Varför används inte ringklockan mer?

Samma på cykelbanan?

"De som vållat bilisten de största bekymren, äro dock lekande barn och nervösa fruntimmer. [...] Damer är ofta lika svåra som barnen, ty vid en hornsignal tappar de ej sällan helt koncepterna. Att de efter att ha passerat trefjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnat är inte sällsynt. Ja två, tre gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna och låt dem komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte med spårvagn."
-Citat ur Körkortsboken från 1920.
 
Blir det en "olycka" är det någon/ra som brustit i förutseende, hänsyn, trafikregler delar eller allt.
Olycker händer inte bara, de byggs upp av små tillsynes obetydliga felgrepp vilka tillsammans i slutet leder till att någon skadar sig, andra eller flera, i värsta fall så att någon eller några avlider.
Den här cyklisten som nu stannade i 12 veckor, han hade ju inte tid att ta hänsyn, han stressade, missbedömde ett möte, väjde körde på mig bakifrån och välte samt blev överkörd av en mötande.
Två meter efter mötet hade han haft fri väg, men det räknade han inte med, han skulle hinna och det gjorde han inte. Verkligheten staffar alltid direkt och hårt. Asfalt är en rejält stor fil.
Fundera på det.
go tur och lite tid samt ett 25 g pling kan göra stor skillnad. YMMV
 
Jag tycker knappast att du kvalar in som "fartdåre på cykel". Jag tycker det helt ok med hög fart på cykelbanan och även cykelbara vägar / stigar. Men skillnaden i fart, mellan den som cyklar fort och slöcyklarna kan vara avsevärd. Om du ger signal med ringklockan när slöcyklarna har en chans att att höra signalen är det för sent. Ger du signal i tillräckligt god tid, hör dom dig inte. Det är inte ok att skrämma andra cyklister. Det är stor skillnad på att cykla fort och vara en dåre. I rusningstid vet dom flesta vad det handlar om. Men andra tider kan det vara många fler ovana cyklister på banan. På de cykelbara vägar / stigar finns även gångtrafikanter och barnvagnar. Man kan inte ta med sig beteendet från en ren cykelbana i rusningstid dit. DET är dårskap.

mvh thomas

Nej precis, det är inte OK att cykla på cykelvägen om du håller god fart, bor visserligen i Luxemburg men jag ser inga trikåer på cykelvägarna framför allt om det inte är rena cykelvägar (med hundar i linor och andra hinder), de får hålla sig på vägen eller släppa av i god tid, en "tidsmaskin" rullandes i 52-56 km/h eller en dam i 20 km/h är viss skillnad.
 
Nej precis, det är inte OK att cykla på cykelvägen om du håller god fart, bor visserligen i Luxemburg men jag ser inga trikåer på cykelvägarna framför allt om det inte är rena cykelvägar (med hundar i linor och andra hinder), de får hålla sig på vägen eller släppa av i god tid, en "tidsmaskin" rullandes i 52-56 km/h eller en dam i 20 km/h är viss skillnad.

Jag kan inte lagarna i Luxenburg, men här i Sverige är det där direkt fel. Det finns t.o.m. prejudikat som säger att man inte får cykla på vägen om man kunde valt cykelbanan.
Hastighetsbegränsning på cykelbanor är gällande bashastighet, 50 eller 70 km/h beroende på om det är tätbebyggt område. Går cykelbanan i direkt anslutning till väg så gäller vägens hastighetsbegränsning.
Som vanligt är trafikanten dock skyldig att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. (eller hur nu lagtexten är formulerad på den punkten)
 
Det där handlar ju om att lagstiftarna inte har tänkt på att en cyklist på racer kan komma upp i 50-60 knyck. Det blir alltid stora problem om trafikanter som håller väldigt olika fart ska samsas på samma väg.

Det är samma problem med snabba och långsamma cyklister på en cykelbana som det är med bilar och traktorer på en 90-väg.

En traktor som kör i 30 på 90-väg är ju i princip samma sak som en bil som har parkerat på 50-väg (man kommer ikapp dem ungefär lika fort, och det kan bli en rejält oförberedd inbromsning). Det är inget problem om det bara är de två fordonen, men kommer det en karavan av bilar i 90 som kommer ikapp en traktor så blir det ju en kedjereaktion.

Nu ser ju tyvärr vägnätet ut så idag att det inte går att ha olika vägar beroende på hur snabbt man kör, och då blir det så att de snabba trafikanterna måste anpassa sig efter de långsammare (det är ju orimligt att tvärtom kräva att de långsammare skall anpassa sig efter de snabba).
 
Jag kan inte lagarna i Luxenburg, men här i Sverige är det där direkt fel. Det finns t.o.m. prejudikat som säger att man inte får cykla på vägen om man kunde valt cykelbanan.
Hastighetsbegränsning på cykelbanor är gällande bashastighet, 50 eller 70 km/h beroende på om det är tätbebyggt område. Går cykelbanan i direkt anslutning till väg så gäller vägens hastighetsbegränsning.
Som vanligt är trafikanten dock skyldig att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. (eller hur nu lagtexten är formulerad på den punkten)

Är det inte så att man får använda vägbanan om det är bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt..? Vill minnas att hovrätten har sagt detta i en dom, där de fann att cyklisten ifråga inte hade bort använda vägbanan eftersom han skulle svänga vänster, och därför lika gärna kunde cykla på cykelbanan som vägbanan (var ju ändå tvungen att korsa den).

//J
 
Är det inte så att man får använda vägbanan om det är bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt..?

Jo, Trafikförordningens 3 kap 6 §:


6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Och hovrättsdomen som du refererar till är nog domen mot cyklisten Andreas Grass, som blev påkörd av en bil som inte höll tillräckligt asvtånd. Bilisten frikändes i tingsrätten medan Grass blev dömd för brott mot ovan nämnda paragraf. I hovrätten framkom dock nya vittnesuppgifter och då blev både bilist och cyklist fällda, dock på lite olika §.
 
tyfon

Jag ringer och ringer ändå så springer löparen mitt i cykelbanan marken är slät och det regnar inte ändå går det mitt i eller vinglandes ut och in på cykelbanan.

När jag tillslut tränger mig förbi fattar jag varför hörlurarna... Jag hör själv den dunkande musiken när jag passerar.
Då inser jag att jag borde ha en tyfon istället för min lilla ringklocka.

Lite längre bort är det samma sak igen men då är det en cyklist som lyssnar på hårdrock som är döv för allt som händer runt omkring.




Jag brukar vara ute på cykel ca 3-4 mil om dan. På cykelvägar, gator och landsvägar. Rullar fram i måttliga 20km/h. Väjer för potthål och vattenpölar, vilket gör att jag ibland pendlar från sida till sida över cykelbanor. Jag pinglar på alla gångtrafikanter och saktar ner farten för att inte skrämmas. Jag glider fram i egna tankar och filosoferar och njuter. Ända till någon i tighta fluoriserande kläder brakar förbi i rasande ljudlös fart. Och jag blir så j-kla skrämd och överraska! Inte någon gång har en cyklist använt sin eventuella ringklocka för att göra mig uppmärksam på sin framfart. Varför inte?

Jag vill uppmana alla cyklister till flitigare användning av ringklockan!

Någon med samma erfarenheter som jag? Synpunkter?

Hälsningar
Claes
 
Tycker att detta

om cykelbana eller bilkörfält är enkelt för min egen personliga del.

Upplever jag att det är säkrare för mig och mina medtrafikanter, väljer jag bort cykelbanan, och cyklar på vägen i kanten av bilkörfältet. Till vänster i bilkörfältet om jag då ses tydligare när jag skall passera en korsning för att svänga vänster.

Skulle gärna ställas inför en domstol och motivera min inställning om någon polis skulle försöka ändra mitt beteende med en böteslapp.

Thure

För övrigt är jag en stor ringklockefantast. Har t ex två ringklockor på bockstyret på min sommarpedelracer. En i styrändan och en intill styrstången.

Min svåger att investerat i ett signalhorn på typ 100 decibel på sin racer men han pendlar genom Stockholms centrum och där kanske det kan vara användbart.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.