Väster om Virihaure

Har väntat på

en redogörelse från den turen Jörgen. Låter och ser ut som en mycket givande färd.

Kände du otrygghet i att vara så ensam? Förstår att du hade lite för kort med tid.

Något annat du skulle ändra på om du skulle göra om turen?

Thure
 
Intressant reportage. Nu skulle man bara ha haft råd med en packraft så att man kan ta sig över sjön uppströms Tukijåkkå......
 
en redogörelse från den turen Jörgen. Låter och ser ut som en mycket givande färd.

Kände du otrygghet i att vara så ensam? Förstår att du hade lite för kort med tid.

Något annat du skulle ändra på om du skulle göra om turen?

Thure

Ja, det var en fin tur i ett fint område. Nej, jag har inga problem med ensamvandringar, har hållit på med det i många decennier nu.
Ja, tiden var lite kort eftersom jag överskattade min marschkapacitet. Jag brukar snitta 25 km per dag på längre turer och detta brukar fungera bra som planeringsnyckel. 20 km hade nog varit lämpligare i sammanhanget. Orsaken är väl delvis att här var det nästan helt opårad terräng, men framförallt packraftingen. Även om vissa överskeppningar bara tog fem minuter så tar för- och efterarbetet en del tid. Man skall pumpa raften och byta kläder (jag paddlar enbart klädd i regnställ och vindblus samt neoprensockar och skor) samt packa kläderna vattentätt och spänna allt på raften. Efter paddlingen gäller motsatt process, plus att jag vid några tillfällen behövde tina upp en smula. Det intressanta var att jag aldrig frös under själva paddlingen, men väl när jag klev ur raften, innan jag fått på torra kläder.

Jörgen
 
"no frost at night but around 4-5 C and an insistent wind day and night. So I was never in any danger and not even freezing, just close to being uncomfortable a lot of the time. Bottom line: The gear worked well and kept me in good working order."

På gränsen redan i det vädret som inte på något sätt var extremt. Hur hade det varit med 0gradigt och regn och lite mer vind under ett par dagar? Inget orealistiskt väder i augusti.
 
"no frost at night but around 4-5 C and an insistent wind day and night. So I was never in any danger and not even freezing, just close to being uncomfortable a lot of the time. Bottom line: The gear worked well and kept me in good working order."

På gränsen redan i det vädret som inte på något sätt var extremt. Hur hade det varit med 0gradigt och regn och lite mer vind under ett par dagar? Inget orealistiskt väder i augusti.

Nästa steg hade varit att ta på långkalsongerna också. Hade inte det räckt så hade jag tagit på termojackan Cocoon, under regnjackan. I det läget hade jag förmodligen också dragit några plastpåsar över vantarna/händerna. Men så mycket kläder har jag inte ens på vintern när jag är i rörelse. Så jag är inte orolig över att det jag hade med mig inte skulle räcka till även i sämre väder. Det hela var mest ett konstaterande av det var en kylsslagen vandring trots att jag bar mer kläder än jag normalt gör.

Jörgen
 
Hade du inte en huvudkudde på 25 gram på vinterturen? Varför byta till bag-in-box varianten? Jag köpte några sådan där lätta kuddar (hur billiga som helst). Jag blev lite fascinerad av ventilkonstruktionen. Hur fungerade de i praktiken, de kändes lite ömtåliga.

Det är väl inget att fundera på med så lite gasåtgång som du hade, men efter sommarens tur kommer jag aldrig att lämna grytmysaren hemma. Under 50 gram grytmysare eller 1-2 extra 220 gramsburkar, lätt val ( :) ).

Kul läsning
Peter
 
Hade du inte en huvudkudde på 25 gram på vinterturen? Varför byta till bag-in-box varianten? Jag köpte några sådan där lätta kuddar (hur billiga som helst). Jag blev lite fascinerad av ventilkonstruktionen. Hur fungerade de i praktiken, de kändes lite ömtåliga.

Det är väl inget att fundera på med så lite gasåtgång som du hade, men efter sommarens tur kommer jag aldrig att lämna grytmysaren hemma. Under 50 gram grytmysare eller 1-2 extra 220 gramsburkar, lätt val ( :) ).

Kul läsning
Peter

Nej, jag har kört med vinpåsarna i något år nu. Tidigare hade jag nog de kuddar du nämner, inköpta på BPL med ett sugrör som 'ventil'. De var lite ömtåliga för t ex enbarr. De tenderade att läcka också (ventilkonstruktionen gjorde att man ibland fick blåsa upp dem 2-3 ggr per natt), samt var lite för breda för att passa inuti sovsäckshuvan vilket jag föredrar. Vinpåsarna är perfekta för mig. Tyvärr lite tyngre då, men 25 gram spelar ingen större roll för min del, jag är ju kilojägare och inte gramjägare :)

Sommartid gör jag av med 25 gram per person och dag och känner inget behov av grytmysare, men det beror väl mest på kosthållet. Jag kör mycket potatismospulver och snabbnudlar, vilka ju är färdiga ganska direkt. Real Turmat håller värmen bra ändå sommartid. Vintertid har jag ett cellplastöverdrag till gasbehållaren som jag använder som grytmysare också och sätter om Real-påsarna när de skall stå till sig. Har man mat av mer långkok-karaktär är grytmysaren naturligtvis suverän för att spara bränsle.

Jörgen
 
"It was a 6-day trip that turned out to be colder than what I had reason to expect. So the gear was working at the limits of its capacity. I slept in everthing I had including rain pants (but not rain jacket) a couple of nights, but that meant I was not particulary cold at night."

4-5 grader på natten i slutet på augusti. Är det ovanligt på kalfjället?
Hur kan det komma sig att alla kläder behövdes i sovsäcken trots att det inte var kallt på natten? Beror det på det dragiga tältet utan innertält?
Hur hade det blivit på natten med lite mer vind, regn och några grader kallare?
Bristen på riktigt förstärkningsplagg torde också göra det kallt att sitta ute något längre än vad det tar för överskottsvärmen från rörelsen att försvinna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.