Val av kängor + ev.utrustning

Hej alla hoppas ni har lite bra tips på lager nu!
Jag har bestämmt mig för att jag ska till lappland/norge under skiftet maj/juni för att bl.a vandra och fiska lite.
Nu kommer mitt dilemma! Jag måste ju självklart ha ett par bättre kängor som tål vandring på sommarn väta + värme utan att man svettas ihjäl men samtidigt värma på vintern då det skulle va skönt att slippa införskaffa BRA vinter + sommar kängor...finns det några bra alternativ eller måste jag bara acceptera läget? Har ingen större erfarenhet av att bära kängor på sommarn så jag är ju rädd att foten ska bada i svett!? Prisbilden spelar inte så stor roll men visst man vill ju inte betala överpris om det finns ett billigare alternativ som duger gott.
Hoppas ni har lite bra tips samt lite annat smått och gott som skulle vara bra att veta/tänka eller införskaffa inför resan!
VH Isak

Jag är lite tråkig och hänvisar dig till sökfuntionen på forumet. Det fimnns en hel del trådar om kängor sedan tidigare.

Lycka till!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej alla hoppas ni har lite bra tips på lager nu!
Jag har bestämmt mig för att jag ska till lappland/norge under skiftet maj/juni för att bl.a vandra och fiska lite.
Nu kommer mitt dilemma! Jag måste ju självklart ha ett par bättre kängor som tål vandring på sommarn väta + värme utan att man svettas ihjäl men samtidigt värma på vintern då det skulle va skönt att slippa införskaffa BRA vinter + sommar kängor...finns det några bra alternativ eller måste jag bara acceptera läget? Har ingen större erfarenhet av att bära kängor på sommarn så jag är ju rädd att foten ska bada i svett!? Prisbilden spelar inte så stor roll men visst man vill ju inte betala överpris om det finns ett billigare alternativ som duger gott.
Hoppas ni har lite bra tips samt lite annat smått och gott som skulle vara bra att veta/tänka eller införskaffa inför resan!
VH Isak

Om du med Lappland Norge menar fjällen, så gäller nog skidor om du åker i slutet av maj. Menar du skogslandet i lappland så är det ungefär i snösmältningen med höga vattendrag...stövlar rekommenderas ;)...

avslutad210712

Gäst
Självklart lite beroende på var du tänker gå men i månadsskiftet juni/juli, dvs en månad senare än din tilltänkta resa, har jag varit tvungen att vända pga för mycket snö. Nu pratar vi förstås fjälltrakterna och Lappland är stort. Vid frågor till Länsstyrelsen angående perioden i början av juli har jag också ftt svaret något år att alla broar inte är på plats pga alltför mycket vatten i bäckarna. Så jag misstänker att kängor inte är riktigt rätt val.

Tack för era svar! Vi har ju tänkt att vi skulle röra oss runt kiruna trakterna för att b.la vandra samt fiska sen hade vi ju förstås starka funderingar på att besöka kebnekaise då vi ändå är i trakterna :).. kanske smartare att åka i mitten av juni istället vi hade ju hoppats missa mygg plågan med att åka tidigt!? Då vi inte har nån större erfarenhet av norra sverige så emottageas alla tips tacksamt!

Vill ni till Keb så måste ni ju vandra en dag. I juni är det är det i värsta fall fortfarande snö där, det är definitivt forfarande massa smältvatten i bäckar och forsar. Det är alltså väldigt blött vid spångar, små broar och vadställen. Stövlar rekommenderas men ibland räcker inte ens höga skaft utan man måste plurra. Då är ett par vattentåliga sandaler ett hett tips (så lätta som möjligt).

Vill ni vandra längre eller vill ni gå upp på Keb rekommenderar jag däremot kängor. Det blir eventuellt mindre slitsamt för fötter, knän, rygg när man bär tungt eller går uppför.

Annars finns allt att läsa på STFs (Svenska Turist Föreningen) hemsida.

Ett par Lundhags funkar fint när det är vått och torrt, dock så blir nog vanliga kalla för vinterturer då du behöver väl isolerade. Jag har varit norrut tidig juni i Lundhags, först på 1000moh+ som det började bli mkt snö och jobb... fast det är väl olika år från år. Oavsett så går det ju att gå på snö med, fast det kan vara lite jobbigare om det är blötsnö. Några extra par merinoullstrumpor kan vara trevligt utrustningstips :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips