Varför används inte ringklockan mer?

vänsterkurvor är väldigt skymda. jag har en sån på min pendlarsträcka.

Här är man i närheten av både järnvägen och en större trafikerad väg (=mycket buller svårt identifiera en annalkande bil runt hörnet) samtidigt som kurvan rundar en bergvägg och lastbilar och bilar precis slickar kanten av diket som ligger mellan vägen och bergväggen.

På det stället håller jag helt och hållet med Peter om att det som gångtrafikant är lämpligast att ta höger sida.

Thure

En sådan väg hade jag som gångtrafikant undvikit helt och hållet. Hellre en omväg än riskera livet mot mellan bergvägg och en bil.

/Patrik, både gångtrafikant och billist men självklart inte samtidigt :)
 
själv ifrågasätter jag det vettiga att hålla på att byta sida hela tiden som gångtrafikant, verkar vettlöst

Inte alls, det handlar om sunt förnuft. Ställd inför olika regler är det ofta förnuftigt att fråga "varför?".
I detta fall är det synas och ses. Går gångtrasfikanten på vänster sida ser han mötande bil i tid och kan begagna vägrenen; bilisten är tidigt uppmärksam på om fotgängaren verkligen gör så.
Det fungerar nästgan alltid; enda problemet är förstås cyklister som ofta inte drar sig för att preja ned fotgängaren i diket.

Men om denna regel motverkar sitt eget syfte är det vettlöst att följa den.

På en av mina löpturer springer jag hem över det gamla militära övningsfältet därpå genom Vallaskogen, ett naturreservat. Mellan dem är en rätt stor genomfartsled. Strax före denna gör vägen en skarp vänstersväng, och i kröken står en skymmande förrådsbyggnad. Häromdan försummade jag för en gångs skull att växla över på höger sida. Då var det tur att den mötande bilen och cyklisten med hund inte höll så hög fart; så jag hann rädda mig ned i diket. Eftersom jag sprang blev jag bara blöt och skitig om strumpor och skor (ja, jag själv blev väl skitigom benen, men människor är lättare att rengöra än kläder).
 
Personligen tror jag att fotgängares nonchalanta och uppkäftiga trafikbeteende beror på en bunt oskrivna regler som cirkulerar i vårt samhälle:

*Fotgängaren har alltid företräde, därför kan man byta fil eller korsa en väg utan vare sig kontroll eller signal.
*Eftersom fotgängare är långsammast och det är den som kommer bakifrån som ska ha koll, så har fotgängaren alltid rätt att göra som denne vill.
*Vid en eventuell olycka eller tillbud går vi som regel vinnande, då skräckmonsterbilen kom från ingenstans och vi var bara ett par helt oskyddade och oskuldsfulla fotgängare.

Kort sagt:
*Alla ska visa oss hänsyn, och vi får göra som vi vill för att vi är fotgängare.

Att skylta gång- och cykelfilernas position och/eller stifta fler lagar tror jag inte skulle inte ha någon effekt alls inom en överskådlig framtid, då man som gångtrafikant, och inte ett fordon, helt enkelt inte behöver bry sig om trafiken runt omkring sig.

Man ska inte betrakta vare sig fotgängare eller cyklister som särskilda kategorier av människor. Det är roller; dumhet och hänsynslöshet uppträder i många olika roller, t ex dessa båda. Överlag har jag som mest problem med cyklister, speciellt i Linköping, vars rykte som "cykelstad" kraftigt solkas av cyklisterna.
 
Pling kan ge flera intressanta effekter:
-den avsedda, dvs ordning mellan leden
-förbannad för att man plingar och anses fara fram som en idiot
-ingen alls eftersom framförvarande är upptagen med annat (musikspelare, telefon, barn i barnvagn..... eller att de skiter i det)
-irrar fråden ena sidan till den andra i pur förvåning över att det kom någon, överraskande och kanske snabbt

Sedan skall nog den som vill filosofera på sin cykel välja sina vägar noga. Cykeln är dett fordon. Och bör framföras med viss respekt för just det. I det ingår, anser jag, att helt avstå från cykelbanan, när farten och därmed riskerna är för höga för det.

Vidare, denna antagonism mellan olika slags cyklister..... väx upp snälla ni ;) ! Antagligen ett storstadsfenomen (i glesbygd ingen att reta sig på alls). Acceptera att cykeln är allt från ett snabbt sätt att färdas och tom tävla på, ett bruksfordon för allehanda transporter inkl de med cykelkorg fram och badkläder på styren till rena kulturyttringar med koola hipsterhojar och hela kitet.

Vi skulle komma väldigt långt genom att spänna av, acceptera och tolerera.


Slutligen, detta med att signalera och vara beredd att bli signalerad på. Sticker ut skallen och påstår att svensekn är en så självupptagen, ouppfostrad buffel att vi glömt vad detta med hänsyn innebär. Att hålla upp en dörr, att resa sig för äldre i Tbanan, att inte buffla sig fram i storsdavimlet, att tänka på ryggsäcken bak när man vänder sig om i vimlet, att blinka med bilen vid svängar, att öppna munnen och säga ett ursäkta, förlåt eller på annat sätt kommunicera.
 
Sedan skall nog den som vill filosofera på sin cykel välja sina vägar noga. Cykeln är dett fordon. Och bör framföras med viss respekt för just det. I det ingår, anser jag, att helt avstå från cykelbanan, när farten och därmed riskerna är för höga för det.


Vi skulle komma väldigt långt genom att spänna av, acceptera och tolerera.

Du pratar om hänsyn men samtidigt om att bryta mot lagen genom att inte cykla på cykelbanan - (jag tolkar att du uppmanar till snabbcykling på vägen bredvid cykelbanan och inte att välja en helt annan väg). Hur mycket hänsyn är det mot bilister som vet att det finns en cykelbana där cyklister enligt lag ska cykla. Man har inga rättigheter i trafiken - bara skyldigheter. Trafikförordningen kap 2 1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM
Solkart kan man inte cykla så fort man vill - lika lite som man som bilist får köra så fort man vill. Man måste utöver ev skyltade hastighetsbergänsingar anpassa sig till medtrafikanter mm.
Cykelbanor är inte ett ställe där man kan obehindrat får träna tävlingscykling - man får vackert dela med medcyklister. Skyltat 90 km/h ger inte mig som bilist rätt att köra 90 i tät trafik. Medgeer tarfiken bara 50 så blir det 50.
Att ge sig ut och cykla på bilvägen där det finns cykelbana är inte hänsynsfullt mot de som kör bil.
LIte längre ner i lagtexten står hur man ska cykla:
Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.

Inga undantag för fortkörande cyklar alltså!

Cyklister - vänligen visa respekt genom att använda cykelbanan!

/Patrik, bilist, cyklist och gångtrafikant, inte samtidigt men vid varje tid på härför avsedd plats
 
Jag cyklar i vägren på olika ställen även om det finns cykelbana men då leder det till omväg och inte riktigt bästa vägen hem. Jag har bilpendlat åtta mil om dagen i Stockholm i tre års tid men cykelpendlar nu två mil om dagen istället, också genom Stockholms innerstad till Hötorget. Det funkar riktigt bra med bra ljus fram och bakåt och lite vanlig hyfs från båda håll. Fixar man inte att se och ta hänsyn till cyklister så bör man fundera över sin bilkörning.

Jag tog bilkörkort -89 och MC-kort -02. Hojkortet och efterföljande körning har gjort mig till en klart bättre förare. Har betydligt bättre koll på allt runtom mig och det hjälper på cykel, kollar alltid alltid över axeln innan jag flyttar mig radikalt i sidled - även på cykelbanan.
 
Tango, cykelbanan måste inte användas i alla lägen. Läs hela regelverket ;) Dessutom är jag av uppfattningen att en gnutta civil olydnad är på sin plats när cykelbanorna inte fungerra som de skall. Stella Fare gjorde sthlms cyklister en enorm otjänst och har bidragit till att arbetet för cyklisters bästa har tappat tio år, minst. Det värsta är skämtet med cykelbanor som "skapats" med färgburk och scahblon föreställande en cykel. Dessa mischmaschbanor ligger nästan undantagslöst där de skapar konflikter md gående, bildörrar som öppnas, taxi- och andra fordon som behöver stanna, allehanda bråte, byggnadsmaterial, containers och annat som behlver stjälpas av, utrymme för busshållplatser etc. De stumpar av fabar "cykelbana" som då återstår kan jag både ha och mista. Cyklar hellre och känner mig mkr tryggare med bilarna, som fördas i samma färdriktning, utan det stressmoment som dessa faror annars utgör. Värst är de tillfälliga lösningar som sötts up vid vägbyggen. Ett ex är till/fr Lidingö-sthlm city, där all cykeltrafik lagts på den ena sidans cykelbana, alltså där cyklister möts och trängs med framrusande långtradare som har brådis fr finlandsfärjan. Ett enda litet misstag och den ena av dessa cyklister mosas under hjulen på dessa tradrae. Engagerande och knepigt problemområde det här. Vore nästan intressant att bli stoppad, lagförd och föremål för rättslig prövning.... för att se hur illa förhållandena måste vara innan man som cyklist får avstå cykelbanan. Som nu är har det här utvecklats til en trafikal apartheid. Cyklister ses som "problemet", som behöver åtgrdas och det sker med lösningar som är livsfarliga. Lika litet som en kostig blir till motorväg enbart genom att en motorvgsskylt sätts upp, blir en trottar eller ngt annat överblivet utrmme cykelbana bara för att en cykelsymbol målas dit i ren desperation.
 
Tango, cykelbanan måste inte användas i alla lägen. Läs hela regelverket ;) Dessutom är jag av uppfattningen att en gnutta civil olydnad är på sin plats när cykelbanorna inte fungerra som de skall. Stella Fare gjorde sthlms cyklister en enorm otjänst och har bidragit till att arbetet för cyklisters bästa har tappat tio år, minst. Det värsta är skämtet med cykelbanor som "skapats" med färgburk och scahblon föreställande en cykel. Dessa mischmaschbanor ligger nästan undantagslöst där de skapar konflikter md gående, bildörrar som öppnas, taxi- och andra fordon som behöver stanna, allehanda bråte, byggnadsmaterial, containers och annat som behlver stjälpas av, utrymme för busshållplatser etc. De stumpar av fabar "cykelbana" som då återstår kan jag både ha och mista. Cyklar hellre och känner mig mkr tryggare med bilarna, som fördas i samma färdriktning, utan det stressmoment som dessa faror annars utgör. Värst är de tillfälliga lösningar som sötts up vid vägbyggen. Ett ex är till/fr Lidingö-sthlm city, där all cykeltrafik lagts på den ena sidans cykelbana, alltså där cyklister möts och trängs med framrusande långtradare som har brådis fr finlandsfärjan. Ett enda litet misstag och den ena av dessa cyklister mosas under hjulen på dessa tradrae. Engagerande och knepigt problemområde det här. Vore nästan intressant att bli stoppad, lagförd och föremål för rättslig prövning.... för att se hur illa förhållandena måste vara innan man som cyklist får avstå cykelbanan. Som nu är har det här utvecklats til en trafikal apartheid. Cyklister ses som "problemet", som behöver åtgrdas och det sker med lösningar som är livsfarliga. Lika litet som en kostig blir till motorväg enbart genom att en motorvgsskylt sätts upp, blir en trottar eller ngt annat överblivet utrmme cykelbana bara för att en cykelsymbol målas dit i ren desperation.

Det undantag jag finner är om det är lämpligt med hänsyn till fortsatt färdväg. Det tolkar jag inte som rätt att cykla på bilvägen bredvid cykelbanan pga hög hastighet - ser du fler undantag?

Ang dåliga trafikmiljöer så ger det inte dig rätt att cykla som du finner lämpligt. Ett bättre sätt att få till ändringar är att anmäla t ex via denna sida
http://www.trafikfarligamiljoer.se/

Är det otrevligt mycket mötande cykeltrafik - de kommunen att enkelrikta cykelbanorna.

Om alla skulle börja göra som de vill - hur skulle det då bli - om jag gillar att köra min bil så långsamt som 15-20 km/h - kan jag börja köra bil på cykelbanan då? Detta är samma resonemang fast omvänt.

Vill man cykla fort kan man lobba på sina lokalpolitiker så de fixar cykelmotorvägar
http://www.pavag.nu/8/nyheter/artiklar/2012-05-23-motorvag-for-cyklistermellan-lund-och-malmo.html

Lagar och regler är till för att samspelet ska fungera i samhället.

/Patrik, med bra cykelvägar hela vägen mellan hem och jobb
 
Det är nog en helsikes skillnad på Sthlm och valfri mindre stad. Jag var lite skeptisk till cyklister efter tre års bilpendling men nu när jag cykelpendlat 85 ggr så tycker jag att cykelrötäggen är väldigt få jämfört med bilister.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.