Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Hej!
När jag går i fjällen så brukar jag ha med mig skavsårstejp, den brukar lösa alla mina problem. Jag har dock funderat på salva för brännskador eller dylik och kanske lite huvudvärkstabletter (även fast jag inte använder det).
Vad har ni i apotekspåsen på turen?
/nisse

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Stripes

Såna där roliga STRIPES har varit ovärderliga vid flertal tillfällen för mig (eller snarare för mina vänner...) Håller ihop djupa sår på ett himla fiffigt sätt och stoppar blodflödet rejält. Om man nu inte vill ta med sy-kitet till fjälls vill säga.

Varierar

Mitt sjukvårdskit varierar med aktivitet, men följande är alltid med.

Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Tigerbalsam
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
Tamponger
Nål
Rakblad
Sax
Säkerhetsnål
Hudsalva

I min övriga packning finns givetvis följande.

Fotsalva
Tvål
Mitella

Beroende på aktivitet kan jag även komplettera med.

Postafen
Ibumetinsalva
MyggA

Jag tar inte med nåt som jag aldrig behövt använda hemma. Sen tar jag med mig sånt som inte går att improvisera och sånt som hjälper mot "irriterande" saker.

Råkar jag ut för nån stor skada så avbryter jag, därmed är inte behovs särskilt stort av några större mängder medikamenter.

Men det beror ju helt på sutiationen, ska man ut i djungeln tre dagsmarscher från närmsta by så behöver man kanske lite mer grjer med sig än om man (som jag)knatar omkring i skogarna mellan E4:an och E18.

Jag tycker att Johans utrustningslista var lite väl spetsad - det är ju inte meningen att sjukvårdsarticklar ska ta upp halva packningen. Man kanske måste kompromissa något. Därför är det bra att ha med saker som kan användas till flera saker. Personligen tycker jag jävligt bra om Leuko-tejp. Detta ersätter många saker. Förutom att det är jävligt bra till skavsår och andra hudskador, så funkar det ypperligt som vanlig tejp, att provisoriskt laga revor i tält och annan trasig utrustning med. Leukotejpen har en mycket bra vidhäftningsförmåga.
När det kommer till salvor sommartid så har jag kommit fram till att Lypsyl funkar bra till annat än att smöra läppar med - en tub räcker oftast till alla smörj-behov på en tur och är inte altför skrymmande.

Jag kör dessutom med ett Lypsyl med solskyddsfaktor 20 (jag använder i första hand kläder och hatt som skydd mot solen).

hihi.. Svenskarnas polarexpedetionsutrustningar fortsätter. Inte konstigt att folk behöver Hillebergstält och Bergan 130l ryggor när dom kånkar sjukvårdsutrustning till en polarexpedition..

-Patric-; sa:
hihi.. Svenskarnas polarexpedetionsutrustningar fortsätter. Inte konstigt att folk behöver Hillebergstält och Bergan 130l ryggor när dom kånkar sjukvårdsutrustning till en polarexpedition..

Du skrattar. Tala då om för mig vad som är överflödigt i min sjukvårdsutrustning och vad du själv har med dig. Det är som ett reparationskit. Man gör en beömning på vad man kan råka ut för och vad konsekvensen blir, sen är man glad om man slipper använda det. Eventuellt saknas det till och med en medicin. Jag får hemsk klåda av UL-tjat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips