Val av multiverktyg

dePaul; sa:
Man önskar att ett sådant företag som Bahco med sin långa tradition tillverkade ett högkvalitativt multiverktyg.

Ja, det känns ju som om de producenter som i grunden är knivtillverkare inte gör ett tillräckligt bra jobb på verktygsbiten. Bahco skulle förmodligen fixa både verktygs- och knivbiten.

Frågan är snarare hur produktutvecklingsklimatet är, om de är tillräckligt dynamiska för att göra en sån grej.
 
Nordesjö; sa:
Frågan är snarare hur produktutvecklingsklimatet är, om de är tillräckligt dynamiska för att göra en sån grej.
Precis. Antagligen inte. De kan ju inte ha missat den stora hypen när det gäller multitänger. Ändå tillverkar de mig vetteligen ingen sådan.

~Paul~
 
Man kan ju anta att de riktar in sig mot helt andra kunder, och då har de inte säljkanaler för en så pass annorlunda produkt.

Fast, visst, i någon mån riktar de sig ju även mot hobby/privatkonsumenter.

Tror dock att risken är övehängande att de kör lite badge-engineering ifall de skulle gå in på en ny liten marknad på det viset. Och då är det ju inte så stor vits med det hela för oss konsumenter...
 
Garanti

Hej,
Jag läste om multiverktygen och blev något fundersam. Jag köpte min Leatherman PST (tror jag) för kanske 15 år sedan i Finland. Jag har använt den flitigt och har alltid med mig den, t.o.m. då jag har kostym.
Min Leatherman har gått sönder flera gånger, men jag har alltid fått mycket god service av importören. Första gången fick jag alla verktyg utbytta. Andra gången fick jag ett helt nytt multiverktyg. Tredje gången fick jag också ett helt nytt verktyg.
Då jag köpte min Leatherman fick jag 25 års garanti och jag har verkligen utnyttjat den till max.
Har ni ingen garanti i Sverige. Här i Finland fungerar garantin verkligen bra.
Tack vare detta kan jag med gott samvete rekommendera en Leatherman.

Olof Jern
 
Jag har en Leatherman Wave som jag köpte för ca 4 år sedan. Använder den säkert 20 ggr om dagen i arbetet och är supernöjd! Härom veckan gick tången sönder, jag skickade in den till Leatherman i Sverige och knappt en vecka senare kom min Leatherman tillbaka med den trasiga delen utbytt. 25 års garanti som sagt.
Vet att Gerber också är bra på garanti.

Klart det är en kompromiss, men jag måste ändå säga att min Leatherman klarar av förvånansvärt mycket för att vara en kompromiss.
Men ska du bryta och bända så föreslår jag en kofot. Annars Leatherman! :)
 
Mezzner; sa:
Man kan ju anta att de riktar in sig mot helt andra kunder, och då har de inte säljkanaler för en så pass annorlunda produkt.

Fast, visst, i någon mån riktar de sig ju även mot hobby/privatkonsumenter.

Tror dock att risken är övehängande att de kör lite badge-engineering ifall de skulle gå in på en ny liten marknad på det viset. Och då är det ju inte så stor vits med det hela för oss konsumenter...
Bahco har redan sina säljkanaler till allmänheten. Borde vara enkelt att utnyttja dem i samband med nylansering.

Namnet är så inarbetat att det inte torde vara några problem att få höga försäljningsvolymer både i Sverige, norden och i viss mån nordamerika, såvida kvalitén finns där.

Att börja i mindre skala är förståss dyrt. Å andra sidan har Bahco råd att göra just det (enligt senaste bokslutet). Marknaden är som sagt lukrativ och det finns stora vinster att hämta.

Frågan är således: Vad är det som hindrar dem??

~Paul~
 
Re: Garanti

folon; sa:
Första gången fick jag alla verktyg utbytta. Andra gången fick jag ett helt nytt multiverktyg. Tredje gången fick jag också ett helt nytt verktyg.
Då jag köpte min Leatherman fick jag 25 års garanti och jag har verkligen utnyttjat den till max.
Har ni ingen garanti i Sverige. Här i Finland fungerar garantin verkligen bra.
Tack vare detta kan jag med gott samvete rekommendera en Leatherman.

Olof Jern
Jag tror att det här är en svaghet i stället för styrka i mångas ögon.

Ett verktyg av hög kvalité borde inte gå sönder så här ofta/lätt. Tydligen vet fabriken om det och ersätter kunden utan vidare åthärvor.

~Paul~
 
dePaul; sa:
Mezzner; sa:
Man kan ju anta att de riktar in sig mot helt andra kunder, och då har de inte säljkanaler för en så pass annorlunda produkt.

Fast, visst, i någon mån riktar de sig ju även mot hobby/privatkonsumenter.

Tror dock att risken är övehängande att de kör lite badge-engineering ifall de skulle gå in på en ny liten marknad på det viset. Och då är det ju inte så stor vits med det hela för oss konsumenter...
Bahco har redan sina säljkanaler till allmänheten. Borde vara enkelt att utnyttja dem i samband med nylansering.



Namnet är så inarbetat att det inte torde vara några problem att få höga försäljningsvolymer både i Sverige, norden och i viss mån nordamerika, såvida kvalitén finns där.

Att börja i mindre skala är förståss dyrt. Å andra sidan har Bahco råd att göra just det (enligt senaste bokslutet). Marknaden är som sagt lukrativ och det finns stora vinster att hämta.

Frågan är således: Vad är det som hindrar dem??

~Paul~

Mnja... Försäljning resp marknadsföring handlar ju om så mycket annat än produkterna, så jag tror ändå att de har fel inriktning idag för att det ska vara lockande att ge sig in på nåt nytt.
Dessutom är ju multiverktygsmarknaden ganska etablerad redan, och inga fria luncher finns kvar - om de nu nånsin finns.

Alltså satsar man hellre på det man redan har investerat i, och där man har en marknadsposition - eller på nåt nytt där man blir någorlunda först.
 
Mezzner; sa:
så jag tror ändå att de har fel inriktning idag för att det ska vara lockande att ge sig in på nåt nytt.
Dessutom är ju multiverktygsmarknaden ganska etablerad redan, och inga fria luncher finns kvar - om de nu nånsin finns.

Alltså satsar man hellre på det man redan har investerat i, och där man har en marknadsposition - eller på nåt nytt där man blir någorlunda först.
Hm. De försökte i alla fall lansera en jaktkniv på 80-talet (?). Konkurrensen där är ju avsevärt större än när det gäller multitänger.

Det finns idag ca 5 stora tillverkare av kvalitativa multitänger, det tycker inte jag är någon enorm konkurrens.

Konkurrensen är avsevärt större när det gäller vanliga verktyg, dvs det som Bahco sysslar med nu.

~Paul~
 
SOG

Jag kan verkligen rekommendera SOG multiverktyg. Trillade över den av en händelse på rea, en Paratool på knappt 200 gram. Jag har plågat den hårt i 5 år och det märks knappt. Superb tång (som dessutom är ledad så att man kan använda den i olika vinklar) och rakbladsvassa knivar. Inte värst och har inte flest prylar, men har det nödvändiga till allt från matlagning på fjället till reparationer. Den följer med i stort sett överallt. Det finns större modeller också, men har inte provat dessa.

http://www.sogknives.com
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
disgruntled Problem med val av sovsäck. Utrustning allmänt 20
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
Ngez Multiverktyg... nja Utrustning allmänt 14
Silverswede Bra och dåliga multiverktyg Utrustning allmänt 1
Arvidsjaur Litet multiverktyg Utrustning allmänt 31
kanis Multiverktyg till prylnörd Utrustning allmänt 0
Jamte Multiverktyg - vllken skall man välja? Utrustning allmänt 21
Alexgi93 Schweizisk armékniv eller multiverktyg? Utrustning allmänt 8
hallonraden spyderco multiverktyg Utrustning allmänt 1
CeciliaF Nytt multiverktyg Utrustning allmänt 37
ChristerMattsson Bästa märket på multiverktyg: Röstning! Utrustning allmänt 16
bredviken Billig multiverktyg? Utrustning allmänt 37
Keras2006 Multiverktyg för fjällvandring? Utrustning allmänt 38
kitkiö Sökes: vettigt multiverktyg Utrustning allmänt 52
Brune Såg på multiverktyg Utrustning allmänt 4
CE Multiverktyg Utrustning allmänt 26

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.