Vandring: Multiverktyg eller inte

Jag har med mig en Gerber Clutch sedan 13 år. På långvandringar och andra resor. Den har allt jag behöver/har behövt. Knivbladet använder jag till allt som behöver kapas inkl skära/hacka livsmedel. Den väger ca 70 gram och är ihopfälld ca 6 cm lång och 2,5 cm bred. Knivbladet ca 4 cm långt. Sammanlagt 8 verktyg. Anledningen att jag valde den var att den förutom det viktigaste verktygen även har pincett och tång och var liten och låg vikt. Tången gillar jag att använda bl a när jag lagar nåt och behöver dra nålen genom materialet. Tror inte att den tillverkars längre, men den finns på andrahandsmarknaden. Det finns en nya modell (väger t o m mindre än min): Gerber Dime Micro Multitool. Den liknar min.
 
Här är det ultimata vardagsmultiverktyget, fungerar nog också perfekt vid vandringar, vilket jag aldrig själv testat :D
 
Kul att se hur alla resonerar :) och tack för alla tips. Jag brukar ta med mig en kniv + den i mitten, men då den kommande turen skiljer sig från tidigare, har jag ett dilemma i att välja, då jag vill bära så litet och så praktiskt som möjligt. Det jag känner är användbart är tången (allt möjligt), skruvmejsel till stavar och köket, saxen... så det lutar att kompromissa och ta tången till höger som väger mindre (men är ganska klen).

Ni som inte har sådana verktyg med er, hur löser ni det om något behövs lagas? Vilka alternativ har man?

Gerber 600 Bladeless har fått en sax istället för knivbladet.
(Och en carborundumflis-fylld ersättare för sågbladet.) Den vanliga (nagel-)filen är kvar...
/Odd

Ja, fint verktyg, kunde väga lite mindre dock!
 
Har också liten lätt korvkniv på några gram i köksutrustningen men som jag sällan använder. Speciellt inte när man inte har ölkorv med på turen, men är en av få bra-att-ha prylar med om nåt ska skäras.

Multiverktyg tycker jag sällan man använder så känns sällan viktvärda.
 
Jag har en liten fällkniv, nål och tråd samt en rulle med 5m silvertejp. Det funkar att laga det mesta. Sedan gäller det att improvisera, om det kniper kan knivbladet funka som stjärnmejsel, skeden jag äter med kan plattas till spårmejsel/huggmejsel etc etc. Så jag har inte ett verktyg till varje reperationsbehov som eventuellt kan uppstå utan förlitar mig på fantasi och improvisation.
Måste tillägga att jag sällan är mer än en dagsmarsch från civilisationen så jag är ingen hardcore-vandrare.
 
Jag vet inte, jag... Det handlar nog mycket om vad man tänker sig göra. Jag har alltid ett multiverktyg med mig och jag brukar få nytta av tången. Det är alltid någon mutter man vill skruva åt, något i köket jag måste klämma eller böja till eller nå när mina fingrar är för tjocka och klumpiga, och jag använder det ibland att ta i varma saker med (kastruller om handtaget blivit för varmt t.ex.) På multiverktyget i övrigt har jag i princip endast använt skruvmejslar och - eftersom det finns en sådan på mitt multiverktyg - ölöppnaren.

Jag tycker själv det är praktiskt att ha med sig en liten "reparationssats" med lite nål, tråd, vävtejp och i mitt fall, några spännen till ryggsäcken, några extra remmar och ett multiverktyg. Grejerna används givetvis inte på VARJE tur - men ofta har jag känt att det varit skönare att ha med och inte behöva - än vad det varit tvärtom: Att inte ha tagit med dem, men om jag behövt...
 
Har haft en Leatherman PST i bältet dagligen sedan 30 år tillbaka. När Leatherman nu firade 35 år släppte dom en jubileumsutgåva av PST.
Jag köpte den direkt. En reserv utifall att originalet lägger av.
Självklart är PST med på alla utflykter.

De minst använda verktygen är kniven o konserv/kapsyl-öppnaren. Mest troligt för att de är invecklade att komma åt. Kapsylöppnare sitter på nyckelknippan. En Victorinox Classic i fickan.
De mest använda är kryssmejsel, tång o fil.
Jag har flera multiverktyg men det är PST som är med i bältet. När man haft ett multiverktyg så länge vet man precis vad de olika verktygen är bra till, förutom den uppenbara funktionen. Och jag är naken om PST inte är med.

/John
 
Av de tre på bilden hade jag nog tagit med den högra. Sedan beror det ju på vad det är för sorts tur man ska på.

Själv brukar jag ha med mig den minsta leatherman varianten. Tror den väger under 50g men har funkat fint för mig. Tång och sax används rätt ofta och de övriga verktygen har funkat för det lilla jag velat göra de enstaka gånger jag behövt dem. Saxen är en svag punkt, men jättebra tills man överanstränger den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.