Kängor, Storlek

Hej,
Håller på att välja kängor och har lite funderingar på hur mycket fötterna sväller under en fjälltur. Jag har fått veta att man ska ha gott om utrymme framåt men hur är det med bredden?
Har hittat ett par Lundhags Fjell som sitter riktigt bra med två par tunna strumpor och lös snörning när jag testar hemma men hur kommer det kännas efter nån dag med tung rygga...?

Nån som har erfarenhet av just Fjell kängan och om den "går ut sej" i bredd eller inte.

Hjälp
/M
 
Rätt storlek.

Jag tycker att du måste känna att pjucken sitter mycket bra redan från början.Den modell du har är försedd med en smalare läst än vissa andra Lundhagsmodeller. Den kommer knappast att bli bredare av att du andvänder pjucken.

Mina fötter sväller mer en varm sommardag än en kall vinterdag vid samma typ av aktivitet. Det där med fotsvullnad är nog väldigt individuellt.

Jag har lärt mig detta den dyra vägen. Efter ha haft ett par Fjell har jag nu ett par Jörn-kängor.

//Göran
 
Skovisdom

Lundhags går inte ut sig. Däremot "krymper" de på längden. Detta finns beskrivet av lundhags och man kan använda deras längdtabell för att mäta sko respektive fot och få till det bra. -Lundhagskängor skall inte köpas med känslan, det är en rent matematisk affär och känslan kommer i samma takt som gångvecket.

Bosse
 
Och de krymper inte heller bara på längden utan också något på bredden. Det är en långsam process så köper du ett par som passar "perfekt" nu så kommer de att vara mindre inom 3-4 år. Så köp en modell som passar med något tjockare sockor nu och räkna med att om 3 år så kan du använda dem med något tunnare sockor. Modeller med "nära" läst undviker jag därför pga att de inte "kommer" att passa mina fötter. I princip skall man dock kunna få ALLA Lundhags modeller med valfri läst, men jag vet inte hur mycket extra det kostar. Dessutom har de gjort en separat modell (kallas option) där man själv plockar i hop läst, sula ev vinterfoder osv .
 
Svällning

Fötter sväller alltid under dagens lopp (upp till ca. en storlek), och inte bara under fjällvandringar. Det är därför lämpligt att gâ till butiken och prova kängor sâ sent som möjligt pâ dagen.

En tumregel är att man ska fà ned ett pek-finger mellan häl och kängans inre bakskaft när kángan är osnörad och târna framskjutna sâ lângt det gâr. Detta utrymme (ca. 1 cm) blir sedan tâ-utrymme när kängan knyts och hálen âker tillbaka.

Detta gáller dock kängor som inte krymper över tid. Hur sâdana ska provas vet jag ej!

Mvh /Mats
 
Okej...

KLAGER; sa:
Och de krymper inte heller bara på längden utan också något på bredden. Det är en långsam process så köper du ett par som passar "perfekt" nu så kommer de att vara mindre inom 3-4 år. Så köp en modell som passar med något tjockare sockor nu och räkna med att om 3 år så kan du använda dem med något tunnare sockor. Modeller med "nära" läst undviker jag därför pga att de inte "kommer" att passa mina fötter. I princip skall man dock kunna få ALLA Lundhags modeller med valfri läst, men jag vet inte hur mycket extra det kostar. Dessutom har de gjort en separat modell (kallas option) där man själv plockar i hop läst, sula ev vinterfoder osv .

Nån som har testat dessa option kängor, i katalogen ser den "vanliga" option kängan ut som en Fjell med normal läst men dom verkar inte finnas i nån butik. Svårt det här, särskilt när butikspersonalen inte är till mycket hjälp. Borde väl åka upp till fabriken och hämta ett par men det blir lite dyrt...

Dom jag har nu passar med tunna strumpor men sitter så "bra" att jag knappt behöver snöra över huvudtaget, borde alltså försöka hitta ett par option att testa...?

Gärna fler åsikter
/M
 
Det verkar...

som du håller på att göra samma tabbe som jag gjorde. Det slutade med att jag beställde ett par Jörn-kängor.

Du skriver att du knappast behöver snöra dina kängor utan att dom sitter bra med tunna strumpor ändå!!
Då kan du knappast vicka på tårna,vilket jag tycker att man ska kunna.

Ring till Lundhags, för dom kan säkert hjälpa dig.
Dom är vana vid att hjälpa folk med din typ av undringar.

Men köp inte fel kängor för dom är ganska dyra som du vet!

//Göran
 
Kängmått

Ju mer matrial i skon ju mindre ändrar den sig! Skor mäts i storlekar, ibland bredd, men fötter är volym!
När du prövar skor måste du stå i nedförsbacken på provbrädan, med rätt antal sockor, rätt innersula och packning på, för annars så vet du föga, sa en amerikansk skohandlare till mig. I Sverige så är det bara skobyggarna som är intresserade, så prata med dem. Men ta först reda på hur du går så att du kan ha rätt formad innersula i skon. Fotlabbet kan hjälpa dig.
Min erfarenhet är att kängor för sommarbruk bör vara minst ett nummer större än promenadskor och att vinterkängor bör vara 1,5-2 nummer större, med samma läst.
De flesta gummerade skor/kängor krymper med tiden, märket har knappast något med detta att göra, men väl gummeringen.
Eftersom skor är en stor investering och väsentliga för varje steg skulle jag råda dig att skynda långsamt. Både Lundhags och Jörn har fungerat bra för mig. Men nästa par blir ett par Jörn.

Go tur

Johan K
 
Lundhags Option

Upprepar frågan huruvida någon testat dessa Lundhags option och om någon vet om dessa finns i någon butik (gärna på västkusten) eller om man måste gissa sin storlek och ringa Lundhags?

Testade mina Fjell på kvällen efter en dag med mycket gående och visst var dom lite trånga. Efter vad jag förstår från synpunkterna här kommer kängorna inte alls att bli något bredare som dom sa i butiken utan jag måste helt enkelt välja en bredare känga, tillbaka till butiken och börja om från noll... :(
 
Stora pjuck..

har fördelen att dom kan göras mindre med hjälp av sockor. Därför väljer jag hellre ett par som är lite för stora i början än för små kängor, för dom kan man inte göra något åt när dom klämmer.

"Lundhags Option" innebär att man skräddarsyr ett par kängor åt dig. Med önskad läst/skaft/sula/snörning. Därför finns det inga färdiga kängor i affären. Men din handlare kan säkert hjäpa dig att mäta dina fötter både på längden och tvären för att sedan ta hem önskade kängor från Lundhags.

Annars upprepar jag mitt tidigare råd: Ring till Lundhags och prata med dom.
Dom kan detta bättre än din handlare!!

//Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
plums kängor/stövlar Fjällvandring 5
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.