Opolstrade kängor?

Mina Meindl börjar ta slut och jag ser mig om efter ett par opolstrade kängor i stil med klassiska Lundhags. Jag har inget emot Lundhags men är intresserad av alternativ att jämföra med.

Jörnkängan verkar helt ok och lovordas ofta. Jag vill dock inte köpa oprovade vandringskängor. Vad finns det mer för märken att kika på (i Sverige)?
 
Högakusten

Högakustenkängan är också en cellgummikänga men har hört att dom inte är så bra.

/Per
 
Graningekängor finns fortfarande, man kan hitta dem hos företag säljer arbetskläder. De ofodrade graningekängorna är väl framst användbara vintertid.

Alfa http://www.alfasko.no/ har någon ofodrad modell (ORIGINAL MILITÆR M/77.) och de gör också ofodrade arbetskängor.
 
boran; sa:
Mina Meindl börjar ta slut och jag ser mig om efter ett par opolstrade kängor i stil med klassiska Lundhags. Jag har inget emot Lundhags men är intresserad av alternativ att jämföra med.

Har du funderat på varför det finns färre och färre tillverkare av den typen av känger för varje år som går?
 
Tack för tipsen.

FJS90-91; sa:
boran; sa:
Mina Meindl börjar ta slut och jag ser mig om efter ett par opolstrade kängor i stil med klassiska Lundhags.
Har du funderat på varför det finns färre och färre tillverkare av den typen av känger för varje år som går?
Mjaä det har jag väl egentligen inte. Antingen är det väl en kombination av otur och att tillverkare riktar sig till större marknader.
Har jag missat något grundläggande som vill köra opolstrat?

En känga med tunn löstagbar innersko vore kanske ännu bättre. De banorna har jag inte tänkt i ännu.

KLAGER: Tack för tipset. Jag sökte i inläggen igår och gick in på Alfasko.no, men missade kängan du nämnde. Jag missade att kolla under jaktstøvler.

Jag skall kolla upp de andra tipsen också.
 
Även om det är Lundhags, testa deras professional 2000 mid. innan du bestämmer dig.
Lycka till
 
FJS90-91; sa:
Har du funderat på varför det finns färre och färre tillverkare av den typen av känger för varje år som går?

Ja konstigt är det!!!! Här kommer ett utdrag ur min utvärdering efter min vandring i somras:

Mina kära gamla Lundhagskängor hade efter många års prickfri tjänst gjort sitt upptäckte jag strax före vandringen. Jag upptäckte nämligen att innerlädret innanför cellgummit hade torkat och spruckit i en av kängorna så att det gick att riva loss bitar av lädret och det var vassa kanter kvar. Istället använde jag kängorna som jag brukar gå i på vintern, ett par Garmont Syncro III GTX. Dom var visserligen gjorda för kortare vandringar men jag trodde nog att det skulle kunna funka i alla fall.

Ganska tidigt på vandringen fick jag mina förutfattade meningar bekräftade, dom blev plaskvåta inuti och gick inte att få torra och fötterna såg ut som vita russin. :( När jag kom till Sitojaurestugorna drog jag till och med på plastpåsar på fötterna innan jag stoppade dom i kängorna. Jag visste väl att det skulle komma därhän förr eller senare, har sett detta fenomen på alltför många vandrare med sådana här "sydeuropeiska fjolltofflor", plastpåsar som sticker upp ur skaften. Dom funkar helt enkelt inte i vår fjällterräng eftersom dom är fodrade och när fodret väl blivit blött får man det inte torrt. (Lukten efter 10 dagars oavbruten väta ska vi inte ens tala om)

Jag inser med all tydlighet att jag måste inhandla nya kängor före nästa vandring, och svenska ska dom vara, Lundhags eller något liknande.

Tips: Håll dig till riktiga kängor, köp svenskt! :)

MVH ///Claes http://fjallen.nygardh.net/
 
Back to basics.

cnygardh; sa:
Tips: Håll dig till riktiga kängor, köp svenskt! :)
Jag gör som du säger och mer därtill!

