Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Val av multiverktyg
- Trådstartare Higgis
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Beror på vad du prioriterar. Jag personligen föredrar den högsta kvalitén på kniven och därför skulle jag välja en L-man med 154CM blad. Många anser att Gerbers tänger med keramiska inlägg är bättre dock.Higgis; sa:Vilket märke håller ni högst Leatherman eller gerber.
pluss och minus?
~Paul~
Multiverktyg kan verka lockande, så är mycket i reklamens värld. Själv är jag tämligen besviken efter att i 20 år sett multiverktyg efter multiverktyg krokna vid lite normalt arbete...
Själv med dagens erfarenhet skulle jag lägga mina slantar på något vettigare.
Anser du att du behöver verktyg gå då till en verktygsaffär och skaffa dig vad du behöver. Belzer och Bacho står för kvalitet, då håller verktygen. Handlar du nonnames hos CO och Biltema mfl får du vad du köper, somligt är utmärkt och somligt är mindre bra....
Mitt råd vid val av multiverktyg är låt bli.
Själv med dagens erfarenhet skulle jag lägga mina slantar på något vettigare.
Anser du att du behöver verktyg gå då till en verktygsaffär och skaffa dig vad du behöver. Belzer och Bacho står för kvalitet, då håller verktygen. Handlar du nonnames hos CO och Biltema mfl får du vad du köper, somligt är utmärkt och somligt är mindre bra....
Mitt råd vid val av multiverktyg är låt bli.
Multiverktyg är inte verktyg utan till-hands-hjälpmedel. Ett råd: välj ett så litet och lätt som möjligt. Då kommer det till användning. Strunta i de tunga, de blir liggande i byrålådan eller handskfacket tills de kommer bort.
Själv har jag en Leatherman Juice som är med jämt. Det väger inget, tar ingen plats, duger inte till Reparationer, men man kan dela äpplen,skära av kablar, klippa plåster, skruva i och ur skruvar (x och vanliga),dra åt eller loss muttrar och kort sagt provisoriskt åtgärda de flesta förtretligheter som drabbar en.Rekommenderas varmt. Makens Leatherman, minns inte sorten, tre gånger så dyrt,fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
Själv har jag en Leatherman Juice som är med jämt. Det väger inget, tar ingen plats, duger inte till Reparationer, men man kan dela äpplen,skära av kablar, klippa plåster, skruva i och ur skruvar (x och vanliga),dra åt eller loss muttrar och kort sagt provisoriskt åtgärda de flesta förtretligheter som drabbar en.Rekommenderas varmt. Makens Leatherman, minns inte sorten, tre gånger så dyrt,fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
Så sant som det är sagtCEN; sa:fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
Vikten är oftast avgörande. Det enda multiverktyg som jag alltid har på mig är.......: Micran! Den sitter på nyckelknippan tillsammans med en ARC AAA minificklampa, P38 öppnare och SwissTech UtiliKey.
~Paul~
Multiverktyg
Jag hade länge en Leatherman SuperTool som jag var mycket nöjd med, den pallade med nästan 6 år i Försvarsmaktens tjänst och den användes dagligen. Sedan gick den plötsligt sönder nu för ca 6 månader sedan - materialutmattning kanske? Jag tyckte att det var väl investerade pengar iaf.
Vad den väger har jag ingen aning om, men jag har aldrig upplevt den som en belastning.
Nu blev det så att när jag skulle köpa en ny så blev det inte en Leatherman igen utan en Gerber MP600, har som sagt bara haft den i dryga 6 månader, men än så länge så tycker jag att den fungerar jättebra.
Den stora fördelen med Gerber är att den går att hantera med en hand (när man vill åt tången).
Precis som någon förnuftig människa påpekade här så är ett multiverktyg enligt min uppfattning en "bra-ha-sak" inte en tång och inte en kniv...behöver man en kniv så är det det man ska köpa (förslagsvis en Mora 2000 - billig och sjukt hållbar)
Om jag ska råda dig till någon av dessa så skulle jag välja Gerbern, för även om jag inte haft den lika länge så känns den mycket bra (och upplevs som lättare).
Mvh
Andreas
Jag hade länge en Leatherman SuperTool som jag var mycket nöjd med, den pallade med nästan 6 år i Försvarsmaktens tjänst och den användes dagligen. Sedan gick den plötsligt sönder nu för ca 6 månader sedan - materialutmattning kanske? Jag tyckte att det var väl investerade pengar iaf.
Vad den väger har jag ingen aning om, men jag har aldrig upplevt den som en belastning.
Nu blev det så att när jag skulle köpa en ny så blev det inte en Leatherman igen utan en Gerber MP600, har som sagt bara haft den i dryga 6 månader, men än så länge så tycker jag att den fungerar jättebra.
Den stora fördelen med Gerber är att den går att hantera med en hand (när man vill åt tången).
Precis som någon förnuftig människa påpekade här så är ett multiverktyg enligt min uppfattning en "bra-ha-sak" inte en tång och inte en kniv...behöver man en kniv så är det det man ska köpa (förslagsvis en Mora 2000 - billig och sjukt hållbar)
Om jag ska råda dig till någon av dessa så skulle jag välja Gerbern, för även om jag inte haft den lika länge så känns den mycket bra (och upplevs som lättare).
Mvh
Andreas
Tjo!
Jag har en Leatherman Charge Ti..
den funkar kalas... inte så att man sitter och täljer skulpturer men för att ha användts i ca 2 år så är knivarna i riktigt gott skick...
Multiverktyg är ju en kompromiss men en väldigt vettig sådan..
Ang. att hantera den med en hand så funkar detta utmärkt även med Charge Ti eftersom knivarna (som jag använder mest) sitter väldigt lätt tillgängligt...
Okej den var inte billig men jag tycker att det var ett bra köp...
Lycka till i valet...
/Emanuel
Jag har en Leatherman Charge Ti..
den funkar kalas... inte så att man sitter och täljer skulpturer men för att ha användts i ca 2 år så är knivarna i riktigt gott skick...
Multiverktyg är ju en kompromiss men en väldigt vettig sådan..
Ang. att hantera den med en hand så funkar detta utmärkt även med Charge Ti eftersom knivarna (som jag använder mest) sitter väldigt lätt tillgängligt...
Okej den var inte billig men jag tycker att det var ett bra köp...
Lycka till i valet...
/Emanuel
CEN; sa:Makens Leatherman, minns inte sorten, tre gånger så dyrt,fyra gånger så tungt, ligger i strumplådan.
Det beror på hur man prioriterar. Ett tungt multitool väger ca 300 gr. I kajaken eller pulkan på vintern märker man inte skillnaden. Går ex skidbiningen sönder blir man inte glad av en tång i två delar. Men är man på UL tur så är 300gr. kanske mycket.
Liknande trådar
- Svar
- 43
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 14
- Visningar
- 5 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar