kängor/stövlar

Jag har alltid vandrat i fjällen med stövlar och aldrig funnit någon anledning att gå i något annat egentligen. Kängor ser ju eleganta ut och är säkert sköna att gå i men ställer ju till lite problem så fort man ska över minsta vattendrag. Jag har ingen lust att vada barfota i fyragradigt vatten om jag slipper.
I sommar skall vi dock gå i Sarek där jag inte vandrat förut, och jag förmodar att terrängen kan vara lite mer krävande än runt Sylarna. Kängor är anbefallt av medföljande vandrare, men min vadarmotvilja är nog lika stark ändå. Nu funderar jag på att ha med s.k. mooseboots som man trär över kängorna och knyter åt under knät när det blir för kladdigt för kängorna. Har någon provat det och hur utföll det undrar jag?

stövlar/kängor+överdragsstövlar

Bara du kan hålla fötterna torra så spelar det ingen roll!
Gummistövlar har många av oss gått långt i. Blir inte strumpor och sockar våta innifrån fungerar det utmärkt. För oss med mera svettande fossingar fungerar måhända gummiklädda kängor/stövlar en smula bättre, typ Lundhags mfl. I skärvterräng går dock föret hårt åt gummiöverdraget och stabila bergskängor är bättre, med köttsidan utåt. För gång med stegjärn är de och plastklätterkängorna det som gäller!
Så kommer vi då till vaden! Kalla saker, ju närmare glasiären du kommer destomera närmar du dig 0 graden! Jag har kombinerat Lundhags och liknande med överdragskängor. För det mesta har det fungerat utmärkt. Just nu använder jag längre överdragskängor vilka tillåter landning av fisk i lite djupare vatten än vadställen. Dessutom är marginalen skön vid vad med packning. Ibland börjar de läcka och då får man lappa och klistra. Efterhand slits de upp och då får man skaffa nya. Mina första var Engelska och gratis. Mina nuvarande är Canadensiska och inte helt obilliga, men lättast i kategorin då jag handlade. Det är viktigt att kängan passar i skodelen så att du inte snubblar på tån, samt att de är rymliga nog att lätt komma i. Pröva i butiken
ordentligt! Du behöver snören vid vristen och för att hålla dem uppe i bältet
t ex.

Go Tur

Johan K.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svar!
Skall villigt erkänna att fossingarna faktiskt blir rätt blöta och att det tar ganska precis en kvart varje gång jag ska slita av mej stövlarna. Men de är vansinnigt sköna att vandra i, har aldrig haft antydan till skavsår i dem. Hållbara också, de är säkert 20 år gamla minst men inga torrsprickor ändå. Nå det ska bli intressant att prova något nytt denna gång

Skulle tro att det beror på hur man vandrar. Tycker själv att stövlar är toppen, bara att blaska på - jag har gått tvärs igenom Sarek utan att behöva ta av stövlarna för vad en enda gång. Det gäller förstås att ha lite självdiciplin och se till att lufta fötterna och skifta sockar ofta, men det tror jag faktiskt man bör göra i kängor oxå.

Men visst är det stabilare i kraftiga kängor, så om man vet att man tex kommer att göra flera krävande toppturer, eller har lätt för att stuka sig, så ska man kanske välja kängor.

Men de som påpekar att kängor alltid ä skönare att gå i en stövlar har testat fel stövlar!

/Per

Aldrig mer i fjällen utan CoverBoots!!!

plums; sa:
Nu funderar jag på att ha med s.k. mooseboots som man trär över kängorna och knyter åt under knät när det blir för kladdigt för kängorna. Har någon provat det och hur utföll det undrar jag?
2001 så skaffade jag Lundhags CoverBoots och efter att ha provat att vada med dom vill jag aldrig vara utan. Visserligen är dom lite ömtåliga men helhetsintrycket är bara bra. Läs min recension här på Utsidan!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen

Re: Aldrig mer i fjällen utan CoverBoots!!!

[/QUOTE]
2001 så skaffade jag Lundhags CoverBoots och efter att ha provat att vada med dom vill jag aldrig vara utan. Visserligen är dom lite ömtåliga men helhetsintrycket är bara bra. Läs min recension här på Utsidan![/QUOTE]

Ja det stärker ju min uppfattning att älgstövlarna kommer att fungera väl. De är nog också lite ömtåliga men lite vadande borde de klara av

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips