Väster om Virihaure

JMel,
OK, Cocoonen har fallit bort ur listan, då förstår jag en del frågetecken. Vi har joxat lite med att få till en snygg layout med tabeller i inlägget (inte helt lätt i bloggar) och då har det tydligen hänt lite saker. Får försöka kolla detta ASAP. Jag ber om ursäkt för detta.

Men då är i vart fall frågan om förstärkningsplagg löst och vi verkar vara överens om att det jag hade var OK.

Om det regnar när det är lunchdags så sätter jag alltid upp mitt skydd och sitter under det. Om det behövs för att hålla värmen drar jag på mig sovsäcken. Ett filmexempel finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=R09c2epDtUo

Hur länge en varmvattenflaska håller sig varm beror naturligtvis på hur kallt det är, på vintern ger den åtminstone 1-2 timmars sömn man annars inte skulle fått, och vill man ha mer så det ju bara att göra ett nytt uppkok.

Min sjukvårdsutrustning på 50 g innehåller några plåster, lite Compeed, 2-3 m oelastisk sporthälfta och några smärtstillande tabletter. Dessutom ser jag att Första förbandet/blodstopparen på 42 gram också fallit bort ur listan.

Min erfarenhet är att kondens på yttertältet ofta letar sig igenom innertältet också, men det jag egentligen är ute efter är att min erfarenhet är att det bildas mindre kondens på yttertältet för många tarptältslösningar än det gör för dubbelvägg-tältslösningar. Helt enkelt därför att de senare som regel är 4-säsongers tält och därmed omöjliga att ventilerar lika väl. Och ja, jag tycker då att det ofta är overkill att använda ett 4-säsongerstält på sommaren bara för att vara helt säker den natt av 10 som det blir riktigt busväder, och sedan ha de obekvämt 9 nätter av 10. Men detta är ju fortfarande mina erfarenheter och det är ju möjigt att jag har haft tur med vädret de 40 år jag har fjällvandrat. Men jag måste ju bygga mina utrustningserfarenhet på det jag upplevt och testat och andra får naturligtvis göra samma sak.

Summa summarum så upplevde jag alltså vandringen som kall, vilket var orsaken till att jag skrev det jag skrev. Som jag hoppas har framgått av mina kommentarer innebär det inte att jag tyckte mig löpa någon risk för allvarlig nedkyldning, eftersom jag hade full tillräckligt med vattensäkert förvarade värmeplagg samt matlagningsutrustning. Så om jag drabbats av åska, regn och drivis och detta inträffat samtidigt så tror jag inte att jag dött av detta. Sedan var det naturligtvis en medveten chansning att sticka ut med ett nytt och oprövat skydd som jag gjorde. Det är inget jag rekommenderar. Men eftersom jag varit med om obehagliga situationer förrut vet jag ungefär vad som krävs och räknade med kunna ta mig fram till bebodda trakter även med ett kvaddat skydd.

Det vore lättare att diskutera säkerhetsaspekter och vad som kan vara bristfälligt i min utrustning jämfört med andra utrustningar om du var lite mer specifik. Men det är givet att det går att teoretisera fram situationer då allting går så på tok inte ens en hopfällbar räddningshelikopter i ryggsäcken skulle klara situationen.

Jörgen
 
Sjvutr: rejäl elastisk binda vid stukningar (och kraftiga blödningar?) saknar jag.

För mig är det mycket dålig komfort att behöva värma vatten till flaskor under natten.

Jag har aldrig haft kondens i innertältet. Ett innertält innebär en stor komfortförbättring för mig. Kondens på yttertältet spelar ingen roll. Det är bara att torka en minut med en trasa innan man packar ihop.

Jag saknar uppgifter från personer som använt enkelväggstält i mycket tunn väv i blåst och regn under flera dagar i rad på kalfjället. Inte ens starka vindar har någon varit med om . Jag har efterfrågat det ett par gånger på utsidan. Dock har jag svårt att tro att det skulle bero på att vädret alltid är hyfsat. I Sarek tror jag det var regn och blåst i ett par dagar ett par gånger innan jag kom dit i år och hade 8 dagar utan regn och blåst. Jag har varit med om oväder 4 gånger på 30år och ca 40 vandringar.

