Jag har med mig en Gerber Clutch sedan 13 år. På långvandringar och andra resor. Den har allt jag behöver/har behövt. Knivbladet använder jag till allt som behöver kapas inkl skära/hacka livsmedel. Den väger ca 70 gram och är ihopfälld ca 6 cm lång och 2,5 cm bred. Knivbladet ca 4 cm långt. Sammanlagt 8 verktyg. Anledningen att jag valde den var att den förutom det viktigaste verktygen även har pincett och tång och var liten och låg vikt. Tången gillar jag att använda bl a när jag lagar nåt och behöver dra nålen genom materialet. Tror inte att den tillverkars längre, men den finns på andrahandsmarknaden. Det finns en nya modell (väger t o m mindre än min): Gerber Dime Micro Multitool. Den liknar min.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandring: Multiverktyg eller inte
- Trådstartare _Mirella_
- Start datum
Här är det ultimata vardagsmultiverktyget, fungerar nog också perfekt vid vandringar, vilket jag aldrig själv testat 
www.victorinox.com
Check this out: Nail Clip 580
Victorinox Nail Clip 580 - 0.6463 ++ Explore the world of perfect Swiss quality online ++ Home of the Original Swiss Army knife ++ Find a store close to you ++
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Gerber 600 Bladeless har fått en sax istället för knivbladet.Sax är bra t ex om en nagel behöver kortas. Finns t ex på Victorinox
(Och en carborundumflis-fylld ersättare för sågbladet.) Den vanliga (nagel-)filen är kvar...
/Odd
Fint verktygGerber 600 Bladeless har fått en sax istället för knivbladet.
(Och en carborundumflis-fylld ersättare för sågbladet.) Den vanliga (nagel-)filen är kvar...
/Odd
Olika för olika människorFint verktygMen vad tusan ska det göra på en vandring?
- jag har dagligen burit på min Gerber 600 (tydligen sedan sent 1998, de var splitt nya när min dök upp),
såväl civilt som på jobbet - och känner mig naken utan multiverktyg och ficklampa. Det har helt enkelt blivit
en del av min natur. Jag är helt medveten om att andra kan ha andra vanor, preferenser och slutsatser...
/Odd
Kul att se hur alla resonerar
och tack för alla tips. Jag brukar ta med mig en kniv + den i mitten, men då den kommande turen skiljer sig från tidigare, har jag ett dilemma i att välja, då jag vill bära så litet och så praktiskt som möjligt. Det jag känner är användbart är tången (allt möjligt), skruvmejsel till stavar och köket, saxen... så det lutar att kompromissa och ta tången till höger som väger mindre (men är ganska klen).
Ni som inte har sådana verktyg med er, hur löser ni det om något behövs lagas? Vilka alternativ har man?
Ja, fint verktyg, kunde väga lite mindre dock!
Ni som inte har sådana verktyg med er, hur löser ni det om något behövs lagas? Vilka alternativ har man?
Gerber 600 Bladeless har fått en sax istället för knivbladet.
/Odd
Ja, fint verktyg, kunde väga lite mindre dock!
Jag har en liten fällkniv, nål och tråd samt en rulle med 5m silvertejp. Det funkar att laga det mesta. Sedan gäller det att improvisera, om det kniper kan knivbladet funka som stjärnmejsel, skeden jag äter med kan plattas till spårmejsel/huggmejsel etc etc. Så jag har inte ett verktyg till varje reperationsbehov som eventuellt kan uppstå utan förlitar mig på fantasi och improvisation.
Måste tillägga att jag sällan är mer än en dagsmarsch från civilisationen så jag är ingen hardcore-vandrare.
Måste tillägga att jag sällan är mer än en dagsmarsch från civilisationen så jag är ingen hardcore-vandrare.
Jag vet inte, jag... Det handlar nog mycket om vad man tänker sig göra. Jag har alltid ett multiverktyg med mig och jag brukar få nytta av tången. Det är alltid någon mutter man vill skruva åt, något i köket jag måste klämma eller böja till eller nå när mina fingrar är för tjocka och klumpiga, och jag använder det ibland att ta i varma saker med (kastruller om handtaget blivit för varmt t.ex.) På multiverktyget i övrigt har jag i princip endast använt skruvmejslar och - eftersom det finns en sådan på mitt multiverktyg - ölöppnaren.
Jag tycker själv det är praktiskt att ha med sig en liten "reparationssats" med lite nål, tråd, vävtejp och i mitt fall, några spännen till ryggsäcken, några extra remmar och ett multiverktyg. Grejerna används givetvis inte på VARJE tur - men ofta har jag känt att det varit skönare att ha med och inte behöva - än vad det varit tvärtom: Att inte ha tagit med dem, men om jag behövt...
Jag tycker själv det är praktiskt att ha med sig en liten "reparationssats" med lite nål, tråd, vävtejp och i mitt fall, några spännen till ryggsäcken, några extra remmar och ett multiverktyg. Grejerna används givetvis inte på VARJE tur - men ofta har jag känt att det varit skönare att ha med och inte behöva - än vad det varit tvärtom: Att inte ha tagit med dem, men om jag behövt...
Har haft en Leatherman PST i bältet dagligen sedan 30 år tillbaka. När Leatherman nu firade 35 år släppte dom en jubileumsutgåva av PST.
Jag köpte den direkt. En reserv utifall att originalet lägger av.
Självklart är PST med på alla utflykter.
De minst använda verktygen är kniven o konserv/kapsyl-öppnaren. Mest troligt för att de är invecklade att komma åt. Kapsylöppnare sitter på nyckelknippan. En Victorinox Classic i fickan.
De mest använda är kryssmejsel, tång o fil.
Jag har flera multiverktyg men det är PST som är med i bältet. När man haft ett multiverktyg så länge vet man precis vad de olika verktygen är bra till, förutom den uppenbara funktionen. Och jag är naken om PST inte är med.
/John
Självklart är PST med på alla utflykter.
De minst använda verktygen är kniven o konserv/kapsyl-öppnaren. Mest troligt för att de är invecklade att komma åt. Kapsylöppnare sitter på nyckelknippan. En Victorinox Classic i fickan.
De mest använda är kryssmejsel, tång o fil.
Jag har flera multiverktyg men det är PST som är med i bältet. När man haft ett multiverktyg så länge vet man precis vad de olika verktygen är bra till, förutom den uppenbara funktionen. Och jag är naken om PST inte är med.
/John
Ja, det blir en djupt rotad vana - och en del av livet sedan.Har haft en Leatherman PST i bältet dagligen sedan 30 år tillbaka. ...
Och jag är naken om PST inte är med. /John
Du PST - jag 600
/Odd
Av de tre på bilden hade jag nog tagit med den högra. Sedan beror det ju på vad det är för sorts tur man ska på.
Själv brukar jag ha med mig den minsta leatherman varianten. Tror den väger under 50g men har funkat fint för mig. Tång och sax används rätt ofta och de övriga verktygen har funkat för det lilla jag velat göra de enstaka gånger jag behövt dem. Saxen är en svag punkt, men jättebra tills man överanstränger den.
Själv brukar jag ha med mig den minsta leatherman varianten. Tror den väger under 50g men har funkat fint för mig. Tång och sax används rätt ofta och de övriga verktygen har funkat för det lilla jag velat göra de enstaka gånger jag behövt dem. Saxen är en svag punkt, men jättebra tills man överanstränger den.
Liknande trådar
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar