avstånd.

/Patrik

själv ifrågasätter jag det vettiga att hålla på att byta sida hela tiden som gångtrafikant, verkar vettlöst
 
Det här var nog det äckligaste inlägget jag läst på Utsidan.

Då tolkar du nog det på ett sätt som inte var avsett. Det finns lagar som är till för allas bästa och smidigt samspel. Som gångtrafikant går jag på vänster sida eftersom lagen säger så - jag tror lagstiftaren tänkte att jag och mötande fordonstraik har lättast att upptäcka varandra så och eftersom lagen kan förvätnas vara känd av alla så är detta normalläget. Som bilist så förväntar jag mig att andra fordon i första hand finns på höger sida av vägen och gångtrafikanter på vänster sida. Går jag på en mörk väg så har jag minst reflexer och helst också en ficklampa.
Väljer man att bryta mot lagen så tar man en risk och jag tycker det är bättre att hålla sig på vänster sida då det är lagstadgat så - att korsa vägen vid varje kurva och sedan gå på "fel" sida tror jag precis som Almgren är förknippat med större risker än att gå på insidan i en skymd vänsterkurva. Som gångtrafikant (givetvis utan hörlurar) har man förmånen att höra ljud bättre än motorfordonsförare och det kan man med fördel uttnyttja i mörker.
Kanske var ordet vågar illa valt men jag tycker det är mer våghalsigt (och onödigt riskablet) att byta sida och gå på fel sida och den risken undviker jag vid behov gärna genom att stanna, lyssna och ev gå i diket på vänster sida.
Jag skulle inte ha något emot lag på reflexer för gångtrafikanter i mörker - det tror jag många fordonsförare skulle hålla med om. Det är stor skillnad på hur bra man som gångtrafikant ser i halvljuset från en bil jämfört med hur svårt det kan vara att sen en mörkklädd gångtrafikant innifrån en bil med halvlljus.

/Patrik, som inte avser äckla någon men tycker lagar fyller ett syfte: smidigt samspel
 
Vissa

vänsterkurvor är väldigt skymda. jag har en sån på min pendlarsträcka.

Här är man i närheten av både järnvägen och en större trafikerad väg (=mycket buller svårt identifiera en annalkande bil runt hörnet) samtidigt som kurvan rundar en bergvägg och lastbilar och bilar precis slickar kanten av diket som ligger mellan vägen och bergväggen.

På det stället håller jag helt och hållet med Peter om att det som gångtrafikant är lämpligast att ta höger sida.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.