Vad göra med nya kängor?

Jag har precis fått ett par läderkängor. Vet inte riktigt vilken typ det är... Men Gore-Tex iallafall.

Fick tipset att för att mjuka upp dem och gå in dem fortare skulle jag först fylla dessa med vatten, låta stå en stund. Och sen smörja på massor med minkolja.

Är det någon som provat detta? Fungerar det? Har någon ett bättre tips?

Mvh Kim Alfredsson
 
Goretex, då är de fodrade alltså. Tycker du att de känns obekväma? Vad är det för märke? Ofta är ju dessa kängor så bekväma att det inte är särskilt lätt att få skoskav.

Glöm minkolja, använd exempelvis Nikwax vax för Goretexdojor finns hos de flesta någotsånär välsorterade butiker som saluför dylika kängor. Det finns massa gamla trådar om olika vax och hur man går in kängor, sök på forumet!
/Danne
 
vax

du skall absolut inte använda minkolja du förstör gore tex membranet . du skall bara använda vax. sen är det bara ut och gå tills dom sitter bra, mvh mats
 
minkolja...

Jag va på en äffar där dom säljer kängor och skulle köpa vax eller liknande. Jag fick rekommenderat fet´t särskilt för Gore-Tex material. Fettet jag köpte var minkolja.
 
Re: minkolja...

Sand; sa:
Jag va på en äffar där dom säljer kängor och skulle köpa vax eller liknande. Jag fick rekommenderat fet´t särskilt för Gore-Tex material. Fettet jag köpte var minkolja.

De kanske inte heller visste vad det var för kängor de sålde, nåja det sitter ju i alla fall en Gore-tex lapp på dem.
 
Häll inte vatten i nya membrankängor, det finns ingen som helst anledning att göra det.. Använd vax inte fett, fett gör att lädret blir mjukt och att det förlorar sin spänst..
 
Hälla vatten i gör man med läderkängor, vattnet tränger då in i lädret från insidan och mjukar upp det lite. Har kängan GoreTex-membran så kan du hälla i hur mycket vatten du vill, det kommer ändå aldrig att nå fram till lädret och mjuka upp det.

De flesta GoreTex-kängor brukar väl vara fodrade och då brukar det inte behövas nån uppmjukning.
 
Bara vax till Gore-Tex INGET annat!

Tyvärr så har handeln i Sverige bara blivit sämre.
Dom som jobbar i butiker har inte en aning om vad dom säljer, så blir det med dåliga löner, dvs hög omsättning på folk som byter jobb så snart dom hittar ett nytt.

När det gäller känger och gå in dom så hade man i Tyskland under kriget ett smart sätt, man lät fångar gå in kängerna åt soldaterna så dom inte skulle få blåsor och skav.

Varje morgon, 6 dagar i veckan fick man ut ett antal par känger som skulle marcheras in under dagen.

Detta vore kanske något att pröva! Det skulle säker avskräcka vanliga svenssons för att begå brott och våra interner skulle få kanonfin kondis, dessutom skulle dom inte orka fundera ut nya brott eller hitta på annat skit och Lundhags med flera skulle kunna sälja färdigingångna känger!

Stefan
 
Expertpanelens utlàtanden har väl sammanfattat läget ganska bra fâr man väl säga:

Det där med att hálla vatten i kängorna är vál som sagt nâgot man gör för att gân in hârda ofodrade láderkángor. Detta förfaringsätt är dock nog varken sárskilt növándigt eller effektivt i fodrade kángor, skulle jag tro. Som nâgon sade är det bara att börja gâ in dem.. normalt är det gjort pà en eller tvâ dagar.

Vad gäller vârd, sâ behöver man in regel inte göra nàgonting i början av en bra kángas livstid, dà ládret kommer välimpregnerat fràn fabrikanten.

När ládret börjar verka torrt och livlöst oche/eller det börjar suga àt sig fukt är det dags att tillföra nàgon slags impregnering. Dels behöver ládret i sig vàrdas för att inte torka ut och spricka, och dels bör det göras vattenavvisande för att Gore-texets andningsegenskaper inte ska försämras.

Viktigt att du inte smörjer pà nàgot fett eller liknande som tápper igen ládrets porer, och pà sà vis försämrar kángans fârmàga att sláppa ut svett. Minkolja lár inte heller vara sárskilt bra.

Vill man vara sáker pà att man smörjer pà nàgot som är bra, kan man titta efter om produkten har en etikett som det stàr "Approved by Gore-Tex" (eller nâgot liknande). Själva anvánder jag vanlig enkel genomskinlig skokräm fràn spanska tillverkaren Tarrago, vilken har denna etikett. Krângligare án sà behöver det inte vara.

Om man bara vill förbáttra impregneringen, finns ocksà sprayer. Dess verkan ár dock ganska kortvarig.

Precis som det finns folk som blandar ihop ofodrade láderkángor och GTX-dito vad gáller metoden att gâ in dem, sà finns det även folk som blandar ihop metoden att smörja och vàrda dem. Medan de ofodrade láderkängorna fordrar riklig och frekvent infettning etc. för att bli nâgorlunda vattentäta, sà behöver man inte alls fetta in en GTX-kánga av denna anledning, eftersom kángan i sig redan ár vattentät pga Gore-Tex membranet. Kraftig infettning med allehanda dundermedel ár alltsà bara kontraproduktivt, eftersom man obstruerar förmàgan att "andas".

Lycka till!

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1
granbom Kängor, Storlek Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.