Vandrar kängor

Kolla begagnat

...eller beställ på nätet. T.ex http://www.globetrotter.de

Lundhags är dyra, ganska obekväma , kalla, dåligt stötdämpade men håller bra, har bra rull i steget och är ganska vattentäta.

Mindl är dyra, bekväma och hållbara. Skor för lång vandring. Billiga på globetrotter.

Boreal är förhållandevis billiga och av hög kvalitet. Lite stela för vardagsbruk, men utmärkta i terrängen. finns på http://www.highsport.se

Arméns M90-kängor är varma på vintern och ganska svala på sommaren. För övrigt gansksa usla. Aldeles för sladdriga.

Komplettera kängorna med ett par damasker.
 
Nybörjarskor?

Hej!

Det finns ingen anledning att använda sämre skor för att man är nybörjare. Eftersom jag är en lycklig ägare av både Lundhags och Meindl vil jag lämna andra omdömmen än min namne.

Meindl Island som jag har är en mycket skön sko. Den tar jag om jag vet att jag har en hyfsat "torr" vandring. Mao ex Jotunheimen Norge eller mest höglänt blockterräng. Den är dock ej lika varm som en Lundhags kan bli om man väljer rätt sockkombination. Min erfarenhet av en Gore-tex sko som denna (jag har andra också) är att i ihällande regnväder är man till sist blöt ändå och sedan torkar inte Gore-tex fodret så snabbt. Mao blir man blöt från fel håll. 99 som var fint med enstaka regndagar v 37 innebar blöta kängor.

Lundhags är överlägsen om man skall hålla sig torr. Komforten i Lundhags bygger på att man använder det som tillverkaren rekommenderar, mao en tunn och en tjockare ullfrotte strumpa (kliar inte). Värmeeffekten modulerar man givetvis med sockorna. Eftersom kängan inte innehåller något foder torkar den snabbt. Man har reservsocka med sig. V 37 innebar i Vistas-Unna Räita -Alesvagge trakten i år regn och åter regn. Högt vatten och +4. Kan bara konstatera att jag var torr och varm efter en vecka i "lervällingen". Det hade inte mina Meindl och inga andra av mina GoreTex kängor heller klarat
Som Du ser får Du olika råd, men lycka till i ditt skoval. Utemagasinet har en del tester på olika kängor. Det kan vara värt att söka dessa tester.

Mvh Björn
 
Gore-tex

Jag har aldrig haft så lyxig utrustning och har därför aldrig vandrat i Gore-tex material. Varken som regnkläder eller i skor. Därför så undrar jag från er som vet om det är samma sak med Gore.tex regnkläder som det tydligen är med skor att de börjar bli blöta igenom om det är ihållande kraftigt regn? Isånt fall kanske man inte skall investera i sådana. Vad är bättre då?
 
Billiga lunghagare

Som jag har skrivit förrut, man kan få billiga 2:hands sortering från lundhags (Man kan bara testa skorna i en butik, och sedan ringa till lundhags och få kängorna för halva priset).
 
Svar angående Goretex.

Ja, man blir blöt innifrån i Goretex, speciellt
om yttertyget är tjockt och kan ta åt sig mycket vatten. Diffusionen (=andningen) bygger på att
ångan går från högre ångtryck till lägre. Idealt
ska man alltså ha tunna kläder under för att få
högsta möjliga temperatur nära mebranet, då får
man högt ångtryck. Dessutom ska vädret vara
kallt, blåsigt och torrt, så att luften utanför
mebranet innehåller lite ånga. Då funkar goretex
perfekt.

När tyget är blött och vädret är varmt har man
högre ångtryck på utsidan av jackan, så ångan
går innåt och du blir blöt.

Om du bara ska ha stället som regnställ funkar
tunna ställ bäst, Helly Hansen m fl. Dom torkar
fort. Ska du ha en Goretexjacka för sommarbruk
bör den vara tunn och gärna trelagers.

