Varför används inte ringklockan mer?

Det är ju alltid svårt att använda det man inte har. Varesig det gäller ringklocka eller hänsyn.
Cyklar i trafik skall vara urustade annars är de olagliga och cyklisten blir bötfälld.
De hurtbullar som cyklar om mig brukar sakna det mesta utom fart.

Att GPS och cykeldator lockar fram en racerdjävul verkar lika klart som efter en motortävling. Endast sansade förare kan avstå inspiraionen, de är sällsynta.

Gustavs inlägg var glasklart så vill vi ha det!
 
Ditt träningspass är det ingen som nekar dig, Att bromsa in och sedan accelerera ger inte mindre träning än att hålla farten konstant. Det som kommer nedan är INTE specifikt riktat mot dig tango.

Men detta omkörningsbeteende påminner mig om motorcyklar som kommer som projektiler bakifrån och passerar bilar i långt över hastighetsgränsen. Motorcyklisten (jag har varit motorcyklist själv) upplever bilarna som stillastående och ser ingen fara med att runda dem på lite olika sidor, som bojar. Vad som däremot händer efter omkörningen hinner motorcyklisten inte se.
Bilister blir skrämda, de hinner aldrig uppfatta MC:n i backspegeln förrän han passerar i hög fart. Resultatet kan bli att de bli att vinglar till och orsakar en olycka som MC:n inte är inblandad i.
Även om det inte blir någon olycka, är det knappast någon behaglig upplevelse.

Varför är denna upplevelse ok på cykelvägar?

Du vill "fortast möjligt till jobbet resp hem till dagishämtning/familjen", och det går väl för det mesta bra att hålla hög fart på cykelbanan. Det jag vänder mig emot är att somliga inte kan sakta farten ens när det behövs. Eller att bedömningen "när det behövs" inte görs utan egenintresse. Inte heller detta var specifikt riktat mot dig tango, även om jag citerade dig.

Nu ska jag sticka ut hakan. Jag har talat med pendlarcyklister och det verkar vara vanligt med någon sorts cykeldator. Dvs man cyklar på tid, man strävar efter hög medelfart, man försöker slå maxfart på "bra" sträckor, man tävlar mot "skuggcyklist" (ens egen färd igår tex) eller liknande.
Naturligtvis gör väl inte särskilt stor andel av alla pendlare sånt här, men några gör det i alla fall. Dom här cyklisterna är det nog inte så kul att dela cykelbanan med. Dom har bara egenintresse i huvudet.

thomas

Även om det inte var till mig så stämmer flera delar in på mig. Jag tar tid på mej själv och blir inte ledsen om det går fortare än igår.

Om vi ska tala om lagefteröevnad så ska man hålla till höger och inte cykla i bredd när det finns annan trafik, som t ex jag som vill köra om. På samma sätt som med bilar kör man inte i bredd utan i högerfilen om det inte är under omkörning. Detta är lika mycket att visa hänsyn som när jag plingar eller kör om med god marginal. Det är i mitt tycke lika egensinnigt att cykla i bredd utan uppsikt bakåt.

Om andra inte cyklar i bredd eller höger om mitten så finns det plats för omkörande till vänster och alla blir nöjda.

Visst ger stopp och acc mer träning men hemlängtan är större än längtan efter extra motion.

Om alla håller höger så kan vi som vill köra om göra det tillfälligt till vänster - så blir alla nöjda.

Bilist såväl som cyklist som inte ser sig för (och ger tecken) innan man förflyttar sig i sidled har också en liten begräsning i sin självbevarelsedrift.

/Patrik, som ska prova att plinga lite oftare innan omkörning

PS Största störmomenten i trafiken så här års är annars cyklister utan ljus och gående utan reflex. DS
 
Även om det inte var till mig så stämmer flera delar in på mig. Jag tar tid på mej själv och blir inte ledsen om det går fortare än igår.

Om vi ska tala om lagefteröevnad så ska man hålla till höger och inte cykla i bredd när det finns annan trafik, som t ex jag som vill köra om. På samma sätt som med bilar kör man inte i bredd utan i högerfilen om det inte är under omkörning. Detta är lika mycket att visa hänsyn som när jag plingar eller kör om med god marginal. Det är i mitt tycke lika egensinnigt att cykla i bredd utan uppsikt bakåt.

Om andra inte cyklar i bredd eller höger om mitten så finns det plats för omkörande till vänster och alla blir nöjda.

Visst ger stopp och acc mer träning men hemlängtan är större än längtan efter extra motion.

Om alla håller höger så kan vi som vill köra om göra det tillfälligt till vänster - så blir alla nöjda.

Bilist såväl som cyklist som inte ser sig för (och ger tecken) innan man förflyttar sig i sidled har också en liten begräsning i sin självbevarelsedrift.

/Patrik, som ska prova att plinga lite oftare innan omkörning

PS Största störmomenten i trafiken så här års är annars cyklister utan ljus och gående utan reflex. DS

Jag noterar att inbromsning vid behov inte var något som föll på läppen.
Samt att läsa lagen för cyklister som var i vägen var intressantare.
Jag tidigare hört argumenten att om ingen är i vägen, finns inget problem.
För dig.

thomas
 
Om andra inte cyklar i bredd eller höger om mitten så finns det plats för omkörande till vänster och alla blir nöjda.

Du förutsätter att det inte finns mötande cyklister.

Och vad händer om den cyklist som du vill köra om håller på att köra om nån som cyklar ännu långsammare?

Som bilist är jag van vi att ibland behöva vänta uppemot en mil på att det ska gå att köra om. Visst är det frustrerande att behöva ligga bakom en traktor i 30 på 90-väg, men är det inte lämpligt att köra om så ska man inte köra köra utan får vackert vänta. (Fast det ska väl i ärlighetens namn sägas att det är tyvärr många bilister som har svårt för det där med att vänta på lämpligt tillfälle för omkörning, jag vet inte om rätten att få köra om när man vill ha skrivits in i FNs deklaration av de mänskliga rättigheterna?.)


Förresten, vad ger DU för tecken när du kör om?
 
Argumenten förefaller brista. Det är endast den upphinnande som skall signalera och visa hänsyn till den som pinnar på i 15 eller 20 gör sitt och håller till höger men vad händer när det kommer ett möte håller då den upphinnande igen?

Han som körde på mig gjorde inte det och den mötande straffade honom genom att köra över honom.
Asfalten belönade direkt och att få 90 kg cyklist och cykel över sig var säkert inte någon behaglig upplevelse.
Att höra andras ben brista är en rätt stark upplevelse även om ego inte fick mer än knuff så är det en av de där situationerna när man tar in allt momentant.

Hur mycket snabbare kom nu vår jäktande cykelryttare fram? Jo ca 8-12 v försenad blev han, d v s sålänge var hans egen cykelhastighet noll.

Det var väl onödigt!
 
Varför är denna upplevelse ok på cykelvägar?

Åh, se där! Tror jag ställt dig den frågan, men utan att få något svar.

Jag noterar att inbromsning vid behov inte var något som föll på läppen.
Samt att läsa lagen för cyklister som var i vägen var intressantare.
Jag tidigare hört argumenten att om ingen är i vägen, finns inget problem.
För dig.

Har också hört argumenten förr... och avsaknad av att följa lagar (hålla till höger!) är tydligen inget problem.
För dig.

Men ska väl inte klaga, enligt ditt resonemang kan man ju inte kräva att cyklister ska följa lagar, iallafall inte om de cyklar långsamt. Så det öppnar ju för intressanta val av cykelvägar; Kanske ska ta motorvägen någonstans? Tänkt så fint brett att vingla omkring över alla körfält där på cykel.. Helt ok, så länge jag kör långsamt. Andra ska ju då anpassa sig helt och hållet efter mig.


Du förutsätter att det inte finns mötande cyklister.

Och vad händer om den cyklist som du vill köra om håller på att köra om nån som cyklar ännu långsammare?

Jag antar att det där inte kan vara allvarligt menat? I annat fall borde det vara uppenbart; Vid möte eller någonannan som redan kör om, får man vänta. Precis som i all annan trafik.
 
Åh, se där! Tror jag ställt dig den frågan, men utan att få något svar.

Jag avsåg en speciell upplevelse som jag beskrev. Så den frågan har du inte ställt, nej.

Har också hört argumenten förr... och avsaknad av att följa lagar (hålla till höger!) är tydligen inget problem.
För dig.

Men ska väl inte klaga, enligt ditt resonemang kan man ju inte kräva att cyklister ska följa lagar, iallafall inte om de cyklar långsamt. Så det öppnar ju för intressanta val av cykelvägar; Kanske ska ta motorvägen någonstans? Tänkt så fint brett att vingla omkring över alla körfält där på cykel.. Helt ok, så länge jag kör långsamt. Andra ska ju då anpassa sig helt och hållet efter mig.

Jaha du, jag tror vi båda vet var vi har varann. Du inte så mycket nytt att komma med tycker jag.
Och inte jag heller.

Jag antar att det där inte kan vara allvarligt menat? I annat fall borde det vara uppenbart; Vid möte eller någonannan som redan kör om, får man vänta. Precis som i all annan trafik.

Om du läste seobserver´s inlägg #101, så kan även du konstatera att det är uppenbart att det inte alltid fungerar så.

thomas
 
Om du läste seobserver´s inlägg #101, så kan även du konstatera att det är uppenbart att det inte alltid fungerar så.

Vet inte om jag ska skratta eller bara sucka åt det här.. Vad seobserver skrev om var en olycka där någon verkar ha missbedömt eller vad som nu hänt, hängde inte med riktigt på vad som hänt, seobserver hade blivit påkörd av någon och sen kom en 3:e part och körde över honom, eller nått. Saksamma.
Hur som helst en olycka. Sånt händer tyvärr. Möter man någon som kör om där det inte finns plats i samband med möte så är det ju inte så begåvat gjort, oavsett vilket fordon det handlar om.
Frågan som löd
Och vad händer om den cyklist som du vill köra om håller på att köra om nån som cyklar ännu långsammare?
bör väl ha svaret att man inte kör om i sånt läge, vilket jag hoppas till och med du tycker är uppenbart då!?

Jag avsåg en speciell upplevelse som jag beskrev. Så den frågan har du inte ställt, nej.
En speciellt upplevelse är det som t.ex. seobserver skrev om, inte det du skrev om för det första.
För det andra gör det fortfarande ingen skillnad; När jag gjorde den parallellen passade det inte för ditt resonemang. Då är det åter igen lite dubbelmoral att det ska passa nu.

Och nej, iövrigt har jag inte så mycket nytt, blev bara full i skratt och skrev ett inlägg till när jag läste ditt inlägg, annars tror jag fortfarande på att följa regler blir bäst för ALLA. Hålla till höger är inget eget påhitt, lika lite som högertrafik för bilar.
 
annars tror jag fortfarande på att följa regler blir bäst för ALLA. Hålla till höger är inget eget påhitt, lika lite som högertrafik för bilar.

Det är nog här det skiter sig i din och min dialog. Jag anser inte att det bara är en regelfråga. Det handlar mer om inställning till sitt eget och andras användande av dels cykelbanor och dels cykelbara vägar / stigar. Det uppstår situationer pga väldigt olika hastighet och olika cykelvanor. Även om alla regler följs så kan man ifrågasätta hur.
Tyvärr för vår dialog, lägger jag mer ansvar på dom snabba och vana cyklisterna medan du lägger mer ansvar på vingelputtar, ovana och långsamma cyklister. Dessa kallar du konsekvent för högerregelbrytare.
Vi kommer aldrig att enas i denna fråga.

thomas
 
Tänk att jag skulle bli företrädare för alla omkörande - på det nätbilforum jag ofta besöker brukar jag vara den som påtalar att den så kallade raggarparagrafen (du får inte köra onödigt sakta så du stör annan trafik) inte är tillämplig då någon kör 85 på 90väg - den handlar om att inte köra 45 på motorväg i gles trafik på sommaren vid god sikt. Nu är jag uppträngd i hörnet "fartdåre på cykel". :)

