Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Re: Re: Re: Varierar

johanniska; sa:
Resorb - Salter - vid uttorkning tex diarré
Treo - Värktabletter - huvudvärk, feber
Cetrizin - Antihistamin - allergisk reaktion
Dimor - Lös mage
Pursennid Ex-Lax - Hård mage
Ibumetin - Inflammationsdämpande - benhinneinflammation, feber

som du sa tidigare, behov är olika.. men till ditt försvar så väger tabletter inte så jäkla mycket, det är på gränsen till försumbart..

(kirurgtejp har jag faktiskt oxå med, det ligger allitd med kom jag på.. *host* annars har jag spenförband till nästan allt)

Lycklig!

Hellre lycklig än att alltid måste ha rätt!!Tack för underhållande läsning...känndes som en blandning av "snillen spekulerar" och "en dåres försvars tal".Mvh.europa12

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
-Patric-; sa:
för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
...

Vad är spenförband? Låter som en universalpryl?

/Martin (som är för lat för att ta med sig olika saker för olika skador utan gillar att hitta universallösningar...)

Re: Re: Re: Varierar

johanniska; sa:
En blodstoppare väger knappt något, tar knappt ingen plats, är lätt att ta fram, är steril och kan dessutom användas till att lägga om brännskador mm. Mycket mer praktiskt än kompress, gren och mitella.

Och det är ju just därför jag undrar varför du har kompresser med dig OCKSÅ.

Jag har lite svårt för folk som motiverar sina val med "Du förstår ju inte". Klart jag inte förstår när du inte förklarar.

Saxen förstod jag, men inte varför du räknar in den i apotekspåsen? Att klippa upp torrdräkt räknar inte jag som sjukvård direkt...

Likaså nålen att sy med. Visst har jag nål med mig, t.o.m. två stycken. Men de ligger inte bland sjukvårdssakerna utan bland reparationssakerna.

Sen menade jag inte att fler personer löper större risk att skada sig, men fler personer ger större spridning på skadorna (en får skavsår, en annan skrubbsår, en tredje allergisk reaktion på ett getingstick), men en ensam person löper mycket mindre sannolikhet att råka ut för alla dessa saker samtidigt.

Du säger "sådär mycket" trots att jag inte talat om hur mycket jag har med mig av varje sak jag räknar upp på min lista. Mitt sjukvårdskit följer devisen "lite av mycket".

För att en bit skavsårstejp skall vara användbar så bör den ju vara tillräckligt stor för att åtminstone täcka en häl? Eller menar du att du har en remsa på 1x5 cm med dig?

Jag vet hur mycket sjukvårdsmaterial jag gör av med hemma (det är där jag skadar mig oftast). För mig känns det totalt främmande att släpa med mig mer grejer ut i skogen än jag jag gör av med på ett år hemma, i alla fall när det gäller saker som är umbärliga (som plåster, värktabletter etc). Plåster går att improvisera om de nu skulle ta slut, lite värk dör man inte av även om den kan vara irriterande.

Jag accepterar att jag nån gång kanske kommer att gå ett skrubbsår och ha slut på plåster. Sannolikheten för det är så liten att jag inte anser det vara värt att släpa med extra plåster bara för det.

Re: Re: Re: Re: Varierar

-Patric-; sa:
som du sa tidigare, behov är olika.. men till ditt försvar så väger tabletter inte så jäkla mycket, det är på gränsen till försumbart..

Det handlar ju inte bara om vikt. För min del handlar det också om att ha koll på vad man har och hålla ordning på att man har allt med sig. (Det gäller inte bara sjukvårdssakerna, det gäller allting.)

Det är ju inte så lyckat om man råkar tappa nåt ur sin oumbärliga sjukvårdsask och inte märker det förrän man skall använda det.

martinj; sa:
-Patric-; sa:
för en sommar-fjällvecka så klarar jag mig med:

1st rulle spenförband
...

Vad är spenförband? Låter som en universalpryl?

/Martin (som är för lat för att ta med sig olika saker för olika skador utan gillar att hitta universallösningar...)

det är nästan en universalpryl.. man har det till nästan ALLT på djur och det funkar skitbra på människor.. Typ av elastisk självhäftande gasbinda som tål vatten och inte fastnar i sår fast hållbarare än gasbinda.. Funkar som stöd, plåster, förband och det mesta annat man kan tänka sig.. Det e lite som Aloe Vera, tror man på det så botar det cancer..

;)

Re: Re: Re: Re: Re: Varierar

nermander; sa:
-Patric-; sa:

Det handlar ju inte bara om vikt. För min del handlar det också om att ha koll på vad man har och hålla ordning på att man har allt med sig. (Det gäller inte bara sjukvårdssakerna, det gäller allting.)

som sagt, jag har själv inte behovet men kan väl förstå om någon behöver lite mer medikamenter än andra prexis som att vissa har tåligare fötter än andra.. vi har alla olika behov.. det jag precis som du tyckte vart överdrivet var mängden tejp, bandage, plåter och liknande vilket relativt enkelt kan ersättas av färre mer "polyvalenta" *spott, tvi* produkter..

Mycket mera piller!

Ni har ju på tok för lite alvedon, nezeril och novalucol med er, föreslår att ni mångdubblar dessa i era medicinaskar!

(OK, jag jobbar på AstraZeneca, men det hör inte hit)

De flesta skador går att förebygga med förberedelse och träning. Man kan också se till att äta rätt och tvätta händerna och kokredskapen noga så slipper man div. magprblem.

Ibland undrar jag hur folk klarade sig förr utan alla dessa mediciner och sjukvårdsprylar, de arbetade hårt använde vassa verktyg och de var t.o.m. ute i skogen och uppe på fjället utan en massa sjukvårdsutrustning.

Inte konstigt att tillverkare av mediciner och div. sjukvårdsutrustning för privatpersoner blir miljonärer.

Ibland kommer man väldigt långt med ett första förband och en mobiltelefon.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips