Vandringsstavar på ryggsäck

På flesta av Osprey ryggsäckar kan man fästa fast vandringsstavar på ryggsäck själv utan att behöva ta av ryggsäck. T.ex Osprey Xenith 75.
Hur gör ni andra som har annat märke än Osprey?

Går det att fästa fast vandringsstavar själv på t.ex Lundhags V12 75? Jag är nyfiken på att testa den och eventuellt gå över till den.

Jag har mina i spötunneln på Alaskan
= måste tas fram via avtagen rygga - eller av vandringssällskapet...
Har aldrig upplevts som ett problem...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
På flesta av Osprey ryggsäckar kan man fästa fast vandringsstavar på ryggsäck själv utan att behöva ta av ryggsäck. T.ex Osprey Xenith 75.
Hur gör ni andra som har annat märke än Osprey?

Går det att fästa fast vandringsstavar själv på t.ex Lundhags V12 75? Jag är nyfiken på att testa den och eventuellt gå över till den.

Det borde inte vara jättesvårt att modda en V12 så att man får ett system liknande Ospreys?

De flesta ryggsäckar har fästen för tillbehör, isyxor eller dylikt där även ett par vandringsstavar lätt kan fästas, Lundhags V12 75 verkar dock rätt avskalad och ser inte ut att ha några sådana fästen. Det finns dock några öglor baktill på ryggsäcken där det kanske går att fästa stavarna med ett par korta spännremmar?
Det är kanske inte ett så stort problem? För egen del är det bara vid transport och ex tågresa jag har mina stavar på ryggsäcken, under hela vandringen använder jag dem och har inget behov av att fästa dem på ryggsäcken. .

Jag fäster mina på Lundhags V12 75l genom att trä dem genom öglor som finns nedtill och sen upp under topplocket. Alt. under kompressionsremmarna på sidan.

Men går två band på utsidan typ sådan där daisychain där du kan fästa ex. Gummicord för spänna fast dem.

Tycker i övrigt den ryggsäcken är dålig. Rymligt huvudfack men sidofacken usla, samt de därande fickorna för dricka på sidorna. Hade dessa bara kunnat användas hade den varit överlägsen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Exos 58 har utanpåliggande öglor för stavar eller isyxa. Jag använder mina så de åker bara i ryggsäck på resor med andra färdmedel än fötterna.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips