Vandrar med 7 månaders valp

Hej ,
Vi vill vandra ostört och fort komma upp till kalfjället. Vandra i 5 dgr med tält, korta distanser med ung hund, max 4-5km per dag. Vi siktar på sista veckan i juli. Vi är inte intresserad av storulvån, vålådalen eller kläppen. Gärna i Jämtland Härjedalen, vart skulle ni åka?
 
Hej ,
Vi vill vandra ostört och fort komma upp till kalfjället. Vandra i 5 dgr med tält, korta distanser med ung hund, max 4-5km per dag. Vi siktar på sista veckan i juli. Vi är inte intresserad av storulvån, vålådalen eller kläppen. Gärna i Jämtland Härjedalen, vart skulle ni åka?

Det är väl inget jag skulle rekommendera att gå så långa sträckor när den är i växande ålder.
Du skulle ju få ta med dig rejält med mat också så att den kan få typ 3 mål/dag!
Ras?
 
Alla våra hundar har gått 4-5 km per dag i den åldern.
Men, då i motionsspår, lätt skogsterräng och framför allt fördelat på 2-3 prommenader och blandat med mycket lösspring hemma på tomten.
Att ta med en så ung hund på fjällvandring skulle jag inte göra av flera skäl, men främst att den är inte vuxen i skelett och muskulatur ännu.
Nu vet jag ju inte vilken ras det är. En stor hund som schäfer, draghundar, Rottis osv alltså vuxenvikter över eller ikring 30 kg ska absolut inte utsättas för sådan vandring.
Lättare raser, BC, Aussie, fårhund osv är ju längre kommna i utvecklingen, men fortfarande skulle jag avstå.
Man måste ju se hur hunden reagerar på träning, även hundar får träningsvärk och ömhet i leder av ovana aktiviteter, är ni då 2 dagars march från bilen blir det inte bra.

Ett tips är att kontakta en duktig hundfysioterapeut så kan denne kolla hunden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.