Tång på leatherman wave

Om man nu måste ha ett multiverktyg så är Waven riktigt bra, men den kan aldrig mäta sig med riktiga verktyg. Jag har väldigt gott om både Leatherman o riktiga verktyg, den jag bär med mig nuförtiden är en Sceletool, och den trivs jag väldigt bra med. Den sista jag köpte var en Leatherman MUT, men den ligger bara i skåpet och ser fin ut, men den verkar kraftig nog att användas lite hårdare.
Om jag skulle vara borta så länge så skulle jag tveklöst satsa på riktiga grejor, tänger köper jag Knipex eller Bacho.
 
Priset ELFA har är 678 + MOMS ... Kanske ok(?) men inte så bra som jag trodde.

Nja ClasOhlson har 899:- som ordinarie pris så det är ju okej men inte mer. Men för ett par år sen gick dom ju inte att hitta för under typ 1300:-, jag tycker 899:- är riktigt prisvärt det också. Använder min varje dag till småfix som inte hade blivit gjort om man behövde gå ner i källaren och hämta rätt verktyg. Roar mig med att påpeka för frun så fort det dyker upp nån ny udda situation där den kommer till användning, senaste var att skära upp en princesstårta när vi hälsade på en släkting som nyss flyttat och inte hade lämpligt redskap ;-) Doch var det bara en 6-8-portioners tårta, om det varit en 10-12-portioners hade man nog fått grädde i mekaniken, får utfärda lite varning där :)
 
Jag köpte precis en leatherman wingman. Känns rejäl för priset (ca 500kr på naturkompaniet). Har inte hunnit utsätta den för så mycket prövningar ännu dock. Den har alla spec du eftefrågade förutom kapsylöppnaren.. Men konseröppnaren löser ju det problemet minst lika bra...
 
Jag har både en Leatherman Wave och en Ti Charge. Tången på Charge modellen är längre och kraftigare, även avklipparens skär är längre. En annan fördel är att Charge har en bit hållare för skruvbits enligt Leathermans egna modell.
 
Jag har klippt bromswire mwd en Leatherman, en äldre modell, PST. Den tången blev sig aldrig lik efter det, det blev en "bula" i skäret som inte gick att få till ordentligt. Nu har jag en billig BAHCO-tång till "fulgöra". Leatherman har ju en ny tång med utbytbara skär som ser intressant ut, Rebar ellr nåt sånt heter den. Gerber med utbytbara skär är väl annars ett bra alternativ. Wireklippare är nog lite overkill, va ?
Har motsvarande erfarenhet med min gamla PST. Den avbitaren är kass.

Raskesven
 
De äldre Leatherman tängerna hade inte ett urtag längst ner i avbitaren som var tänkt för härdat, typ som taggtråd eller fiskekrokar.

Skeletool är en klockren tång om man vill ha en lätt och smdig tång, annars är den ganska klen. jag hade inte plockat med den som back-up till cykel.

Kanske denna?
http://www.leatherman.com/product/Rebar

Köp 2, en till er var och ha dem som back-up, men packa en riktig tång från Bacho. Köp inga "no-name" för att dem är billiga, köp riktiga grejor, det lönar sig i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 6
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.