vanligt tält som taktält ?

Har tittat lite på taktält (vill ha...), men man vill ju ibland kunna använda vad man redan har också.

Skulle man kunna sätta en stor platta (plywood eler annat tåligt) på biltaket (med t ex 3-4 lasthålllare) och sena slå upp ett vanligt tält där (stege upp, eller annan lösning) ?
Inser att tältet inte kan vara särskilt stort, kanske 140 x 200 cm, typ 2-manna max.

Och visst, en någorlunda stor bil kan vara en fördel, har sådan....

Synpunkter på idén, tips ?

/Per D
 
Det låter som en möjlig lösning.
De vanliga taktälten utnyttjar ju mer ofta mer yta än det vanliga takräcket.
Ett självstagande tält som fästs i en (utfällbar?) plyfa skulle väl funka?

Berätta gärna hur det går.
Har också en stor bil med stort takräcke som har plats för taktält. :)

/Peter
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
Har tittat lite på taktält (vill ha...), men man vill ju ibland kunna använda vad man redan har också.

Skulle man kunna sätta en stor platta (plywood eler annat tåligt) på biltaket (med t ex 3-4 lasthålllare) och sena slå upp ett vanligt tält där (stege upp, eller annan lösning) ?
Inser att tältet inte kan vara särskilt stort, kanske 140 x 200 cm, typ 2-manna max.

Och visst, en någorlunda stor bil kan vara en fördel, har sådan....

Synpunkter på idén, tips ?

/Per D

hur gick det? provat?

man kanske bör ha nån liten sarg runt den glatta plywood skivan, så man inte kastar sig över kanten när det är dags för sussning och nattens drömmar.
 
Två synpunkter

Vikten, hyfsad plywood är tung......Även om skivor 2x4,5 m kan beställas.....
Vanliga biltak brukar ha en lastbegränsning på 50-100 kg.....
M a o ekvationen blir svårlöst.
Men det är klar att många 4x4 ATV har högre tillåtna taklaster och att även den lilla danska enhjuliga kärran innehöll ett ansenligt utvikbart tältgolv och tält ovan marken.....
Men ormar, skorpioner och leoparder kan man hålla utanför sin camp med andra metoder än tält däruppe. Tänk på det.....
 
Vikten, hyfsad plywood är tung......Även om skivor 2x4,5 m kan beställas.....
Vanliga biltak brukar ha en lastbegränsning på 50-100 kg.....
M a o ekvationen blir svårlöst.
Men det är klar att många 4x4 ATV har högre tillåtna taklaster och att även den lilla danska enhjuliga kärran innehöll ett ansenligt utvikbart tältgolv och tält ovan marken.....
Men ormar, skorpioner och leoparder kan man hålla utanför sin camp med andra metoder än tält däruppe. Tänk på det.....

Max. taklasterna är väl oftast vad som är max vid färd?!
Dvs det är inga problem att slänga upp mer last när bilen står still.

/Peter
 
Fikastund på taket OK

Jo med en rejäl bil av traditionell typ (vad det nu är....) kan man nog ha rätt många kilo på taket om man står still. Det har hänt att vi suttit några stycken i familjen och fikat uppe på vårt biltak (då försedd med rejält tackräcke och vi har 4 lastbågar). Men så har vi inte heller det indiska budgetåket, som väl heter Nano..

Det är framför allt utsikten, och möjligheterna att tälta "varsomhelst närsomhelst" som lockar tanken på taktält, men (seobserver) ormar, skorpioner eller leoparder är vi inte alls särskilt bekymrade för, det finns som sagt andra metoder....

V g egentillverkat taktält så har vi dock inte gjort några framsteg ännu, men tipset (flanell) om sarg runt låter vettigt, och får väl medge att projektet är vad man brukar säga långsiktigt :cool:
 
Senast ändrad:
Tips:
Om man kompletterar tältgolvet på biltaket med justerbara stödbenspar så kan man lasta riktigt tungt. Har man flera par stödben så behöver inte plywoodgolvet vara så tjockt och tungt.
Då kan man bara montera av stödbenen och vika ihop(gångjärn) tältgolvet till ett avlångt smalt paket och åka vidare nästa dag!

Lycka till
 
Tips:
Om man kompletterar tältgolvet på biltaket med justerbara stödbenspar så kan man lasta riktigt tungt. Har man flera par stödben så behöver inte plywoodgolvet vara så tjockt och tungt.
Då kan man bara montera av stödbenen och vika ihop(gångjärn) tältgolvet till ett avlångt smalt paket och åka vidare nästa dag!

Lycka till


så har jag gjort inne i min bil, för att få två nivåer och ett helt plant golv ovanpå packning och bilens utrustning.

jag upplever att "vanlig" 10mm plywood från K-rauta funkar helt okej. vikten är säkert mindre än en tredjedel jmfrt marin varianten, dock måste den ju målas och skyddas på ett helt annat sätt.

sen lär man nog både ha ganska bra koll på bilens (takets) konstruktion och tänka till lite när man placerar ut stöttorna, det är inte många ställen på ett vanligt biltak som erbjuder den möjligheten.



perdans:

vad är det för bil du har? kan du inte berätta lite mer om den, vi har en tråd igång här, om du inte sett det: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=443913#post443913
 
du är du väl lite gnällig;) funkar nog till 99% av alla bilar att knöla upp 200-300kg bara man inte kör!!
sista procenten är för den indiska bilen nemo!! (eller vad den nu hette)

Man får väl skaffa en riktig bil först ;)
Har själv haft 500 kg på taket på min Land Rover men det säger jag inte till länsman *schhh*

/Peter
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips