Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning

Min hustru och jag har tidigare vandrat ganska men på grund av bland annat reumatism och allt svårare med tunga packninga rhar vi istället gjort långturer på cykel under senare år.

Så stötte vi på det här med fjäderlätt packning och tänkte att det kunde möjligen göra det tänkbart med vandringar igen. Vi läste så mycket vi kom åt bland annat här på Utsidan och började skaffa fjäderlätt utrustning med målet att komma under 10 kilo för en veckas vandring i exempelvis Jämtlandsfjällen. Vi tänkte tälta cirka varannan natt och övernatta i stuga/fjällstation varannan natt men ändå bära packning för i alla fall 3-4 dygn. För ett par år sedan gjorde vi så den första turen och nedan kommer våra erfarenheter.

Utrustning:
Tält: Lunar Duo från Six Moon design http://www.sixmoondesigns.com/tents/LunarDuo.html
Jag hittade ett begagnat här på Utsidan för 1500 kr men de kostar nya 310 $ i USA. 1100 gr

Sovsäck: Western Mountainering Summerlite http://www.outnorth.se/western-mountaineering/summerlite.php?group=prod_prod_grp-s1/1139. 3000 kr 570 gr

Liggunderlag: McKinley, mycket enkelt uppblåsbart. 350 kr 420 gr

Ryggsäck: Golite Ultrilite 50 liter, http://www.golite.com/Jam-50L-Pack-Unisex-P46812.aspx, 100 $ 850 gr

Kök: Primus Alpine Ultra Light Titanium Stove, kom över billigt på rea,
http://www.backpacking.net/geartit-1.html, 500 kr 150 gr
2 små gaspatroner a 230 gr

Triangia lätt kastrullset, 500 gr cirka 400-500 kr

Tillsammans gör detta bara 6 kg dvs 3 kg var och 7 kg var kvar till kläder, regnkläder och mat mm. för att komma under max 10 kg. I slutändan hade vi totalt cirka 7,5 kg var och det var egentligen inte längre vikten som var begränsande utan platsen i ryggsäcken eftersom vi inte hade något utanpå utan allt nerpackat i dem. Min kamerautrustning vägde nästan lika mycket som vandringsutrustningen.... ;)

Förutsättningar:
Vi vandrade startade cirka 20-25 juni och vandrade Ljungdalen, Helags, Sylarna, Gåsen, tillbaka till Helags och ner till Ljungdalen. Vi följde bara delvis lederna utan gjorde avstickare här och där för att få bra fotoställen och bra tätning ungefär varannan natt. Vädret var ganska bra med någon minusgrad någon natt och ett par dagar med heldagsregn men också några härliga dagar med vandring i kortbyxor och kortärmad skjorta. Vi gick med lite kraftigare GoreTex-baserade lågskor och vadade barfota med hjälp av vandringsstavarna.

Erfarenheter:
Resultatet var en ljuvlig vandring där vi knappt kände tyngden av våra ryggsäckar och där man knappt ens tog av ryggsäcksäcken när man skulle ner för att fotografera blommor eller fåglar. Vi har bara positiva saker att säga om dessa ryggsäckar. Tältet var underbart stort och rymligt och enkelt att sätta upp med vandringsstavarna.

Den enda minusposten var som väntat liggunderlagen för tjälen hade knappt gått ur marken och vi frös en del underifrån trots att vi sov i långa underställ. Till nästa tur har vi uppgraderat dessa allt för enkla liggunderlag till Thermarest NeoAir eller något liknande….

En annan fördel med denna lättpackning är att vi nu även har fått kompakt utrustning att ta med på våra långturer på cykel. Frihetsgraderna ökar!

Tack för alla tips om fjäderlätt packning!
 
Väldigt roligt att höra om era positiva erfarenheter! Och det visar verkligen på en lätt packning som har en praktisk betydelse för att kunna komma ut och vandra överhuvudtaget. Ibland kan jag tycka gramjakten tar väldiga proportioner utan egentlig vinst i allt arbete.
 
Mycket

trevlig läsning. Är inne på samma tankar, behövligt nu när vi närmar oss 60-strecket med stormsteg. Uppgraderar med lättare saker när tillfälle ges och din lista är, för oss, en bra input.
Tackar
 
Visst är det skönt att bära lätt, både mentalt och fysiskt!


En sak som ofta missas är maten, man kan halvera matvikten (jämfört med standard frystorkat) utan att gå hungrig vilket ger stor impact på totalvikten. Dock krävs dock lite kunskap och förberedelser vilket många inte är beredda att investera i.
 
Riktigt roligt att läsa att ni hade det bra. Jag är också mycket förtjust i mitt Lunar Duo -tält. Dyrt är det som synes inte heller. Hur upplevde ni att det funkade i vinden?

Vad gäller vidare viktbesparingar vill jag tipsa om lättviktsfoto-tråden. Det finns idag för de flesta ingen anledning att släpa en tung kamera längre tycker jag (jag tror att rätt få behöver full-frame). Bildkvaliteten i de spegellösa systemen är lika bra som de bästa APS-C kamerorna (Nikon D7000 t ex). Det är bara handhavandet och snabbheten som är sämre.
Såg en Sony nex-5n begagnad för 3500kr på Fotosidan.se. Ruggigt bra kamera till ett bra pris.



Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Trevlig läsning!
Jag är själv ingen lättviktsvandrare men jag kombinerar en hel del lättviktsprylar med tyngre sådana. Om ni planerar att uppgradera era liggunderlag har jag ett tips som du kanske redan känner till, nämligen att använda sig av 2 liggunderlag:

1 lätt och tjockt upplåsbart liggunderlag + 1 tunnt och lätt (ca 5mm tjockt) cellplatsunderlag. Det uppblåsbara liggunderlaget använder jag BARA inne i tältet för att undvika slitage och punktering. Medan det tunna cellplastunderlaget använder jag vid rast utomhus och som "halksydd"+extraisolering under det uppblåsbara liggunderlaget inne i tältet.

Själv har jag ett halvlångt (163 cm) upplbåsbart liggunderlag medan det tunna cellplastunderlaget är hellångt (hela 2m väger 200g) då det kan vara skönt att breda ut sig vid rast eller när man lagar mat utanför tältet.

Lycka till på era fortsatta vandringar och cykelturer!
 
Tack för alla trevliga kommentarer!

gusbo (Gustav Boström)
"Riktigt roligt att läsa att ni hade det bra. Jag är också mycket förtjust i mitt Lunar Duo -tält. Dyrt är det som synes inte heller. Hur upplevde ni att det funkade i vinden?"

Vi hade inte särskilt hård vind trots att vi sov på kalfjället över trädgränsen några nätter. Silnylonen som yttertältet är gjort av töjs ju lite i kyla så det kan kanske vara en bra idé att efterspänna lite innan man går och lägger sig. Vid hård vind finns det ju extra linor man kan använda i de särskilda öglorna som inte används i normalfallet. Den kan nog vara smart att vända kortsidorna i vindriktningen eftersom taket inte går ända ner på långsidorna. Hade det blåst hårt hade vi förmodligen dragit oss ner mot björkskogen för att få lite lä eftersom tältfladder är ett bra sätt för mig att förstöra sömnen på.

De nya spegellösa kamerorna är ännu inte tillräckligt snabba för mig eftersom fågelfoto är en stor del av mitt fotograferande. Eftersom jag släpar med mig långa och tunga objektiv som exempelvis Canon 300/4 L IS USM som (väger 1,6 kg med extender) vill jag ha ett hus som gör ett sådant objektiv rättvisa när det gäller snabbhet så jag har normalt en Canon 7D hus (820 gr). Knappast fjäderlätt…. men jag har i alla fall någon möjlighet till att fånga flygande fågel på bild då och då.

Hejnrik (Henrik Gustafsson): Tack för tipset med två liggunderlag! Det ska jag testa.

Tordnado: Det skulle vara spännande att få ta del av dina mat-tips eftersom vi nog huvudsakligen kört med frystorkat + lite knäcke, havregryn och sånt.

Lasse Be (Lasse Bergman): Då har vi åldern gemensamt… ;o) Jag tror inte heller att man behöver vara extrem men att byta, tält, ryggsäck, sovsäck och liggunderlag gör verkligen stor skillnad.
 

