kängor/stövlar

Jag har alltid vandrat i fjällen med stövlar och aldrig funnit någon anledning att gå i något annat egentligen. Kängor ser ju eleganta ut och är säkert sköna att gå i men ställer ju till lite problem så fort man ska över minsta vattendrag. Jag har ingen lust att vada barfota i fyragradigt vatten om jag slipper.
I sommar skall vi dock gå i Sarek där jag inte vandrat förut, och jag förmodar att terrängen kan vara lite mer krävande än runt Sylarna. Kängor är anbefallt av medföljande vandrare, men min vadarmotvilja är nog lika stark ändå. Nu funderar jag på att ha med s.k. mooseboots som man trär över kängorna och knyter åt under knät när det blir för kladdigt för kängorna. Har någon provat det och hur utföll det undrar jag?
 
stövlar/kängor+överdragsstövlar

Bara du kan hålla fötterna torra så spelar det ingen roll!
Gummistövlar har många av oss gått långt i. Blir inte strumpor och sockar våta innifrån fungerar det utmärkt. För oss med mera svettande fossingar fungerar måhända gummiklädda kängor/stövlar en smula bättre, typ Lundhags mfl. I skärvterräng går dock föret hårt åt gummiöverdraget och stabila bergskängor är bättre, med köttsidan utåt. För gång med stegjärn är de och plastklätterkängorna det som gäller!
Så kommer vi då till vaden! Kalla saker, ju närmare glasiären du kommer destomera närmar du dig 0 graden! Jag har kombinerat Lundhags och liknande med överdragskängor. För det mesta har det fungerat utmärkt. Just nu använder jag längre överdragskängor vilka tillåter landning av fisk i lite djupare vatten än vadställen. Dessutom är marginalen skön vid vad med packning. Ibland börjar de läcka och då får man lappa och klistra. Efterhand slits de upp och då får man skaffa nya. Mina första var Engelska och gratis. Mina nuvarande är Canadensiska och inte helt obilliga, men lättast i kategorin då jag handlade. Det är viktigt att kängan passar i skodelen så att du inte snubblar på tån, samt att de är rymliga nog att lätt komma i. Pröva i butiken
ordentligt! Du behöver snören vid vristen och för att hålla dem uppe i bältet
t ex.

Go Tur

Johan K.
 
Tack för svar!
Skall villigt erkänna att fossingarna faktiskt blir rätt blöta och att det tar ganska precis en kvart varje gång jag ska slita av mej stövlarna. Men de är vansinnigt sköna att vandra i, har aldrig haft antydan till skavsår i dem. Hållbara också, de är säkert 20 år gamla minst men inga torrsprickor ändå. Nå det ska bli intressant att prova något nytt denna gång
 
Skulle tro att det beror på hur man vandrar. Tycker själv att stövlar är toppen, bara att blaska på - jag har gått tvärs igenom Sarek utan att behöva ta av stövlarna för vad en enda gång. Det gäller förstås att ha lite självdiciplin och se till att lufta fötterna och skifta sockar ofta, men det tror jag faktiskt man bör göra i kängor oxå.

Men visst är det stabilare i kraftiga kängor, så om man vet att man tex kommer att göra flera krävande toppturer, eller har lätt för att stuka sig, så ska man kanske välja kängor.

Men de som påpekar att kängor alltid ä skönare att gå i en stövlar har testat fel stövlar!

/Per
 
Aldrig mer i fjällen utan CoverBoots!!!

plums; sa:
Nu funderar jag på att ha med s.k. mooseboots som man trär över kängorna och knyter åt under knät när det blir för kladdigt för kängorna. Har någon provat det och hur utföll det undrar jag?
2001 så skaffade jag Lundhags CoverBoots och efter att ha provat att vada med dom vill jag aldrig vara utan. Visserligen är dom lite ömtåliga men helhetsintrycket är bara bra. Läs min recension här på Utsidan!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Aldrig mer i fjällen utan CoverBoots!!!

[/QUOTE]
2001 så skaffade jag Lundhags CoverBoots och efter att ha provat att vada med dom vill jag aldrig vara utan. Visserligen är dom lite ömtåliga men helhetsintrycket är bara bra. Läs min recension här på Utsidan![/QUOTE]

Ja det stärker ju min uppfattning att älgstövlarna kommer att fungera väl. De är nog också lite ömtåliga men lite vadande borde de klara av
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Stövlar, kängor och annat på fötterna Fjällvandring 36
uraxflax Kängor eller stövlar Fjällvandring 67
Johan Li Vandrings kängor eller stövlar till barn? Fjällvandring 13
alle_nilsson Kängor/stövlar Fjällvandring 12
petch5 Vätan Vistasdalen-Alesjaure?Kängor el stövlar? Fjällvandring 3
TB Kängor eller stövlar runt Kebne just nu (snö/väta)??? Fjällvandring 1
EAndersson Kängor eller stövlar? Fjällvandring 12
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
Kalle4806 Kängor Fjällvandring 4
Mange_S Impregnera kängor med Jason Markk Repel? Fjällvandring 0
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
thalia Kängor passande Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 5
eltuv Kängor Graninge 7052 Fjällvandring 2
sofie.granholm Rätt kängor? Fjällvandring 4
Håkan- Håkan Kängor utan skinn? Fjällvandring 9
... Vibram fivefingers istället för kängor? Fjällvandring 6
shezze Kängor... Fjällvandring 7
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Yrhättan Lättare kängor för kvinnor Fjällvandring 0
JoakimO Nya kängor och "trycksår" - tejpa? Fjällvandring 8
kalalokki Val av kängor..... Fjällvandring 10
kalalokki Kängor att vandra i.... Fjällvandring 9
sutcher Ofodrade contra fodrade kängor Fjällvandring 72
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Daddy Borttappade kängor - 500 kr hittelön Fjällvandring 0
A Lo Vandra med M59 kängor Fjällvandring 17
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fjällvandring 13
tomu Skavande kängor Fjällvandring 1
sulan55 kängor? Fjällvandring 2
matek Kängor, passform och försäljare Fjällvandring 8
westcoast Råd om kängor Fjällvandring 23
kragan Kängor Fjällvandring 1
Sedis Inlägg i kängor? Fjällvandring 10
Roberth Kängor Fjällvandring 6
Roberth Kängor o läst/sulor Fjällvandring 8
s_werner Nån som har testat Garmont kängor? Fjällvandring 22
boran Opolstrade kängor? Fjällvandring 31
trstenborg Gaiters för låga kängor Fjällvandring 10
Sand Vad göra med nya kängor? Fjällvandring 31
sverastian Kängor till keb. Fjällvandring 6
Fredrik2 Nya kängor? Fjällvandring 3
Fredrik2 Kängor och skavsår? Fjällvandring 24
Peter Elmlund Typ av kängor Fjällvandring 12
Tovetjarn vikings kängor? Fjällvandring 2
carlstenson Är Haglöfs-kängor lika bra som konkurrenterna? Fjällvandring 6
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
hobbit Jörn-kängor Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.