Nån som har testat Garmont kängor?

Hej!
Är lite nyfiken på ett par Garmont kängor, har för mig att dom hette syntax.

Nån som har/har testat dom? bra? Dåliga?

vore tacksam för alla synpunkter man kan få! :)
 
Nöjd med Garmount

Den kängan du referar till har jag ingen erfarenhet av, men väl av Garmount Pico och ett par lätta Garmountskor, vilka jag inte kommer ihåg namnet på.

Generellt kan jag säga att Garmount gör slitstarka och bekväma skor. Jag betraktar dem som mycket prisvärda. Om det är något man kan erinra mot så är det att iläggssulorna brukar vara väl enkla.
 
Ja, sulorna är inte dirket de bästa som finns men med tanke på att Garmont är en helt utmärkt vandrings känga så kan jag leva med det och lite till! Jag har Garmont Syncro GTX Nubuck och har inge att klaga på förutom att deras skosnören brinner lätt upp! =)
 
va bra!

Tack för era komentarer!
Det var Syncro GTX som jag menade..minnet är inte det bästa!
Vad bra att du varnar mig christofer så jag inte får för mig att göra några tester huruvida Garmont skosnören brinner bra eller inte! :)
 
Tummen ner för Goretexkängor

Eftersom mina gamla kängor gått sönder inför vandringen i Sarek jag gjorde i höstas använde jag ett par Garmont Syncro III GTX istället.
Ganska tidigt på vandringen fick jag en mina förutfattade meningar om goretexkängor bekräftad, dom blev plaskvåta inuti och gick inte att få torra och fötterna såg ut som vita russin :( och efter ett par dar stank dom något VIDRIGT! När jag kom till Sitojaurestugorna drog jag till och med på plastpåsar på fötterna innan jag stoppade dom i kängorna. Jag visste väl att det skulle komma därhän förr eller senare, har sett detta fenomen på alltför många vandrare med sådana här "sydeuropeiska fjolltofflor", plastpåsar som sticker upp ur skaften. Dom funkar helt enkelt inte i vår fjällterräng eftersom dom är fodrade och när fodret väl blivit blött får man det inte torrt.

Jag inser med all tydlighet att jag måste inhandla nya kängor före nästa vandring, och svenska ska dom vara, Lundhags eller något liknande.

///Claes http://fjallen.nygardh.net
 

avslutad210712

Gäst
Har idag köpt två par skor. Ett par syncro åt grabben i huset och ett par Lundhags Professional åt mig själv (orättvist... kanske det*L*) eftersom mina Meindl verkar ha tagit mycket stryk under sista vandringen. Vi kommer att gå upp mot Keb till helgen under exakt samma förhållanden så efter det kan jag uttala mig om vilka som verkar fungera bäst. Förutsätter dock dåligt väder vilket jag hoppas slippa.

Personligen skulle jag dock aldrig sätta regnställer närmast kroppen och skjortan utanpå den vilket är den princip jag anser att goretex-kängor använder sig av.
 
Re: Tummen ner för Goretexkängor

cnygardh; sa:
Eftersom mina gamla kängor gått sönder inför vandringen i Sarek jag gjorde i höstas använde jag ett par Garmont Syncro III GTX istället.
Ganska tidigt på vandringen fick jag en mina förutfattade meningar om goretexkängor bekräftad, dom blev plaskvåta inuti och gick inte att få torra och fötterna såg ut som vita russin :( och efter ett par dar stank dom något VIDRIGT! När jag kom till Sitojaurestugorna drog jag till och med på plastpåsar på fötterna innan jag stoppade dom i kängorna. Jag visste väl att det skulle komma därhän förr eller senare, har sett detta fenomen på alltför många vandrare med sådana här "sydeuropeiska fjolltofflor", plastpåsar som sticker upp ur skaften. Dom funkar helt enkelt inte i vår fjällterräng eftersom dom är fodrade och när fodret väl blivit blött får man det inte torrt.

Jag inser med all tydlighet att jag måste inhandla nya kängor före nästa vandring, och svenska ska dom vara, Lundhags eller något liknande.

///Claes http://fjallen.nygardh.net


Varför blev det vått i kängorna?

Höll inte membranet tätt?
Trampade du ner så att det rann ner vatten i skaften?
Var det "bara" fukt från foten som gjorde dem blöta?

De problem du beskriver har ju med fodret att göra inte direkt med Gore-Tex membranet i sig, även om alla kängor med membran har foder. Men det finns ju också fodrade kängor utan membran och de borde ha samma problem i så fall.

Garmont Syncro III GTX är förövrigt så låga att man nog bör hålla sig på leder (med spänger) med dem.
 
Garmont (back on track)

Kom igen, det här var en tråd om Garmont. Meindl vs Lundhags får ni ta i en annan skyttegrav.

Jag har ett par Garmont skridskopjäxor av enkel modell som jag köpte för ett par år sedan. Till skillnad från tex Svartlöga passar Garmont-kängorna mina fötter perfekt. Jag upplever dem som bekväma och välgjorda. Nu är ju slitaget på skridskopjäxor inte lika stort som på vandringsdojor, men jag har iaf fått intrycket att Garmont gör bra grejer.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Garmont (back on track)

bigfoot; sa:
Kom igen, det här var en tråd om Garmont. Meindl vs Lundhags får ni ta i en annan skyttegrav.