Nåja, jag kör givetvis inte om vid möte, varken med bil eller cykel, både för min egen och för min medtrafikanter skull. VTK §1 talar om att visa hänsyn för att undvika olyckor. Jag bromsar givetvis in bakom om så krävs för att invänta omkörningsläge men vill helst undvika att bromsa för att någon annan inte tänker på att det finns fler trafikanter än sig själv.
Man har inga rättigheter i trafiken, man har bara skyldigheter. Man har aldrig förkörsrätt - de andra kan ha väjningsplikt men du kan inte hävda rätt till någonting i trafiken.
Jag erkänner att om jag cyklar och kör om någon och jag efter att ha kollat bakom mig att ingen annan håller på att köra om mej, då kanske jag undlåter att ge tecken (räcka ut vänsterhanden) inann min sidoförflyttning - men jag vågar inte flytta mig i sidled utan att ha tittat bak först. Är någon längre bak så ger jag tecken men handen precis som när jag annars byter riktning med cykeln (precis som jag använder blinkers i bilen).

Jag försöker köra och cykla så att ingen annan som kör lagligt ska hindras av min framfart och hoppas även andra tänker likadant.

Apropå bilforumet jag nämde: En sorlig vantolkning som dök upp där av lagen om att underlätta omkörning genom körning på vägrenen var att en gasglad forumbesökare tyckte att mötande trafik borde gå ut på sin vägren då han kör om - Helt säkert inte lagstiftarens mening att tinga ut mötande trafik på sin vägren!

/Patrik, vars cykel stått stilla pga förkylning sista dagarna
 
men jag vågar inte flytta mig i sidled utan att ha tittat bak först.

Det är tyvärr väldigt ovanligt idag. Inte en bilister tittar i backspegeln innan de byter fil. Det verkar som om folk tror att det finns en regel som säger att man ska flytta på sig för den som byter fil.

Det är alltid lika fascinerande när man ser en sån här situation (och det gör jag nog 2-3 gånger per mil jag kör på motorväg):

Jag ser en bil som kör relativt fort, han kommer ikapp en bil som kör långsammare. Just då är det tomt i vänsterfil. Den fortkörande bilen bromsar in (bromsljusen blinkar ilsket gång på gång). Efter 10-15 sekunder börjar fortköraren inse att bilen han ligger bakom inte kommer att åka fortare bara för att han har nån i häcken. Då kastar sig fortköraren ut i vänsterfil, och tvingar en annan fortkörare att panikbromsa.

Om fortköraren hade haft lite uppmärksamhet både framåt och bakåt så hade han kunna gå ut i vänsterfil 150-200 meter innan han kom ikapp den långsamma bilen och hunnit förbi och tillbaka i högerfil innan den andra fortköraren kom blåsande.

Eller om fortköraren hade väntat i 5-10 sekunder till, så hade den andra fortköraren hunnit förbi.
 
Tänk att jag skulle bli företrädare för alla omkörande - på det nätbilforum jag ofta besöker brukar jag vara den som påtalar att den så kallade raggarparagrafen (du får inte köra onödigt sakta så du stör annan trafik) inte är tillämplig då någon kör 85 på 90väg - den handlar om att inte köra 45 på motorväg i gles trafik på sommaren vid god sikt. Nu är jag uppträngd i hörnet "fartdåre på cykel". :)

Jag tycker knappast att du kvalar in som "fartdåre på cykel". Jag tycker det helt ok med hög fart på cykelbanan och även cykelbara vägar / stigar. Men skillnaden i fart, mellan den som cyklar fort och slöcyklarna kan vara avsevärd. Om du ger signal med ringklockan när slöcyklarna har en chans att att höra signalen är det för sent. Ger du signal i tillräckligt god tid, hör dom dig inte. Det är inte ok att skrämma andra cyklister. Det är stor skillnad på att cykla fort och vara en dåre. I rusningstid vet dom flesta vad det handlar om. Men andra tider kan det vara många fler ovana cyklister på banan. På de cykelbara vägar / stigar finns även gångtrafikanter och barnvagnar. Man kan inte ta med sig beteendet från en ren cykelbana i rusningstid dit. DET är dårskap.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.