Det visade sig att Lundhags Fjell Mid var de kängor som verkade flottast. De kostar därefter också. Jag gick till ytterligheter åt andra hållet och köpte mig ett par som kostar ca 2770:- mindre.

Det blev ett par "Försvarets Gummipjäxor" via postorder från Mike & Nike i Arboga:
http://www.bbfab.se/skor/p4.htm

Med dubbla sulor och sockar sitter de riktigt bra på fötterna. Visar det sig att de ändå inte skulle fungera under längre sträckor är det inte värre än att jag kör ett år till med mina Meindl. Det enda jag har förlorat är då 130 kronor + frakt. :)
 

avslutad210712

Gäst
cnygardh; sa:
FJS90-91; sa:
Har du funderat på varför det finns färre och färre tillverkare av den typen av känger för varje år som går?

Ja konstigt är det!!!! Här kommer ett utdrag ur min utvärdering efter min vandring i somras:

Mina kära gamla Lundhagskängor hade efter många års prickfri tjänst gjort sitt upptäckte jag strax före vandringen. Jag upptäckte nämligen att innerlädret innanför cellgummit hade torkat och spruckit i en av kängorna så att det gick att riva loss bitar av lädret och det var vassa kanter kvar. Istället använde jag kängorna som jag brukar gå i på vintern, ett par Garmont Syncro III GTX. Dom var visserligen gjorda för kortare vandringar men jag trodde nog att det skulle kunna funka i alla fall.

Ganska tidigt på vandringen fick jag mina förutfattade meningar bekräftade, dom blev plaskvåta inuti och gick inte att få torra och fötterna såg ut som vita russin. :( När jag kom till Sitojaurestugorna drog jag till och med på plastpåsar på fötterna innan jag stoppade dom i kängorna. Jag visste väl att det skulle komma därhän förr eller senare, har sett detta fenomen på alltför många vandrare med sådana här "sydeuropeiska fjolltofflor", plastpåsar som sticker upp ur skaften. Dom funkar helt enkelt inte i vår fjällterräng eftersom dom är fodrade och när fodret väl blivit blött får man det inte torrt. (Lukten efter 10 dagars oavbruten väta ska vi inte ens tala om)

Jag inser med all tydlighet att jag måste inhandla nya kängor före nästa vandring, och svenska ska dom vara, Lundhags eller något liknande.

Tips: Håll dig till riktiga kängor, köp svenskt! :)

MVH ///Claes http://fjallen.nygardh.net/

Har alltid förut jagat och vandrat med Lundhagare men i sommar tänkte jag prova med mina Meindl som är mina vinterskor sedan fem år tillbaka. Hemma fungerar de (Meindl alltså) bra för även om de blir blöta hinner de torka till dagen efter. En av dagarna gick jag åtta timmar i regn med tillhörande väta på backen och efter det var Meindl blöta och tunga även dagen efter. Som tur är hade jag då kommit ut på kungsleden och dagen efter var det strålande solsken så då kunde jag gå i gympadojorna. Hade dock inte velat dra på mig Meindl. Så med risk för att bli beskylld för att välja Lundhagare (eller liknande) före Meindl (eller liknande) bara för att vara "inne" så vet jag i alla fall vilka skor som är med på fjällen i sommar och vilka som är hemma.

I övrigt älskar jag dock mina Meindl som "endagars-skor" och använder dem till allt från vardagsskor till att fiska med etc etc.
[Ändrat av avslutad210712 2004-03-15 kl 19:17]
 
Re: Back to basics.

boran; sa:
Det blev ett par "Försvarets Gummipjäxor" via postorder från Mike & Nike i Arboga:
http://www.bbfab.se/skor/p4.htm

Med dubbla sulor och sockar sitter de riktigt bra på fötterna. Visar det sig att de ändå inte skulle fungera under längre sträckor är det inte värre än att jag kör ett år till med mina Meindl. Det enda jag har förlorat är då 130 kronor + frakt. :)

Återkom med recension av Gummipjäxorna, eller recensera i recensionsbanken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.