Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida?

Total novis?

sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.
// Lars

Man kan ju börja undra över seriositeten efter några tidigare inlägg av PederafG. Vet inte om jag vågar möta honom ute på vägen...

Cykla Stockholm-Trondheim. Nybörjare. Solo. hur?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28610

avhoppad kedja - hur fixa?
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28649

Och nu denna tråd...
 
f91jsw; sa:
sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.

Tack för dina visa ord allsmäktige.

// Lars

Har man inte trafikundervisning i skolan längre?

Motorväg - motortrafikled: gröna skyltar. Gå eller cykla på sådan väg: NO-NO.

(Källa: trafikundervisning årskurs 1 - 3)

Johannes

OJ! Häftigt!
Det jag retade mig mest på med det som Aardwolf skrev är att så länge man inte kan tillföra en diskution något vettigt eller svara på den aktuella frågeställningen så kan man lika gärna hålla käften.

// Lars
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Okunniga bilister

f91jsw; sa:
Bilar som svänger ur en rondell har väjningsplikt mot cyklister oavsett om de kommer från höger eller vänster. Du har alltså företräde i det fallet.

Stämmer, men om jag hade litat på den regeln hade jag varit död nu, pga en risig vit SAAB i Ankdammsrondellen.
 
Re: Okunniga bilister

GunnarH; sa:
Stämmer, men om jag hade litat på den regeln hade jag varit död nu, pga en risig vit SAAB i Ankdammsrondellen.

Det där är ett dilemma i trafiken (även åt andra hållet): de som bryter mot trafikreglerna får aldrig reda på det eftersom vi andra snällt stannar för att undvika en olycka (och det är man ju skyldig att göra också). Det är anledningen till att jag tycker att det behövs mer trafikövervakning, det är inte för att "sätta dit" folk utan för att informera folk om att de gör fel.

De gånger jag tar bilen till jobbet så åker jag på den del av E4:an norr om Sthlm som har tre körfält i vardera riktning. Det är nästan alltid minst trafik i högerfil... (Om folk körde som man ska skulle det vara MEST trafik i högerfil) Det är då väldigt irriterande när jag kommer körande i högerfil i 110 och kommer ikapp en kö som ligger i 80 i mittenfil... Jag måste göra filbyte över två filer och försöka klämma mig in bland de som kommer i 120-130 i vänsterfil.

Det är rätt fascinerande att se ändå, helt tomt i högerfil 1,5-2 km fram och fullt med bilar i de två andra filerna.
 
Ja, man kan ju alltid hävda lag, skyldighet och rättighet när man blivit påkörd.

Själv så går jag efter överlevnadsmetoden. Jag ser till att synas och jag ser till att visa tydligt vad jag tänker göra (svänga, byta körfält etc).
Bilarna har alltid företräde, dom är större, hårdare, tyngre och rör sig fortare än mig. Alltså är dom farliga för mig :)
Vad trafiklagarna säger är en helt annan sak. Är man alert så hinner man se om bilisten tänker följa lagen eller inte.

/Mattias
 
Re: Re: Okunniga bilister

nermander; sa:
De gånger jag tar bilen till jobbet så åker jag på den del av E4:an norr om Sthlm som har tre körfält i vardera riktning. Det är nästan alltid minst trafik i högerfil... (Om folk körde som man ska skulle det vara MEST trafik i högerfil) Det är då väldigt irriterande när jag kommer körande i högerfil i 110 och kommer ikapp en kö som ligger i 80 i mittenfil... Jag måste göra filbyte över två filer och försöka klämma mig in bland de som kommer i 120-130 i vänsterfil.
Jag tror anledningen är att i högerfil måste man hela tiden vara alert på folk som ska in på huvudleden. Själv brukar jag i tveksamma situationer (på 2-filig motorväg) gå ut i vänsterfil (om den är tom) för att underlätta för den som ska köra på.
Frågan är om det hade varit bättre att ha den långa bilkön i höger körfält i ditt fall (svårare för dig att komma ut på vägen)? Du hade oavsett körfält fått klämma dig förbi 80-kön minst en gång (om den nu inte ligger i vänsterfil...)

Trådurspårning...
 
mlindstrom; sa:
Ja, man kan ju alltid hävda lag, skyldighet och rättighet när man blivit påkörd.

Själv så går jag efter överlevnadsmetoden. Jag ser till att synas och jag ser till att visa tydligt vad jag tänker göra (svänga, byta körfält etc).
Bilarna har alltid företräde, dom är större, hårdare, tyngre och rör sig fortare än mig. Alltså är dom farliga för mig :)
Vad trafiklagarna säger är en helt annan sak. Är man alert så hinner man se om bilisten tänker följa lagen eller inte.

/Mattias

Ja, visst är det så. Jag tycker ändå att problemen i rondeller inte är så stora för de flesta bilister stannar faktiskt och om man får god ögonkontakt med bilföraren så brukar man våga köra.

Då är det värre med högerregeln. För många bilister verkar det inte finnas ens i deras föreställningsvärld något sådant märkligt som att cyklister också är fordon och har rätt till företräde enligt högerregeln. Jag har otaliga gånger blivit utskälld för att jag långsamt har vågat sticka fram framhjulet i en korsning och tvingat en bil att bromsa in. När jag påpekar högerregeln kan man få de mest märkliga svar, t ex "men här finns ju inget övergångsställe!" Goddag yxskaft.

