Tång på leatherman wave

Hej!
Sambon och jag planerar en längre cykeltur (8-10 månader) och vi håller nu på att komplettera utrustningen. Just nu är vi på jakt efter ett lämpligt multiverktyg. Självklart kommer vi att bära med de cykelspecifika verktyg som behövs, men därtill tror jag att vi även behöver ett multiverktyg för diverse småpill.

Eftersom vi vill undvika att ta med en separat riktig tång/avbitare så är kravet att multiverktyget har en tång/avbitare som är så bra att den faktiskt tål att användas. Jag räknar med att ett antal gånger behöva knipsa av diverse vajrar och höljen mm, men även använda den för att hålla fast saker i ett säkert grepp.

Kravspecen frör ett multiverktyg ser således ut enligt följande:

Bra tång/avbitare (det blir vår enda)
Kniv
Konservöppnare
Flasköppnare
Skruvmejsel (liten och stor stjärn- och rak)
Fil
Sax (ej obligatorisk, mer nice to have än need to have. Finns redan på den schweizerkniv som oxå ska med)

Jag har läst massvis med gamla trådar och varit och klämt och känt i affärer. I affärerna säger man Leatherman Wave eller Gerber multiplier 600. I trådarna här på utsidan talas det ofta om att avbitaren på leatherman är dålig. Hur gestaltar sig detta - är det när ni försöker knipsa av armeringsjärn som det krånglar??? Kommer det hålla till mina behov?

Gerber har utbytbara skär i avbitaren. Kan inte se någon info någonstans om Leatherman har det - någon som kan kasta ljus över saken.

Slutligen - vad tror ni om Leatherman Skeletool CX (saknar fil). Är tången där bättre eller sämre än på en wave?

Tackar för lite tips!
 
Svårt

En riktig vajertång är ju alltid bättre till cykelvajrar. Utan riktiga verktyg blir många reparationer fulmek. Tycker trots det skrivna ovan inte att ni skall ta med en riktig vajertång.

Du lär få av vajer även med en rätt kass avbitare. Av de multiverktyg jag ägt eller använt tycker jag hustruns Victorinox Multi Tool har varit bäst.

Thure
 

Bilagor

  • VN-53924.jpg
    VN-53924.jpg
    6.6 KB · Visningar: 2,407
Kan rekomendera Leathermans Charge en "kraftig" tång för att vara Multitool. Men avbitaren är inte så lång. O jag har inte använt den så mycket på denna tång, Så jag vet inte hur pass bra den är.

Kan tänka mej att Gerber 600 är fin oxå.

Här kan du läsa mycket om dom, om du inte sett den redan. http://forum.multitool.org/index.php

Seved
 
Min tanke är att vilket som helst av dessa verktyg kommer att göra jobbet.Kanske det inte är i bästa skick när ni är hemma igen , men det spelar ju ingen större roll.Om Gerber har utbytbara skär så kan ju den vara ett bra alternativ då den ju då går att montera nya skär i och bli som ny igen.
Själv använder jag Leatherman mycket och det har då hittills fungerat mycket bra.

Har även andra fabrikat och jag tycker att de är riktigt bra allihop,en tex köpte jag på Jula.
Den hade ett praktistkt läderfodral och den har hängt med mycket,och den är riktigt bra.
Minns inte vad den kostade men det var under 200.Ett verkligt bra alternativ enligt mig.
Ibland är det verkligen befriande att ha ett sådant billigt verktyg som man verkligen inte tvekar att gå"all in" med.Har man betalat massor finns där alltid en sorts ångest att behöva offra verktyget.
 
använder Leatherman i jobbet, i bilen, i skogen och den har aldrig svikit mig. men allt beror såklart på användningsområdet!
 
Jah har en swiss tool som den som Thureb visar i sitt inlägg. Den har funkat oklanderligt för mig under 13 år. Ibland har den varit min enda verktygslåda. Den klarar inte att klippa pianotråd, men annars har den klarat allt jag gett mig på, från taggtråd till elkabel. Just bromsvajer har jag inte testat.
 
Jag har klippt bromswire mwd en Leatherman, en äldre modell, PST. Den tången blev sig aldrig lik efter det, det blev en "bula" i skäret som inte gick att få till ordentligt. Nu har jag en billig BAHCO-tång till "fulgöra". Leatherman har ju en ny tång med utbytbara skär som ser intressant ut, Rebar ellr nåt sånt heter den. Gerber med utbytbara skär är väl annars ett bra alternativ. Wireklippare är nog lite overkill, va ?
 
Låter konstigt, har klippt spik med min Leatherman Wave utan att det syns några märken och vanlig ståltråd går ju bra. Lite wire borde väl funka. Har inte använt skeletool men den ser betydligt klenare ut.
 
Låter konstigt, har klippt spik med min Leatherman Wave utan att det syns några märken och vanlig ståltråd går ju bra. Lite wire borde väl funka. Har inte använt skeletool men den ser betydligt klenare ut.
OK, då har man kanske förbättrat kvaliteten på skären? Min var som sagt en äldre modell, verkar inte finnas kvar i sortimentet. Ett alternativ till ett multiverktyg kan ju faktiskt annars vara en kombitång med flacktång och sidavbitare från nåt välkänt fabrikat, de håller ju för att klippa wire med, kombinerat med en Victorinoxkniv med sax/pryl/korkskruv o såna "smågrejer" ??
 
Har haft min wave i säkert tio år nu, om inte mer, stundtals flitigt använd... Är en av de som tycker avbitaren är rätt så dålig. Det som ofta händer är att den mer klämmer än klipper. Det du vill knipsa av viker sig.

I övrigt är jag mycket nöjd! Du skriver att saxen är av nice to have karaktär... tänkte jag också, men den är mycket bra och flitigt använd.
 
Tack för tips

Hej igen!
Är fortfarande villrådig. Det är ingen ko på isen så jag hinner googla mer och fundera ytterligare. Det var dock ett väldigt bra pris som tipsades om i senaste inlägget.

Frågan är om man skall se Gerbers utbytbara skär som bevis på att det är sämre kvalititet från början? Eller bör man snarare se det som ett bevis på omsorg om kunden så att denne inte behöver kasta sitt verktyg om man gjort bort sig och försökt att klippa av ett armeringsjärn?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.