Vandring: Multiverktyg eller inte

Tång för att dra åt en mutter i fiskerulle och sax för att klippa skavsårsplåster använde jag på min senaste tur. Lilla spårmejseln för att dra åt glasögonskruvarna och stjärnmejseln vet jag att jag använt nångång på tur. En liten Leatherman följer alltid med, samma som jag har i bältet på jobbet.
 
Tång för att dra åt en mutter i fiskerulle och sax för att klippa skavsårsplåster använde jag på min senaste tur. Lilla spårmejseln för att dra åt glasögonskruvarna och stjärnmejseln vet jag att jag använt nångång på tur. En liten Leatherman följer alltid med, samma som jag har i bältet på jobbet.
Edit. Insåg just att den Leatherman Fuse jag har i bältet nu har för stor/tjock lillmejsel för glasögonskruvarna. Blir till att slipa ner den en aning....
 
Kniv, nagelsax, lite silvertejp & några m snöre. Som folk sagt innan kan man tänka igenom vad som kan gå sönder, och hur man isåfall kan laga viktiga saker. Ingen mening med att släpa på en massa random verktyg.
 
På en vanlig fjällvandring brukar jag ha med mig en fällkniv ex EKA Swede 88 (80g) och en liten Leatherman Style PS (45g), den senare för att den har både sax och en liten tång (det är främst avbitaren jag är intresserad av i tången om jag fiskar för att ev kunna klippa en mindre krok om olyckan är framme).
Alternativet i mitt vandrings- och resekit är en Victorinox Outrider fällkniv som har allt vad man kan behöva inkl låsbart blad.
 
Tång för att dra åt en mutter i fiskerulle och sax för att klippa skavsårsplåster använde jag på min senaste tur. Lilla spårmejseln för att dra åt glasögonskruvarna och stjärnmejseln vet jag att jag använt nångång på tur. En liten Leatherman följer alltid med, samma som jag har i bältet på jobbet.
Är man på fisketur har man en fisketång (tex ABU:s klassiska) tillgänglig.
 
På bascamp en mellanstor Victorinox fällkniv till konserver, vinkorkar, knivande och div småfix, på fjällvandring bara en liten kniv i bältet är vad jag tar med i verktygsväg.
 
Senast ändrad:
Vad ska man med detta till?. En bra nageltång och en bra pincett skulle jag satsa på. Struntar helt i kniv, då slipper man ju dessutom bära med sig så mycket första hjälpen-prylar.

Sist saknade jag kniv enbart när jag skulle skära av en bit ölkorv, men det gick lika bra att bryta av en bit...
 
Fiskar ofta så ett litet multiverktyg vill jag alltid ha. Använder man det även vid mat istället för tamoj så där kan man dra av 48g på vikten och få en ganska måttlig viktökning eller till och med besparing jämfört med kniv utan tång. Det funkar dock inte så bra med de allra minsta multiverktygen så prova hemma med en fylld kastrull först.

Tycker nog att alla verktyg används då och då, möjligen klarar man sig utan konservöppnare.
 
På vinter tur med pulka ja.
Sommar ej ok med bra kniv och tejp,nål och tråd mini sax,lite ståltråd,snabblim 5gr,kanske en liten lätt tång ,en kort skr mejsel som jag har i bil nyckel knippa på några gr.
Satsa i stället på Power bank till Telefon ,GPS osv som väger ung som en stort multiverktyg.
 
Mitt verktyg är en Läderman Crunch, polygriptång i miniformat. Följer med på turer där jag kan behöva meka dvs nästan bara vinterturer. Är också med som extra grepp på turer där vi använder Fry Bake-pannan :).

Annars duger en kniv i lagom format, får gärna gå att skrapa eld med. Naglar hanteras med en klassisk nagelklippare från ICA och en liten pincett finns alltid i plåsterfickan.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.