Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Tång på leatherman wave

Om man nu måste ha ett multiverktyg så är Waven riktigt bra, men den kan aldrig mäta sig med riktiga verktyg. Jag har väldigt gott om både Leatherman o riktiga verktyg, den jag bär med mig nuförtiden är en Sceletool, och den trivs jag väldigt bra med. Den sista jag köpte var en Leatherman MUT, men den ligger bara i skåpet och ser fin ut, men den verkar kraftig nog att användas lite hårdare.
Om jag skulle vara borta så länge så skulle jag tveklöst satsa på riktiga grejor, tänger köper jag Knipex eller Bacho.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Priset ELFA har är 678 + MOMS ... Kanske ok(?) men inte så bra som jag trodde.

Nja ClasOhlson har 899:- som ordinarie pris så det är ju okej men inte mer. Men för ett par år sen gick dom ju inte att hitta för under typ 1300:-, jag tycker 899:- är riktigt prisvärt det också. Använder min varje dag till småfix som inte hade blivit gjort om man behövde gå ner i källaren och hämta rätt verktyg. Roar mig med att påpeka för frun så fort det dyker upp nån ny udda situation där den kommer till användning, senaste var att skära upp en princesstårta när vi hälsade på en släkting som nyss flyttat och inte hade lämpligt redskap ;-) Doch var det bara en 6-8-portioners tårta, om det varit en 10-12-portioners hade man nog fått grädde i mekaniken, får utfärda lite varning där :)

Jag köpte precis en leatherman wingman. Känns rejäl för priset (ca 500kr på naturkompaniet). Har inte hunnit utsätta den för så mycket prövningar ännu dock. Den har alla spec du eftefrågade förutom kapsylöppnaren.. Men konseröppnaren löser ju det problemet minst lika bra...

Jag har både en Leatherman Wave och en Ti Charge. Tången på Charge modellen är längre och kraftigare, även avklipparens skär är längre. En annan fördel är att Charge har en bit hållare för skruvbits enligt Leathermans egna modell.

Jag har klippt bromswire mwd en Leatherman, en äldre modell, PST. Den tången blev sig aldrig lik efter det, det blev en "bula" i skäret som inte gick att få till ordentligt. Nu har jag en billig BAHCO-tång till "fulgöra". Leatherman har ju en ny tång med utbytbara skär som ser intressant ut, Rebar ellr nåt sånt heter den. Gerber med utbytbara skär är väl annars ett bra alternativ. Wireklippare är nog lite overkill, va ?
Har motsvarande erfarenhet med min gamla PST. Den avbitaren är kass.

Raskesven

De äldre Leatherman tängerna hade inte ett urtag längst ner i avbitaren som var tänkt för härdat, typ som taggtråd eller fiskekrokar.

Skeletool är en klockren tång om man vill ha en lätt och smdig tång, annars är den ganska klen. jag hade inte plockat med den som back-up till cykel.

Kanske denna?
http://www.leatherman.com/product/Rebar

Köp 2, en till er var och ha dem som back-up, men packa en riktig tång från Bacho. Köp inga "no-name" för att dem är billiga, köp riktiga grejor, det lönar sig i längden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips