Vad ska jag ha i apotekspåsen?

Hej!
När jag går i fjällen så brukar jag ha med mig skavsårstejp, den brukar lösa alla mina problem. Jag har dock funderat på salva för brännskador eller dylik och kanske lite huvudvärkstabletter (även fast jag inte använder det).
Vad har ni i apotekspåsen på turen?
/nisse
 
Stripes

Såna där roliga STRIPES har varit ovärderliga vid flertal tillfällen för mig (eller snarare för mina vänner...) Håller ihop djupa sår på ett himla fiffigt sätt och stoppar blodflödet rejält. Om man nu inte vill ta med sy-kitet till fjälls vill säga.
 
Varierar

Mitt sjukvårdskit varierar med aktivitet, men följande är alltid med.

Skavsårsplåster
Sporttape
Plåster
Kirurgtape
Blodstoppare stor och liten (multifunktion)
Sterila kompresser
Kräppad gasbinda
Elastisk binda
Tigerbalsam
Resorb
Treo
Cetrizin
Dimor
Pursennid Ex-Lax
Ibumetin
Tamponger
Nål
Rakblad
Sax
Säkerhetsnål
Hudsalva

I min övriga packning finns givetvis följande.

Fotsalva
Tvål
Mitella

Beroende på aktivitet kan jag även komplettera med.

Postafen
Ibumetinsalva
MyggA
 
Jag tar inte med nåt som jag aldrig behövt använda hemma. Sen tar jag med mig sånt som inte går att improvisera och sånt som hjälper mot "irriterande" saker.

Råkar jag ut för nån stor skada så avbryter jag, därmed är inte behovs särskilt stort av några större mängder medikamenter.

Men det beror ju helt på sutiationen, ska man ut i djungeln tre dagsmarscher från närmsta by så behöver man kanske lite mer grjer med sig än om man (som jag)knatar omkring i skogarna mellan E4:an och E18.
 
Jag tycker att Johans utrustningslista var lite väl spetsad - det är ju inte meningen att sjukvårdsarticklar ska ta upp halva packningen. Man kanske måste kompromissa något. Därför är det bra att ha med saker som kan användas till flera saker. Personligen tycker jag jävligt bra om Leuko-tejp. Detta ersätter många saker. Förutom att det är jävligt bra till skavsår och andra hudskador, så funkar det ypperligt som vanlig tejp, att provisoriskt laga revor i tält och annan trasig utrustning med. Leukotejpen har en mycket bra vidhäftningsförmåga.
När det kommer till salvor sommartid så har jag kommit fram till att Lypsyl funkar bra till annat än att smöra läppar med - en tub räcker oftast till alla smörj-behov på en tur och är inte altför skrymmande.
 
Jag kör dessutom med ett Lypsyl med solskyddsfaktor 20 (jag använder i första hand kläder och hatt som skydd mot solen).
 
hihi.. Svenskarnas polarexpedetionsutrustningar fortsätter. Inte konstigt att folk behöver Hillebergstält och Bergan 130l ryggor när dom kånkar sjukvårdsutrustning till en polarexpedition..
 
-Patric-; sa:
hihi.. Svenskarnas polarexpedetionsutrustningar fortsätter. Inte konstigt att folk behöver Hillebergstält och Bergan 130l ryggor när dom kånkar sjukvårdsutrustning till en polarexpedition..

Du skrattar. Tala då om för mig vad som är överflödigt i min sjukvårdsutrustning och vad du själv har med dig. Det är som ett reparationskit. Man gör en beömning på vad man kan råka ut för och vad konsekvensen blir, sen är man glad om man slipper använda det. Eventuellt saknas det till och med en medicin. Jag får hemsk klåda av UL-tjat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
2691 Är det Jämtlandstriangeln jag ska vandra ?? Fjällvandring 7
desireman Vilken sovsäck ska jag köpa? (kebnekaise området) Fjällvandring 7
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
horizon Vad ska jag äta? Fjällvandring 7
underdoggy Vilken sovsäck ska jag köpa? Fjällvandring 1
petratetra Ska jag våga byta känga??? Fjällvandring 10
Hur ska jag hitta en resa? Fjällvandring 0
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
anle Fjälleder ska rustas upp (och läggas ned) Fjällvandring 8
slugg Ska Vandra i Bhutan och Nepal! Fjällvandring 1
tassemark Vägen mot Sitasjaure - hur ska det bli? Fjällvandring 23
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
Traneving Hur ska bästa möjliga vandringsled se ut? Fjällvandring 45
Joakim Ambrosson Ska du till Keb/Jotun 18-27:e juli? Fjällvandring 2
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Fler som ska till Jotunheimen i augusti? Fjällvandring 7
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
stinaL Ska till saltaloukta i sommar- något att tänka på... Fjällvandring 22
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...