Bra märken av ryggsäckar i strl xs

Hoppas då att hon är runt 190 cm lång?
Annars får ni dra ihop sovsäcken nertill med t.ex. ett buntband.
Nej, hon är inte 190 cm lång. Är det vanligt att personer på 190 cm har strl xs i ryggsäck?
Jag kanske kan sy ihop den nertill, så slipper hon bära runt på den extrabiten som sticker nedanför buntbandet?
 
Hej.
Utan att recensera så finns det lite olika skolor vad äller packningsstorlek och vikt pa vad man vill ta med i rggsäcken. Sen beror drt pa var man skall åka, vad man skall gora och hur länge.
Klokt är dock att tänka dom du och forsoka hitta begagnat.

Dock kan jag for scoutsamahang tänka, och inte minst lägerliv på en plats dit man oftast inte far allt for lång vandrng att man inte behover satsa på att soka efter lättviktsutrustning som därtill ksnske inte har samma slitstyrka som tyngre utrustning.

Att styrs ocksa av vad man får tag på till ett rimligt pris eller vsd man kan låna av släkt och vänner.
Dumt att lägga for mycket pengar pa något innan man vet att ens barn vll fortsätta...

Om jag får tipsa sa kan en äldre Nepal ramryggsäck (Fjällräven pa den tiden da de satsade på kvalitet) funka bra. Kops billigt pa loppis eller Myrorna. Rivstyrka har G1000 väven såatt det räckr och blir over.

Problmet brukar vara att hitta ett bra avbärarbälte.

Sovsäckar är mer känsligt så Jula är kanse ingrt jag rekommenersr men det går stt hitta bra sydtetsäckar under 1000 lappen. Annars gar det enkelt att komplettera en ksll sovsäck med ett sovsäckslakan och pa så sätt vinna 4-5 grader.

Men viktigast är liggunderlaget. Kylan kommer undefrån. Syntetpattor ellr upplåsbra styrs av plånbok och komfort. Ibland kanske bästa lsningen att ha tva tumna än ett tjockt.

Dock, låna om du kan.
Eller fraga ledarna om kåren eller ledarna kan låna ut.
I mn kår har vi ett litet friluftsforråd av bra säckat och kläder.

Lycka till/Dag
Scoutledare sen 1980 talet och fortsatt aktiv.
Jag kollade lite efter nepal ryggsäckar nu. Det ser så himla obekvämt ut med metallramen, är det inte det? Det känns inte riktigt tryggt att köpa en så gammal ryggsäck (även om jag själv gillar retro) när jag inte vet hur den ska sitta eller vilka delar som ska finnas på den. De jag hittar som säljer dessa ryggsäckar begagnade har heller inte skrivit mycket om dem, verkar sällan veta om det ens är nepal eller någon annan modell, och jag vet inte. Det verkade heller inte ens finnas ett avbärarbälte på flera jag såg. Var ska man ens leta efter ett sånt? Det känns för svårt för mig som inte har så mycket kunskap, att försöka hitta delar till en så gammal ryggsäck. Jag skulle få lite hjälp idag av scoutledarna och min dotter skulle få prova väskor som de hade. Jag kan fråga dem om de har koll på den här nepal. De har också så de kan låna ut, men jag tror att det är deras privata saker de lånar ut då. Jag tycker ändå det är skönt att ha sitt eget, i längden i alla fall.
Tack för tips om sovsäckslakan och underlag!
 
Jag vet inte om dottern vuxit klart, men finns det möjligen en fritidsbank i närheten där ni kan låna något passande?
Jo, det finns det ju. Det har jag inte tänkt på att de kanske har ryggsäckar. Tack för tips! Men jag tycker ändå det är skönt att ha sina egna saker, i längden i alla fall.
 
Jag måste sticka in med en annan fråga här. Jag kollade på en thule guidepost 65 kg women på tradera och läste mig till att den borde ha passat i storlek. Men jag lät mig sedan överbjudas då priset steg över 2000 kr för jag var osäker på om den kanske var lite för klumpig. Nu ångrar jag nästan det. Tror ni att det hade varit värt att köpa den?
 
Jag måste sticka in med en annan fråga här. Jag kollade på en thule guidepost 65 kg women på tradera och läste mig till att den borde ha passat i storlek. Men jag lät mig sedan överbjudas då priset steg över 2000 kr för jag var osäker på om den kanske var lite för klumpig. Nu ångrar jag nästan det. Tror ni att det hade varit värt att köpa den?
Det finns ju flera ryggsäckar av ”finare” märken för under 2000kr nya. Så köp inte begagnat för över 2000!
Och ju större packvolym desto viktigare att den inte är klumpig i övrigt!

Jag tycker också att vikten på själva ryggsäcken ska vara absolut Max 2kg. Hellre under 1,5kg. Som sagt, om hon är liten så blir ju vikten också högre för henne, relativt sett.
Så hon får slita hårdare för att hänga med.

Den Thule-säcken är orimligt tung för sin storlek, det finns massa säckar som är minst lika stadiga och stora som är betydligt lättare.

Edit: Osprey Eja 48 är ju ändå inte så liten volym. Finns nu på naturkompaniet för ca 1650kr. I liten storlek. Den väger bara hälften av den Thule-säcken! Det går att hitta billigare ryggsäckar men om du ändå är beredd att lägga så mycket så tror jag Eja kan vara ett bra köp!
En fördel med Osprey är att det är ett känt och populärt märke så du kan säkert få tillbaka en hel del av pengarna om ni säljer den ifall den inte visar sig funka för just er. Ordinarie, Rek. pris är typ 2400kr.
 
Senast ändrad:
Det är nu i vår och sommar som jag vet att de ska sova ute. Jag vet inte om de kommer ha någon utomhussovning på hösten, har svårt att tro att de gör det på vintern. Men det finns ett märke som man kan ta, som de slog ett slag för nu, som går ut på att sova ute en natt i varje månad. Det gör man om man vill utanför scouternas regi förstår jag det som. Men jag får såklart skaffa något bättre till henne om hon ska sova i minusgrader. Nu är det 6-9 plusgrader på nätterna här.
Jag tror också att det kan vara så att de rekommenderar större ryggsäck för att scouterna ska kunna ta med sig lite vad som de redan har hemma eller kan låna ihop. De räknar nog inte med att föräldrar ska köpa ny och välanpassad utrustning till sina barn som de inte vet om barnen kommer fortsätta använda, eller att föräldrarna har kunskap om hur de kan anpassa utrustningen. Jag har inte det.
Jag har andra tjockare sovsäckar någonstans också, men de är inte mindre i storlek, och även de är från någon liknande varuhandel, typ biltema, clas ohlson eller något.
Kan jag kanske sy igen och klippa av en bit av botten på den?
Jag håller ju med om att man inte ska köpa dyr och speciell utrustning i början. Synd bara att den utrustning som inte är ”speciellt anpassad” ofta passar bra till män men inte till kvinnor.. så jag har lite dubbla känslor där.

Att sy om en tjockare sovsäck är en utmärkt idé om du kan sy! Billigt och enkelt. Sparar både vikt och volym och blir varmare än en stor och tunn.

Ett annat tips är att kolla barnsovsäckar. Beroende på om hon fortfarande växer. Även underställ för barn kan vara super. Barnstorlekarna går i bästa fall upp till 160cm.

Outnorth har en upp till 160cm (funkar troligtvis inte om man är längre) för typ 700 spänn som verkar ok, bra märke. Jag har dock inte sett den själv.
 
Som sagt, kolla på decathlon, de har många ryggsäckar i lagom storlek.
Här är en som går att justera så den borde bli kort nog, och som ändå inte är extremt tung.
Jag har inte kollat igenom allt där, ni kan säkert hitta bättre på decathlon. Priser från ca 600kr. 10 års garanti.
 
Det finns ju flera ryggsäckar av ”finare” märken för under 2000kr nya. Så köp inte begagnat för över 2000!
Och ju större packvolym desto viktigare att den inte är klumpig i övrigt!

Jag tycker också att vikten på själva ryggsäcken ska vara absolut Max 2kg. Hellre under 1,5kg. Som sagt, om hon är liten så blir ju vikten också högre för henne, relativt sett.
Så hon får slita hårdare för att hänga med.

Den Thule-säcken är orimligt tung för sin storlek, det finns massa säckar som är minst lika stadiga och stora som är betydligt lättare.

Edit: Osprey Eja 48 är ju ändå inte så liten volym. Finns nu på naturkompaniet för ca 1650kr. I liten storlek. Den väger bara hälften av den Thule-säcken! Det går att hitta billigare ryggsäckar men om du ändå är beredd att lägga så mycket så tror jag Eja kan vara ett bra köp!
En fördel med Osprey är att det är ett känt och populärt märke så du kan säkert få tillbaka en hel del av pengarna om ni säljer den ifall den inte visar sig funka för just er. Ordinarie, Rek. pris är typ 2400kr.
Jag snöade in på att titta på Osprey väskor eftersom det finns många såna till salu begagnat och det är ett märke som rekommenderats från flera håll. Men jag fattar inte varför folk vill sälja dem så dyrt begagnat. De modeller jag hittat på marketplace som varit intressanta för mig är ariel och kyte. Men alla annonser ligger prismässigt lika högt eller till och med över vad jag kan köpa en ny för (med de priser som är just nu på exempelvis outlets). Om jag köper begagnat så vill jag ju tjäna på det, exempelvis så har jag ju ingen garanti kvar på en begagnad pryl...

Jag tycker inte de verkar ha så mycket info om väskorna på decathlon, eller så är det jag som inte fattar. Men jag hittar inte ryggmått på alla. Den du länkade hittade jag ryggmått på, men det minsta är 41 cm och jag mätte ju hennes rygg till precis 41, så det kanske är lite lurigt att lägga sig precis på gränsen?
 
En grej till. Förutom volymen är det viktigt att den passar på kroppen. Avbärarbältet ska dras åt runt höfterna och ta upp vikten, absolut inte runt magen... Och då ska ryggan vara lagom lång så att axelremmarna passar och tar lite vikt oxå, men inte allt.
Bäst att prova.
 
Jag gillar decathlon och har köpt mycket från dem men en del produkter gillar jag inte så jag vill helst se på och pröva det jag vill köpa där.

Min erfarenhet är att det jag gillar i butiken har varit bra och väldigt prisvärt men man ska ofta undvika deras allra billigaste produkter.

Nu är de tyvär också blivit en mer eller mindre ren post order butik också för de som bor i Stockholm/Uppsala. De hade nästan inget alls i butiken senaste gångerna jag var inne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra svenska yx-märken? Utrustning allmänt 30
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 51
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
såg Märken o Märken Utrustning allmänt 3
xfredrikx Bra märken kontra dåliga märken Utrustning allmänt 33
Ringblom Underleverantörer till flera märken Utrustning allmänt 31
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Prylfantast Vad är detta för ryggsäckar? Utrustning allmänt 4
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Glännman Klättermusen nya ryggsäckar Grip och Tor Utrustning allmänt 50
Fjorr Berghaus ryggsäckar Utrustning allmänt 6
sunne Lätta ryggsäckar! Utrustning allmänt 10
desireman Brukar det vara någon nätrea på hösten på ex. tält, ryggsäckar etc.? Utrustning allmänt 2
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
Trolltek Villka ryggsäckar skulle passa mig? Utrustning allmänt 4
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
bananmannen Volymangivelser ryggsäckar. Utrustning allmänt 0
jonisdonis Ryggsäckar! Utrustning allmänt 2
PhilipT Bw Ryggsäckar Utrustning allmänt 0
FB2204 Haglöfs LIM Ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Avslutatmedlemskapx Ryggsäckar med distans! Utrustning allmänt 10
Jarno Kängor för små fötter (strl 35) Utrustning allmänt 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.