Ett tälthaveri torde ske ganska plötsligt och då är det stor risk att sovsäcken blir blöt. Fulla jockar och natt och ett par dagar till stuga och för den vanlige(som söker råd på nätet) är situationen inte rolig.
 
Pâ nrk.no finns Lars Monsens "Pâ tur" där han vandrar genom Finnmarka till Nordkapp.
Han använder ett enkelväggstält som han i början av turen presenterar som ett Fjällräven. nu är ju avsnitten nâgra âr gamla och jag hittar inte vilken modell det är. Men, han är inte alls glad över funktionen, just med kondens, när han sammanfattar turen.
Synd, för tältet sâg rätt vettigt ut för en person.
 
Monsen använde bl.a. en modifierad variant av Fjällräven G-66 under sin Kanadaexpedition. Kanske är ett sådant han avser?

Raskesven
 
Sjvutr: rejäl elastisk binda vid stukningar (och kraftiga blödningar?) saknar jag.

För mig är det mycket dålig komfort att behöva värma vatten till flaskor under natten.

Jag har aldrig haft kondens i innertältet. Ett innertält innebär en stor komfortförbättring för mig. Kondens på yttertältet spelar ingen roll. Det är bara att torka en minut med en trasa innan man packar ihop.

Jag saknar uppgifter från personer som använt enkelväggstält i mycket tunn väv i blåst och regn under flera dagar i rad på kalfjället. Inte ens starka vindar har någon varit med om . Jag har efterfrågat det ett par gånger på utsidan. Dock har jag svårt att tro att det skulle bero på att vädret alltid är hyfsat. I Sarek tror jag det var regn och blåst i ett par dagar ett par gånger innan jag kom dit i år och hade 8 dagar utan regn och blåst. Jag har varit med om oväder 4 gånger på 30år och ca 40 vandringar.

Ett tälthaveri torde ske ganska plötsligt och då är det stor risk att sovsäcken blir blöt. Fulla jockar och natt och ett par dagar till stuga och för den vanlige(som söker råd på nätet) är situationen inte rolig.

Blodstopparen finns ju nu med, jag hade missat den, Cocoon-jackan och och undertröjan. Allt är korrigerat i artkeln nu. Elastisk binda har jag burit i en massa år, men numera är det sporttejpen som gäller för stukade leder.

Det är ju inte så att jag regelmässigt värmer vattenflaskor nattetid, det skulle jag också tycka var dålig komfort. Det var ett försök att svara på din fråga: "Hur hade det blivit på natten med lite mer vind, regn och några grader kallare?"Som framgår av artikeln sov jag gott och varmt varje natt tack vare att jag hade mycket kläder på mig.

Om vi tar det senaste dubbelväggiga tältet jag använt, Terra Nova Laser Photon, så bildas det ofta väldigt mycket kondens i detta. Denna rinner på utsidan av innertältet. När jag sätter mig upp och stöter emot väggar och tak blir jag blöt på de kroppsdelar som stöter emot eller ligger emot. Om sovsäcken ligger emot blir den blöt. Så jag föredrar tält där jag ser de blöta väggarna, just för att kunna undvika dem. Men kondens bildas ju mest under lugna nätter och fördelen med de enkelvävstält jag använt är då att de ventilerar bättre och kondensen minskar. Under den aktuella turen hade jag ingen kondens alls, eftersom det blåste hela tiden.

Jag har inte heller varit med om eller hört något om lätta enkelvävstält i den typ av hårt väder du beskriver. Min uppfattning är också att jag inte har samma förtroende för de lätta tält jag använt mest, t ex Gossamer Gear The One och Tarptent Contrail, som jag har för ett TN Laser eller ett Hillberg Akto om det skulle bli riktigt hård vind. Därför vill jag ha den tältmodell som jag sydde i Cuben. Kan väl tillägga att Chris Townsend, vars tidigare favorittält varit just Akto, nu har fått en annan favorit, ett enkelvävstält som heter Tarptent Scarpa, och som han använder också gärna använder som vintertält. I de skottska högländerna, där han testar mycket utrustning för TGO blåser det ju ofta en hel del. Men, som sagt, jag skulle också gärna vilja höra om erfarenheter av tunna enkelvävstält i svenska busväder.

