Varför används inte ringklockan mer?

Hmm, hänsyn och laglydighet är inte nödvändigtvis samma sak... Dessutom tycker jag att det är en jäkla skillnad att vara olaglig med bil och att vara olaglig med cykel, framförallt av två skäl:
1. Mycket lättare att döda eller allvarligt skada någon med 1500 kilo bil än 150 kilo cykel + cyklist (och då är det en rätt tjock cyklist).
2. Trafikregler och trafikmiljö är mer anpassade för bilar. Jag har hittills aldrig sett en bilväg som mystiskt "försvunnit" på olämplig plats, vilket cykelbanor gör rät frekvent. Cyklister har väjningsplikt mot alla vid vägkorsningar (ingen högerregel här). Av något skäl skottar kommuner bilvägar långt innan cykelvägar... Som cyklist känner man ibland att det är omöjligt att ta sig fram alls om man ska vara helt laglig, som bilist brukar det inte vara något större problem.
 
Hmm, hänsyn och laglydighet är inte nödvändigtvis samma sak... Dessutom tycker jag att det är en jäkla skillnad att vara olaglig med bil och att vara olaglig med cykel, framförallt av två skäl:
1. Mycket lättare att döda eller allvarligt skada någon med 1500 kilo bil än 150 kilo cykel + cyklist (och då är det en rätt tjock cyklist).
2. Trafikregler och trafikmiljö är mer anpassade för bilar. Jag har hittills aldrig sett en bilväg som mystiskt "försvunnit" på olämplig plats, vilket cykelbanor gör rät frekvent. Cyklister har väjningsplikt mot alla vid vägkorsningar (ingen högerregel här). Av något skäl skottar kommuner bilvägar långt innan cykelvägar... Som cyklist känner man ibland att det är omöjligt att ta sig fram alls om man ska vara helt laglig, som bilist brukar det inte vara något större problem.

100 kilo cyklist på bilvägen bredvid cykelbanan kan få de tunga bilarna att krocka med varandra och det är cyklisten som inte cyklar där hen ska.....
Trafikregler finns för trafikanter: dels generella för alla fordon och dels specifika för olika fordonstyper såväl för cyklister som för bilister, motorcyklister, lastbilar etc.
Högerregeln, väjningsplikt och stoppplikt gäller lika för alla fordonsförare - inga undantag för cyklister så vitt jag kan läsa i trafikförordningen.

Min cykelväg till jobbet är ofta plogad före bilvägen vill jobbet så jag kan inte klaga. Ibland tyvärr för när vägen plogas så kommer vägens snö inplogad på cykelvägen.

Som jag sagt, det finsn en bra länk att anmäla farliga trafikmiljöer via och då går det mail till resp ansvarig väghållare - i min kommun till trafikingenjören som ger svar.


/Patrik , som försöker vara laglydig
 
...Cyklister har väjningsplikt mot alla vid vägkorsningar (ingen högerregel här)...

Jag hoppas verkligen högerregeln gäller även cyklister?!?!
Annars skäms jag verkligen...och har haft en otrolig tur...

Och för att återknyta till ämnet för tråden: Det är otroligt hur i mina öron exakt samma "pling" tydligen kan låta både som:

- "Ursäkta, nu kommer jag på min cykel och vill gärna passera om det går för sig, tack, ha en trevlig dag"

eller:

-"FLYTTA PÅ ER FÖR HELVETE! HÄR KOMMER JAG, DEN ENDE OCH BÄSTE!!"

Åtminstone tyder de blandade reaktionerna från de man passerar på detta ;-)
 
Ska snart hoppa på cykeln och cykla första två kilometrarna längs Sveavägen här i Stockholm. Men min nya, icke bländande men starka lykta så flyttar forgängare på sig så man faktiskt kan cykla på cykelbanan.

Faktum kvarstår att cykelbanorna i stan är lite galna på sina ställen. På flera ställen är det säkrare att inte svänga upp på 30 meter cykelbana för att sen åka in i bilfilen igen som gubben i lådan. Känns som större risk för mig att en bilist blir överraskad då mot att jag tar den plats jag behöver.

Det går inte riktigt att jämföra Tjockhult med mindre städer skulle jag tro. Trafiksituationen är ganska mycket värre än på andra platser.
 
100 kilo cyklist på bilvägen bredvid cykelbanan kan få de tunga bilarna att krocka med varandra och det är cyklisten som inte cyklar där hen ska.....
Trafikregler finns för trafikanter: dels generella för alla fordon och dels specifika för olika fordonstyper såväl för cyklister som för bilister, motorcyklister, lastbilar etc.
Högerregeln, väjningsplikt och stoppplikt gäller lika för alla fordonsförare - inga undantag för cyklister så vitt jag kan läsa i trafikförordningen.

Min cykelväg till jobbet är ofta plogad före bilvägen vill jobbet så jag kan inte klaga. Ibland tyvärr för när vägen plogas så kommer vägens snö inplogad på cykelvägen.

Som jag sagt, det finsn en bra länk att anmäla farliga trafikmiljöer via och då går det mail till resp ansvarig väghållare - i min kommun till trafikingenjören som ger svar.


/Patrik , som försöker vara laglydig

Mig veterligt gäller inte högerregeln för cyklister på cykelbana-cykelöverfart. För (höger)svängande bil i bevakad korsning gäller dock väjningsplikt; möjligen gäller det även för obevakade korsningar. Den som bröt mot väjningsplikten den 12/2 2008 och bestal mig på fyra månader av mitt liv fick 60 dagsböter.

Ibland är det konflikt mellan lag och förnuft. När jag ska cykla norrut hemifrån följer jag en lång och bred gata som heter Rydsvägen västerut till en början. Efter några hundra meter är det plötsligt blandad gång- och cykelbana på trottoaren till vänster. Den är 180 centimeter bred (det normala är 300), felaktigt fasad vid korsningarna, dessutom på vårarna bemängd med farligt grus intill körbanan. Ska jag norrut blir ajg tvungen att korsa Rydsvägen två gånger i onödan för att befara en ytterst olämplig gc-väg. Jag låter ofta bli, speciellt på våren.

Är cykelbanan illa underhållen på vintern är min åsikt den att den inte finns; den är begravd under snö och is och ofarbar. Då finns ingen anledning att hålla sig till den.

I min hemstad finns cykelbanor som är 100-105 cm breda. Hur har de tänkt? Ska två cyklister kunna mötas där? Och varför är de ljusreglerade i endast ena riktningen? Jag har ställt frågan till personer i ansvarig ställning och inte fått något vettigt svar.
 
Högerregeln

http://korkortonline.se/teori/vajningsregler/:

Högerregeln gäller inte bara i korsningar, utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.

Undantag finns t ex vid utfart, rondell, trafiksignaler samt där cyklist cyklar på övergångsställe.
http://korkortonline.se/teori/passager/



Riktigt krångligt är cykelöverfart saxat från länken närmast ovan:

"När du som bilförare närmar dig en cykelöverfart ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelöverfarten.
Vad exakt innebär ”anpassa farten”? – Det finns inget exakt svar, du får helt enkelt göra en rimlig bedömning.
Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelöverfart i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelöverfarten, även cyklister och mopedister.
Det är vanligt att cykelöverfarter och övergångsställen kombineras."


Thure
 
Mig veterligt gäller inte högerregeln för cyklister på cykelbana-cykelöverfart. För (höger)svängande bil i bevakad korsning gäller dock väjningsplikt; möjligen gäller det även för obevakade korsningar. Den som bröt mot väjningsplikten den 12/2 2008 och bestal mig på fyra månader av mitt liv fick 60 dagsböter.

[klipp]

I min hemstad finns cykelbanor som är 100-105 cm breda. Hur har de tänkt? Ska två cyklister kunna mötas där? Och varför är de ljusreglerade i endast ena riktningen? Jag har ställt frågan till personer i ansvarig ställning och inte fått något vettigt svar.

Det låter som någon missade att lämna dig företräde och beklagar att det gick dej illa. Så går det tyvärr inte sällan då folk struntar i lagen men synd att det drabbade dig som gjorde rätt.

Högerregeln gäller inte i bevakade korsningar - högerreglen gäller då det inte finns trafiksignaler, vägmärken eller polisman som talar om vem som ska lämna företräde.

Däremot ska den som korsar en annans körväg lämna företräde t ex om en bil svänger och korsar en cykelbana som går rakt fram parallellt med bilens ursprungliga körriktning. Som bilist (eller annan fordonsförare) lämnar du ju företräde mot mötande trafik då du svänger vänster.

Är cykelbanan som är 100-105 cm bred verkligen dubbelriktad?
I så fall ett solklart fall för
www.trafikfarligamiljoer.se

/Patrik, följ lagen och undvik olyckor
 
I samband med något byte av författningssamling blev plötsligt alla cykelbanor automatiskt dubbelriktade; de kan enkelriktas genom protokollfört beslut och vederbörlig skyltning. I Linköping har inget sådant skett. Det är speciellt fyra gator, däribland denna, som har cykelbanor på bägge sidor men påbudsskyltar och ljusreglering i endast ena riktningen. Åtminstone två av dessa cykelbanearrangemang är fullkomligt onödiga, och ett tredje är på väg. Den här smala cykelbanan ställer naturligtvis också till det för fotgängare, som ideligen får kliva undan (om de hinner) för cyklister på gångbanan. F ö undrar jag om det finns någon stad i Sverige där det cyklas så mycket på gågator, trottoarer och gångbanor.
 
I samband med något byte av författningssamling blev plötsligt alla cykelbanor automatiskt dubbelriktade; de kan enkelriktas genom protokollfört beslut och vederbörlig skyltning. I Linköping har inget sådant skett. Det är speciellt fyra gator, däribland denna, som har cykelbanor på bägge sidor men påbudsskyltar och ljusreglering i endast ena riktningen. Åtminstone två av dessa cykelbanearrangemang är fullkomligt onödiga, och ett tredje är på väg. Den här smala cykelbanan ställer naturligtvis också till det för fotgängare, som ideligen får kliva undan (om de hinner) för cyklister på gångbanan. F ö undrar jag om det finns någon stad i Sverige där det cyklas så mycket på gågator, trottoarer och gångbanor.

Den där ändringen du pratar om att alla cykelbanor skulle vara dubbelriktade för du gärna styrka med en länk. Jag hävdar att om det finns cykelbana på båda sidor om bilvägen så får man bara cykla på den högra i sin respektive färdriktning. Nu har jag inte lagtexten här men är det som du säger så är det inte bra på samla cykelbanor då får man vackret cykla så sakta som förhållandena medger (grundparagrafen i trafikförordningen vi tidigare talat om) och det kan vara sakta.

/Patrik
 
Just nu orkar jag inte googla fram dokument, men du bör hitta om du försöker. Själv tycker jag ju att det borde vara så att tillåten infartsriktning är den som markeras av påbudsskylt, om sådan bara finns på ena sidan; dvs. att påbudsskyltens innebörd är "cykla här, men inte där". Att det inte är så verkar bero på ett förbiseende.

Vissa cykelbanor är förstås också markerade med påbudsskyltar (och ljusreglerade) i båda riktningarna, och det kan mycket väl vara på båda sidor av vägen; en sådan gata är Malmslättsvägen i Linköping, vilket är välmotiverat.

Cykelbanor kan också vara enkelriktade genom beslut och skyltning; det gäller t ex cykelbanorna utmed Götaälvbron i Göteborg. Utmed Linnégatan i samma stad finns åtminstone på ett avsnitt enkelriktad cykelbana på ena sidan och ingen alls på den andra!
 
Jag tror utan att ha hunnit läsa lagtext att om det finns cykelbanor på varje sida av vägen så är cykelbanan på resp sida enkelriktad, såvida inte tilläggsskylt med dubbelriktade pilar säger annorlunda.
OM du läser trafikförordningen 3 kap §7-8 så står det så här
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.


8 § Om en körbana har fyra eller flera körfält, får fordon inte föras i de körfält som ligger till vänster om körbanans mitt i färdriktningen.
Om en körbana har tre körfält, får fordon inte föras i fältet längst till vänster i färdriktningen.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte om trafiken på körbanan är enkelriktad.


och jag tycker jag finner stöd för min tes.

/Patrik
 
Detta har diskuterats i en annan tråd och knäckfrågan är om (en delar menar "att") cykelbanor är självständiga vägar. I någon paragraf står att cykelbana är "väg eller del av väg etc." så alldeles kristallklart är det inte. Men i åtskilliga offentliga dokument heter det att cykelbanor är enkelriktade endast vid särskild åtgärd. Och när jag hört mig för hos trafikmyndigheten i Linköping har deras instllning varit att cykelbanorna i Linköping aldrig år enkelriktade. Men viljan att dra praktiska slutsatser finns inte, bla beroende på att cykelbanor mest byggs för bilisternas skull.

Själv kör jag in endast där påbudsskylt finns; hänsynen till min och andras säkerhet leder mig till detta. Ett mera typiskt Linköpingsbeteende iakttog jag idag på St Larsgatan som är en stor central gata med mycken busstrafik. En ensam cyklistg cyklade precis mitt i gatan ett långt stycke. Bussen bakom kunde ine köra om på vänster sida! Strax var dock en hållplats. Plötsligt svänger mannen,
ugan att ge tecken, över på vänster trottoar och fortsätter där fram till korsningen med nyss nämnda Drottninggatan. Syftet var att kunna använda vänster cykelbana. Att göra en riktig vänstersväng i korsningen var förmodligen för svårt för den mannen.

Och, ja, för att återgå till ämnet. Strax väster om centrum går Västanågatan; en stor bred gata som jag färdats på något hundratal dagar varje år i över 40 års tid. Där cyklar rätt många, bla till och från stadsdelen Ryd, där det bor många studenter. Plötsligt har "cykelstaden Linköping"s styrande fått för sig att anlägga cykelbanor på bägge sidor vilket gjort åtminstone min passage till och från centrum (jag bor i Ryd) mycket krångligare p g a andra cyklisters beteende. Idag på hemväg hamnade jag bakom en äldre, tämligen långsam, cyklist som cyklade precis mitt i cykelbanan och därmed förhindrade omkörning. Trots tio ringsignaler (minst!!!) vägrade
gubbjäveln släppa fram mig, så jag var förstås tvungen att cykla ut på bilvägen och sen upp på cykelbanan igen. Längre fram gick två fotgängare i bredd, sorgfälligt undvikande gångbanan: De släppte dock fram mig efter tre signaler.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.