Lite om skor: Jag höll mig torr en vecka i Sarek i mina Boreal Fuji. Jag smorde dom varje dag med
Mindl sportvax. Boreal rekomenderar egentligen
en spray, men det fungerar inte, riktigt vax
ska det vara. Visserligen är det nån slags "tex"
i skorna, men det är bättre att hålla lädret
torrt.

Ett skomärke till:
Trezeta säljs av North star trading (finns i
utsidans länkregister). Dom är ganska billiga
och verkar riktigt bra.
 
Boreal Fuji

Hejsan Björn! Såg att du ägde ett par Fuji från Boreal...funderar på att införskaffa mig ett par sådana...
Är du nöjd med dem och så? Kanske en dum fråga om man har lyckats hålla sig torr en vecka i Sarek med dem :)
Fungerar de bra att ha som vardagsskor på vintern och vandringskängor under sommaren?
Tacksam för dina synpunkter...

M.v.h. Markus
 
Boreal Fuji

Ja, jag är nöjd, inte helt nöjd dock. Det som jag inte är nöjd med är att dom är lite för breda i hälen för mig, så jag måste snöra dom ganska hårt. Annars är dom urmärkta. Enormt stabila och stadiga, kanske på gränsen till för stabila för vardagsbruk, men det funkar. Om du ska gå i stenig terräng eller på snö på en fjällvandring så är Fuji perfekt styva.

Kvaliteten verkar riktigt bra (jag har bara haft dom i 2 1/2 år) , lädret är mycket tjockt och lätt att få vattentätt (med vax altså).


Som du kanske vet går det att fästa ledade stegjärn på dom, men även långfärdsskridskor går bra. jag hade dom till skridskor hela vintern och det har funkat utmärkt.

Ska du ha dom till fjälls och skogs rekommenderar jag att du kompletterar med ett par damasker, då håller sig brallorna torra och inget rinner ner i skorna.
 
jörnkängan

i ett litet samhälle utanför skellefte sitter det några gubbar och syr känger för hand den så kallade jörnkängan (företaget heter det ochså) det är kängor ala lundhags med cellgummi och 30cm högt läderskaft(bara bättre kvalitet)
dom fins i tre modeller och samtliga är underbara skor som bara blir bättre och bättre ju längre du andvänder dom och om dom mot förmodan går sönder eller mer troligta att du sliter ut sulorna om sådär 15-20 år kan man bara skicka upp dom och få dom omsulade eller lagade
priset ligger runt 1600-2000kr man kan få dom med skidsula om man vill och en av modellerna beställde fjälljägarna i kiruna för att ha som vintekänga inget annat dög

köp dom dom är bra
 
Lundhags vs Gore-Tex.

Jag har haft 2 par lundhags och 2 par Meindl med Gore-Tex membran. Jag var mycket nöjd med mina Lundhags under många år, men 1995 gjorde jag en riktig långvandring under mer än 50 dagar. Då var det regn och blött nästan hela tiden. Lundhagskängan fungerade mycket dåligt och läckte mer än jag trott den skulle kunna. Mina fötter blev mycket slitna och fick stora skavsår pga blötan.

Då bestämde jag mig för att pröva Gore-Tex skor. Det visade sig att man ofta blir lika blöt i dom, men fördelen var att dom inte läcker när man gör ett vad, man slipper det kalla obehagliga vattnet i kängorna. Plastpåsar som jag bara brukar använda på vintern som fuktspärr ingår numera även i sommarutstyrseln...

JAG FÖREDRAR ALTSÅ GORE-TEX MEMBRAN PÅ LÅNGA VANDRINGAR, på korta använder jag dock fortfarande Lundhags.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LeilahSonny Vandrar med 7 månaders valp Fjällvandring 3
bfia73 Vandrar du på led eller inte? Fjällvandring 24
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
fantasma Diabetiker som vandrar? Fjällvandring 6
napmaster Hjälp! Var vandrar vi vecka 23? Fjällvandring 5
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.