Svårt att säga om Garmonts Syncro är bra om man inte jämför med något *L*.

Vill absolut inte dra gång en ny tråd om Meindl versus Lundhags för det har ältats så många gånger redan. Ville bara säga att jag kommer att kunna jämföra sko-mot-sko även om det blir orättvist eftersom jag själv bara kommer att använda mig av det ena märket.

Bara som parantes kan jag säga att jag köpte ett par Garmont Nagevi under våren och jag tycker att de är helt suveräna så med min begränsade erfarenhet så gillar jag Garmont. Och att jag är intresserad av ett par Syncro som vardagsskor under vinterhalvåret.
 
Gore-tex & plurrning

Hej!

Jag har ett par Garmontkängor som nu är inne på 3:e året, och dom har minsann fått bekänna färg. Jag kommer inte ihåg modellnamnet men visst är det gore-tex i dom och det kommer jag nog att hålla mig till den dagen det blir dags för byte av skodon. Under dygnets mindre ljusa timmar plurrade jag vid ett tillfälle knädjupt i mörkaste tiveden, och fick kängorna vattenfyllda. Riktigt genomsurt alltså. Det tog ungefär ett dygn innan det hade torkat, så påståendet att denna typ av kängor aldrig torkar känner åtminstone inte jag igen.

Lukt? Ja, det är nog högst individuellt vad man står ut med, men jag tycker nog inte att det är så värst farligt.

Det som gör att jag diggar mina gore-tex Garmont är att när jag håller mig ifrån att plurra så har de en sjuhelsikes komfort, och håller vätan ute -har gått i Lundhags tidigare. (kan tillägga att jag till nästa förvirrade nattvandring skaffade en pannlampa)

Punkarn
 
Re: Re: Tummen ner för Goretexkängor

KLAGER; sa:
Varför blev det vått i kängorna?

Höll inte membranet tätt?
Trampade du ner så att det rann ner vatten i skaften?
Var det "bara" fukt från foten som gjorde dem blöta?

De problem du beskriver har ju med fodret att göra inte direkt med Gore-Tex membranet i sig, även om alla kängor med membran har foder. Men det finns ju också fodrade kängor utan membran och de borde ha samma problem i så fall.

Garmont Syncro III GTX är förövrigt så låga att man nog bör hålla sig på leder (med spänger) med dem.

Jag var fullt medveten om att dom var för låga för den vandring jag skulle göra men jag förstärkte dom med hemmagjorda damasker och den delen funkade bra: en enda gång fick jag in vatten via skaften, när jag missade en sten, i ett relativt lätt vad, och plurrade ner till halva smalbenet och var tvungen att stå kvar ett tag för att återfå balansen. :)
Nej blötan kom nog innifrån, jag svettas ganska mycket om fötterna. Jag tror att det är så att ytterlädret måste vara tort för att goretexmembranet ska ha någonstans att ventilera bort fukten. Men det är en omöjlighet att hålla lädret tort när man går i Sarek (på kungsleden går det kanske). Visst blev jag blöt om fötterna även i mina gamla Lundhags men där går det att byta ut fodret (sockorna) och på så vis ändå ha torra fötter.

MVH ///Claes http://fjallen.nygardh.net

p.s.
bigfoot; sa:
Kom igen, det här var en tråd om Garmont. Meindl vs Lundhags får ni ta i en annan skyttegrav.
Menar du att man inte får skriva om nackdelarna med att Garmontkängorna är av typ goretex? Föresten så spårar de flesta trådar ur så småningom, så det är bara att köpa läget! ;) d.s
 
GARMONT är svaret!

Fantastiska skor GARMONT SYNCRO III GTX WMN, nu kunde jag ställa undan de knallhårda MEINDEL och åter njuta av varje steg och kilometer.
Tack vare en duktig expedit som lyssnade när jag beklagade mig över att det inte fanns något som mina gamla SALOMON Adventure. Hon föreslog GARMONT som jag av ngn anledning inte brytt mig om tidigare.

Förra sommaren gick jag orösat, både på myr och i regn, en hel vecka med dessa och mådde utmärkt. Om ytterlädret blir för blött ngn gång så låter jag skorna ligga på magen i sovsäcken när jag vilar eller sover.

Dessutom så läste tjejen upp garantin för mig som lyder:
"Om du inte är fullständigt nöjd med varttentätheten eller andningsbarheten hos GORE-TEX fodring, lämna då tillbaka skorna till den affär där du köpt dem, kontakta tillverkaren för att få information om garantin eller kontakta Gore och uppge nedanstående nummer. Tillsammans med tillverkaren kommer vi att se till att du blir nöjd."
Det fick mig att inte bara njuta i skorna utan att även lita på dem.

Hoppas att de kan fungera för fler som av ngn anledning inte provat dem.

Go tur!
Torkel Nilsson
[Ändrat av Tarfala 2004-07-06 kl 18:28]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
Linda G Singel i salto i juli - nån mer? Fjällvandring 2
danielia Resa till/från Saltoluokta - nån som vill följa med? Fjällvandring 0
nonsense Spelar det nån roll?? Fjällvandring 2
Staffan Andersson Nån som... Fjällvandring 31
Laura Nån mer classicliknande tur? Fjällvandring 1
rostling Såmmarlappa - Fierrovagge (- Vaimok)? Nån som vet? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.