3. Jag har aldrig haft kondens i ett innertält. Varför skulle det bli problem med kondens när man har innertält? Ett innertält gör det varmare och behagligare vindstilla och ingen kondens. En fin spray av kondensdroppar från tältduken vid blåst är ett problem om man inte har innertält har jag läst. Har du legat två dygn i sträck i slagregn och kraftig blåst på kalfjället? Inte osannolikt i Sarek tex.
4. Hur länge räcker en varmvattenflaska? När den kallnat drar den värme i stället. Korken kan fallera och då blir situationen allvarlig, speciellt med tanke på bristen på övrig utrustning och dåligt skydd.
5. Med Cocoon-jacka antar jag du menar hoody undertröjan som väger som två par av dina kortkalsonger dvs det är en vanlig undertröja med huva. Det är ju ganska fantastiskt att man även vid flera minusgrader ska klara sig med en sådan som förstärknings/rastplagg. Dunjackor måste ju vara överflödiga även vid tiominus Jag har inte använt en undertröja som förstärkningsplagg, men jag har haft tyngre ulltröjor som jag tyckt varit på gränsen i kallt eller regnigt och blåsigt väder i augusti.
6. Plockar du fram dunsovsäcken på dagen också? I regn? Skada i stenskravel och regn- hur väl klarar du dig. Avkylning i sådana situationer är farligt. De mycket tunna jackorna torde väl tryckas mot de tunna tröjorna vid regn och blåst och isoleringen blir då dålig.
Apropå skada. Medical gear 50g. Vad ingår i det???
Utrustningen är så klen att komforten för mig skulle bli kraftigt försämrad. I det väder jag haft flera gånger kan jag inte inse att det skulle bli en rolig färd. Även säkerheten blir lidande och det är allvarligt eftersom du propagerar för att den som har med rejälare grejor än vad du har är lurad av sportaffären. Det handlar ju bara om högst två kilo mer för att det ska bli mycket behagligare och säkrare. På dig låter det alltid som att dåligt väder är så otroligt ovanligt att man inte behöver bry sig om det. Du har haft tur. Riktiga oväder på sommaren på kalfjället har jag råkat ut för fyra gånger och ett par gånger till har det varit snöslask.
Det du skrivit kan knappast tolkas på annat sätt än att utrustningen låg på gränsen och detta trots att du inte hade dåligt väder. T ex "just close to being uncomfortable a lot of the time " och "I slept in everthing I had including rain pants (but not rain jacket) a couple of nights, but that meant I was not particulary cold at night."
Ärligt talat så kan man ställa sig frågan vart du vill komma! Jodå jag är medveten om att du "alltid" ställt dig frågandes till hela lättviktskonceptet sedan från första början.
Dina erfarenheter får du naturligtvis stå för men du behöver inte "regelrätt" ställa dig frågandes till någon annans erfarenheter bara för att ni inte har samma uppfattning.
Det finns dom som är bra mycket mer extremare än Jörgen när det gäller lättpackning, t.o.m här på "Utsidan" men dom håller du dig ifrån att kommentera.
Att ifrågasätta är bara nyttigt och det kan vi alla lära oss mer av men du... läser ju inte ens vad det står utan att du drar egna slutsatser.
Ex:
3. "Jag har aldrig haft kondens i ett innertält".
Grattis! Men kondens här helt och hållet beroende på en fråga om temperaturskillnad mellan utsidan och insidan av tältet. När temperatursskillnaden är "för" stor så bildas kondens och det bästa sättet att bli av med detta är genom ventilation. Väljer man då att ha ett enväggstält så låt då den enskilde göra det valet. Det är inget som resulterar i livsfara på något sätt. Ett tvåväggstält blir det lika mycket kondens i som i ett enväggstält men detta hamnar mellan inner och yttertältet. Rör man inte vid yttertältet så innebär detta dock ingen fara och detsamma gäller för tvåväggstält.
4. "Hur länge räcker en varmvattenflaska? När den kallnat drar den värme i stället."
En varm vattenflaska kommer, i princip, aldrig DRA värme eftersom den inte kommer bli kallare än kroppsvärmen i sovsäcken. Att hålla värmen på något kräver inte mycket energi och definitivt inte mer energi än det du har tillfört genom att stoppa en varmvattenflaska i sovsäcken. Jovisst kan den börja läcka... men vem fan är så jävla dum att man inte kollar om vattenflaska läcker innan man stoppar i den i sovsäcken? Sannolikheten att den börjar läcka någon gång under natten (om den inte gjort det från början) är, i mina ögon, obefintlig.
5. "Med Cocoon-jacka antar jag du menar hoody undertröjan som väger som två par av dina kortkalsonger dvs det är en vanlig undertröja med huva."
Det är väl inte vikten på ett plagg, som automatiskt, avgör om ett plagg värmer eller ej? Ett lätt plagg kan också värma och den intressanta frågan är om det värmer tillräckligt eller ej? Det kan BARA nyttjaren avgöra! Jag har inte testat jackan! Har du?
6. "Plockar du fram dunsovsäcken på dagen också? I regn? Skada i stenskravel och regn- hur väl klarar du dig. Avkylning i sådana situationer är farligt. De mycket tunna jackorna torde väl tryckas mot de tunna tröjorna vid regn och blåst och isoleringen blir då dålig."
Här undrar jag verkligen vad du undrar över egentligen? Tror du verkligen att någon sitter i en sovsäck, utanför tältet, när det regnar??? och tror du verkligen att isoleringen skulle påverkas, nämnvärt, och tryckas ihop för att det blåser storm... och tror du verkligen att någon skulle få för sig att man sitter utanför tältet om en sådan situation skulle infinna sig?
Du får naturligtvis ha din egen uppfattning och det är ingen, förutom du själv, som kan avgöra hur du vill ha din egen utrustning men någon (jävla) måtta på tolkningarna får det ju vara.
Du läser ju det du VILL läsa och inte det som står.
//Peter