Vandring: Multiverktyg eller inte

På äldre dar vandrar jag med utpräglad lättviktspackning vilket kan vara utmanande om man skall vara ute i 10 dagar utan leder-stugor. Har med mig en lätt (52gr) men ändå mycket användbar fällkniv (Benchmade) samt min Leatherman micra som egentligen är ett avsteg från lättpack-ide´n. Detta lilla multiverktyg väger hela 49 gram vilket är för mycket. Orsaken till att den ändå får följa med är att jag haft stor nytta av den vid tidigare vandringar. Suverän att ha i förbandslådan och saxen samt den lilla kniven är perfekt till diverse fot-kirurgi.

 
Har inte läst alla tidigare inlägg ska erkännas.
Jag har aldrig haft nytta av multiverktyg på mina låglandsresor.

Har en morakni, Lightmyfire med tändstål. Tänder stormkök, kan tälja mindre redskap och tål stryk nog att hugga med.
Tänger, pincetter är jag aldrig ute länge nog för att ha nytta av. Dock lite längre blad i en rejäl kniv.

Skickat från min SM-N975F via Tapatalk
 
Någon form av verktyg kanske kan vara bra. Ett par exempel på saker som inträffat långt ut i ödemarken:

1. Slangen till gasköket blev det hål i genom att den hamnade i lågan. Slangklämman hade givetvis ingen skruv utan var av den sorten som kläms åt. Då kom tången i min Leatherman till användning!

2. Klämman till stavarna satt inte åt hårt nog utan staven sköts ihop när man stödde sig på den. Då var stjärnmejseln bra att ha.

Det här är en sammanfattning för dom sista 30 årens användning så visst har jag släpat med verktyget i onödan för det mesta men - som ni förstår- så tycker jag att det har varit värt det.
 
Den som är händig och van att fixa saker själv, har nog användning av ett multiverktyg / kniv / fällkniv.
Det finns dom som inte har användning av ett helt garage fullt med verktyg.
Dom säger ofta att verktyg inte behövs.
Det har dom ju rätt i. Dom behöver inte verktygen, för det är alltid någon annan som fixar allt som går sönder.
Eller så slänger man prylarna och köper nytt.

Den som bär prylarna bestämmer vad som behövs.

/John
 
En separat kniv, en liten slidkniv som tål att användas även om den inte behöver vara någon rambovariant är praktisk, en liten separat sax, en liten separat tång gärna en polygrip är vad jag använt. En korkskruv är bra om du köper en pava rött på semestern i Spanien men i Sverige tämligen oanvändbart med ett hav av skruvkorksviner. Till wirren behövs den inte. En syl kanske men en vässad spik funkar också. Skruvmejsel? Idag finns en uppsjö av skruvar så det är svårt att klara alla dessa varianter.
Men multiverktyg för en liten rimlig peng är bra att ha i bilen exempelvis.
 
Orkar man bära en glasflaska, så orkar man nog korkskruven också.
Enligt denna princip gallras verktygen flasköppnare, konservöppnare och korkskruv bort från multitoolen.....

/John
 
Utöver en bra kniv, vill jag gärna ha en liten tång (behöver inte vara stor alls) och en kryssmejsel. Köpte ett miniverktyg på biltema med dessa funktioner för många år sedan (rymdes i sadelväskan!) och den följer med än. Ligger oftast i köket.
 
När jag var sex (?) år fick jag ett litet Bacho vertygsset besående av skruvmejsel, skiftnyckel och polygriptång, alla i miniformat. De verktygen, som jag använt flitigt i ett drygt halvsekel, fungerar fortfarande lika bra som de gjorde 1964. Skulle jag ha med mig verktyg på en utfärd så skulle jag ta det setet hellre än något fnuligt sk multiverktyg.
 
Kan man ens svara på trådens fråga rent generellt? Det är så mycket som spelar in som var man rör sig, hur länge man är ute, vad annat man vill pyssla med på vandringen etc. Jag har ofta olika verktyg med mig men skulle knappast släpa med allt på en längre vandring. Men den gången jag vaknade under min presenning med en rejäl fästing på ögonlocket var jag glad att jag hade pincetten med mig.
 
På en vandring har jag svårt att tänka mig att man behöver mer än vad en victorinox SD erbjuder.
Ta då en Nail Clip 580 så får man nagelklippare också, väger 36 gram istället för 21 gram. Precis som du skriver, på vandring och inte fiske, hugga ved, reparera utrustning mm, utan på vandring enligt rubriken :)
 
På en vandring har jag svårt att tänka mig att man behöver mer än vad en victorinox SD erbjuder.

Jaha. Om vi någon gång träffas, behöver du alltså inte låna min kniv eller min multitool, bra.
Det brukar nämligen inte saknas tillfällen då folk vill låna.

Men jag tror inte jag lånar ut i framtiden om om jag inte får spela in en video på mobilen där man erkänner att det var dumt att inte ha egna verktyg med sig.

/John

Ps. När jag känner efter i fickan, hittar jag en röd Viktorinox Classic SD.
Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Mobil för vandring Utrustning allmänt 24
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
hej.nick Bästa 2-mannatält för lättare vandring Utrustning allmänt 28
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
G E Läsplatta för vandring? Utrustning allmänt 4
busnicke Vilket tält? Klättring, vandring etc Utrustning allmänt 9
Tstevg11 Torka kläder under vandring Utrustning allmänt 5
Christian1 Liten akustisk gitarr för vandring, cykling, resor? Utrustning allmänt 30
Micro553 Tunna handskar för vandring mm - Hestra Working Gloves Utrustning allmänt 26
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
saraabeiramar Radio på vandring Utrustning allmänt 17
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
Micro553 Övernattningstur MTB plus Vandring i Sälen Utrustning allmänt 2
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
Arjeplog94 Bästa och roligaste uteköket att ha med på vandring? Utrustning allmänt 11
Jackiie Pannlampa för vandring/skidåkning Utrustning allmänt 21
sjolund82 Skor till snabb vandring?? Utrustning allmänt 21
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
myrddraal sko för vandring Utrustning allmänt 7
f98peen Solglasögon vid vandring Utrustning allmänt 13
Lillem4n Jacka+Byxa för vandring Utrustning allmänt 26
Feic23 Bra att tänka på och ha med sig på vandring i mars? Utrustning allmänt 0
Karpaterna.se Klyva ved på vandring Utrustning allmänt 38
ErikaSvensson Mygg fri vandring? Utrustning allmänt 27
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
speedy Utrustning för vandring? Utrustning allmänt 8
Nalloebäst 7 Veckors Vandring Utrustning allmänt 2
dePaul Armbandsur för vandring och din drömklocka? Utrustning allmänt 6
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.