Visst finns det sammanhang, t ex i Sarek, där det är dagar till stugor och jokkar kan vara ovadbara, men huvuddelen av svenska fjäll-tältövernattningar sker ju oftare inom synhåll för leder och inte sällan stugor.

Jörgen
 
Nej, det hade jag känt igen. Detta hade öppningen pâ lângsidan med en halvhyfsad absid. Och, rött!

Edit: gav mig tusan pâ o hitta snutten http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/71879/ 4:20 in i klippet.slutsatsen kom i sista avsnittet pâ Nordkapp.
Ahh, trevligt.
Fjällräven hade ju sin FEM-serie med prylar, bl.a et rött enkelväggstält. Kan ha varit det.

Ja slutsatsen var den väntade. Det finns anledningar till lösningen med innertält och badkarskant.

Raskesven
 
Ser inte ut att vara så bra ventilation i det tältet. Tungt var det också, å andra sidan ser det ju rätt stabilt ut. På bra enkelvävstält ska det gå att fixa rejäl ventilation för stilla dagar samtidigt som man ska kunna stänga igen ordentligt när det blåser. Det räcker inte med några små ventiler högst upp.
 
Ahh, trevligt.
Fjällräven hade ju sin FEM-serie med prylar, bl.a et rött enkelväggstält. Kan ha varit det.

Ja slutsatsen var den väntade. Det finns anledningar till lösningen med innertält och badkarskant.

Raskesven
Andra enkelvävstält, tex Tarptent, Six Moon Design, kompenserar för dessa brister genom att vara tillräckligt stora så att sovsäcken inte rör de fuktiga väggarna. Badkarskant finns också på många modeller.
Huruvida det är kompensation nog får väl var och en avgöra. Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än. Jag har haft en hel del kondens många nätter, men det har inte inneburit att min sovsäck blivit blöt vilket tydligen hände Monsen. Det som talar för ventilerade enkelvävare (förutom vikten då) är att det är mycket sköna att sova i när det är varmare. Tältet blir inte till en bastu på morgonen när solen går upp. Klart bra för de som gillar att sova länge på morgonen.
 
Sjvutr: rejäl elastisk binda vid stukningar (och kraftiga blödningar?) saknar jag.

För mig är det mycket dålig komfort att behöva värma vatten till flaskor under natten.

Jag har aldrig haft kondens i innertältet. Ett innertält innebär en stor komfortförbättring för mig. Kondens på yttertältet spelar ingen roll. Det är bara att torka en minut med en trasa innan man packar ihop.

Jag saknar uppgifter från personer som använt enkelväggstält i mycket tunn väv i blåst och regn under flera dagar i rad på kalfjället. Inte ens starka vindar har någon varit med om . Jag har efterfrågat det ett par gånger på utsidan. Dock har jag svårt att tro att det skulle bero på att vädret alltid är hyfsat. I Sarek tror jag det var regn och blåst i ett par dagar ett par gånger innan jag kom dit i år och hade 8 dagar utan regn och blåst. Jag har varit med om oväder 4 gånger på 30år och ca 40 vandringar.

Ett tälthaveri torde ske ganska plötsligt och då är det stor risk att sovsäcken blir blöt. Fulla jockar och natt och ett par dagar till stuga och för den vanlige(som söker råd på nätet) är situationen inte rolig.

Hade tänkt fråga vad som krävdes för att vädret skulle vara tillräckligt dåligt för att duga som måttstock men så hittade jag den här tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=62353 .
Förra året hade jag min blåsigaste tur hittills. Den värsta natten mättes det upp >25m/s i byarna vid Sylstationen. Jag låg vid Sylsjön vilket ju är en bit bort men vindarna borde ju vara i samma storleksordning. Jag valde att gå någon timme längre än planerat och hittade lite växtlighet att slå läger bland. Så tyvärr kan jag inte uttala mig om riktig kalfjällstältning i sådant väder men det sätt som tältet betedde sig gör att jag inte kommer vara orolig nästa gång jag hamnar i liknande väder även om jag inte hittar någon växtlighet som skydd.
Jag har en konstruktion som är i det närmsta identisk med Jörgens äldre konstruktion i silnylon.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.