Bilagor

  • fjällabb.jpg
    fjällabb.jpg
    61.2 KB · Visningar: 2,218
Tack för info om vindstabiliteten. Det är ungefär så jag resonerar också.

Jag hade nästan tänkt att lägga till en passus om att fågelfotografi inte är spegellösas starka sida. Det är nog kört med lätta kameror på den fronten just nu, men AF-systemen blir ju stadigt bättre, så snart kanske det kan bli möjligt. Tur att jag inte är någon fågelfotograf ;) Jag har köpt några billiga analoga telen som jag har på Nexen, men det är sannerligen en utmaning att plåta flygande fågel med manuell fokus! Sittande går dock för sig. Jag undrar hur man gjorde förr i tiden.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Visst kan jag delge mina erfarenheter kring lätt mat, det finns dock ett problem och det är att en del här på forumet tror att det är omöjligt trots att det är den mest välbeprövade friluftsmaten i världshistorien, från "The pemmican manual" som du kan ladda ner:

"When pemmican was discovered by our early Frontiersmen (explorers, hunters, trappers, and the
like) it became a highly sought after commodity. The Hudson Bay Company purchased tons of
pemmican from the native tribes each year to satisfy the demand. The basic unit of trade was an
animal hide filled with pemmican, sealed withpure rendered fat on the seams, and weighed
about 90 pounds. As long as it was kept away from moisture, heat, and direct sunlight, it would
last for many years with no refrigeration or other method of preservation.
There appeared to be two types of pemmican. One was a mixture of 50% shredded dehydrated
lean meat and 50% rendered fat by weight. The other mixture was similar but contained 50%
rendered fat, 45% shredded dehydrated meat and 5% dried and ground berries by weight. The
berries were typically Saskatoon berries which grew in abundance in the Great Plains area, and
are similar to blueberries.
There is much controversy as to whether the natives included the dried berries in the pemmican
they made for themselves or whether they added it only to the pemmican they sold to the Hudson
Bay Company “because the White Man preferred it that way”. I’m of a mind that the natives
consumed it both ways. The Journals from the Lewis & Clark expedition clearly state that the
Indian tribes they encountered consumed some berries, fruits, and tubers as part of their diet. It
seems reasonable that the inclusion of some dried berries would not be out of character for the
batches of pemmican made in late summer when ripe berries were available. Berries do not
appear to be a nutritional requirement and they increase the chance of spoilage, so the pemmican
formula in this document is for meat and fat only, and does not include them. "

Det har gjorts en del tester av armén men alla de jag sett har gjorts under kortare tidsperioder och därför gett mkt dåligt resultat. Kroppen behöver nämligen ofta minst 2-3 veckor för att ställa om från kolhydrat till fettdrift. Som sagt kommer ni få en del "det går aaaaldrig" kommentarer så det är upp till er själva att ta den fighten eller ej. Om man inte vill köra 100% pemmican så kan man alltid förstärka frystorkat med smör eller olivolja som innehåller minst 2 gånger så mkt energi som standard frystorkat per viktenhet.

En annan fördel är att man kan äta det kallt (sparar bränsle) eller göra en soppa av det som inte behöver kokas upp utan bara värmas till önskad "ät-temperatur" vilket också sparar en hel del bränsle. Jag rekomenderar att köttet saltas och kryddas.

Självklart ska ni prova på kortare turer hemmavid innan ni ger er ut på långturerna.


Om man är beredd att ifrågasätta invanda taneksätt så är detta intresant att läsa med tanke på er reumatism: http://www.kostdoktorn.se/ledvark-och-lchf/

Oavsett om ni väljer nymodigheter som frystorkad mat eller traditionell pemmican så önskar jag er många trevliga turer i skogen och hör bara av er om ni har några frågor.
 
Aha... det var Pemmican du syftade på... spännande. Jag kommer ihåg att jag läste om det i Torvald Wermelins klassiska böcker Ute och Mera ute från 60-talet. Jorå... jag har dem fortfarande i bokhyllan.

Jag har aldrig provat Pemmican men jag ska självklart göra det så snart som möjligt... Tack för denna flashback!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.