Johannes
 
Högerregeln har undantag

f91jsw; sa:
Då är det värre med högerregeln. För många bilister verkar det inte finnas ens i deras föreställningsvärld något sådant märkligt som att cyklister också är fordon och har rätt till företräde enligt högerregeln. Jag har otaliga gånger blivit utskälld för att jag långsamt har vågat sticka fram framhjulet i en korsning och tvingat en bil att bromsa in. När jag påpekar högerregeln kan man få de mest märkliga svar, t ex "men här finns ju inget övergångsställe!" Goddag yxskaft.

Johannes

Högerregeln sitter överhuvudtaget dåligt i svenska fordonförares ryggmärg. Intuitivt så ges oftast företräde för de som kör på bredare eller mer trafikerade vägar.

Djungellagen störst och tyngst går först tillämpas också ofta.

För de cykelbanor som korsar bilvägar utan att det är en bilkorsning eller en rondell så gäller inte högerregeln utan där är det ett delat ansvar mellan bilist och cyklist där bägge skall sakta ned och ta hänsyn. Denna regel är mycket luddig och borde menar jag ersättas med samma regler som gäller för gångtrafikanter på övergångsställen.

http://www.vv.se finns en del pdf-filer med illustrerade exempel på vad som gäller.

Själva lagtexten trafikförorning (1998:1276) med ett antal tillägg tom juli 2004 finns på http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

En personlig reflexion är att man som cyklist ytterst sällan råkar ut för farbror Polisens ingripanden. Jag cyklar ofta på bilväg i stället för cykelbana där cykelbanan innebär nackdelar som skymd sikt tvära kurvor många gångtrafikanter långsammare framfart etc.
Jag har aldrig rågat ut för ett påpekande från polisen om detta.

Vid ett tillfälle har jag tvärtemot skällt ut poliser som parkerat skymt nedanför en brant backe på en cykelbana. De hade ingen förståelse för det olämpliga i sitt helt regelvidriga och farliga beteende.

Mer cyklande poliser vore bra.

Thure
 
Tolkningsutrymme?

Återkommer till frågan om man kan strunta i påbudet om att använda cykelbanan där sådan finns.

I lagtexten trafikförordningen finns paragraferna 6 och 7 som jag kopierat in nedan.

Kanske kan man mer eller mindre alltid hävda att färdmålets läge gör att det är olämpligt att använda cykelbanan?

Kanske kan man hävda att cykeln man åker på är konstruerad för farter över 40 km i timmen och därför kan framföras som motorcykel/bil? (På motorväg eller där det finns förbudsskyltar för cyklister så tror jag inte resonemanget håller.)

En liknande diskussion finns i diskussionsforumet på Fredrikshofs hemsida.

Thure


"Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.


Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2001:753).

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden."
 
Re: Re: Re: Okunniga bilister

IslandTraveller; sa:
Jag tror anledningen är att i högerfil måste man hela tiden vara alert på folk som ska in på huvudleden.

Möjligen TROR folk det:) Jag som brukar ligger i högerfil utom när jag kör förbi bilar som kör långsammare vet att det är sällan nåt problem. Det är oftast mycket lättare att sakta in lite och ge lucka (fast där är ett problem att folk som kör på motorvägen är dåliga på att anpassa hastigheten, de ligger i 70 när de kastar sig ut och sen 3-4 km senare är de uppe i 140).

Frågan är om det hade varit bättre att ha den långa bilkön i höger körfält i ditt fall (svårare för dig att komma ut på vägen)? Du hade oavsett körfält fått klämma dig förbi 80-kön minst en gång (om den nu inte ligger i vänsterfil...)

Jag hade inte behövt göra "dubbelt" filbyte för att klämma mig förbi, och jag hade inte legat ivägen för de som vill köra 140 (de hade kunnat köra förbi mig i vänsterfil medans jag kört om 80-kön i mittenfil). (Ja, jag visar alltså viss hänsyn även mot de som vill köra för fort.) Om folk inte använder högerfilen kan den ju lika gärna tas bort...
 
sundancekid; sa:
f91jsw; sa:
sundancekid; sa:
Aardwolf; sa:
Har väldigt svårt att ta dig seriöst. För känner du inte till detta så är det verkligen illa.

Svårt att ta dig seriöst också.
Alla kan ju tyvärr inte vara lika belevade & allmänbildade som dig.

Tack för dina visa ord allsmäktige.

// Lars

Har man inte trafikundervisning i skolan längre?

Motorväg - motortrafikled: gröna skyltar. Gå eller cykla på sådan väg: NO-NO.

(Källa: trafikundervisning årskurs 1 - 3)

Johannes

OJ! Häftigt!
Det jag retade mig mest på med det som Aardwolf skrev är att så länge man inte kan tillföra en diskution något vettigt eller svara på den aktuella frågeställningen så kan man lika gärna hålla käften.

// Lars

Då får du fortsätta att reta dig.

Personen som skrev denna tråden har vär föräldrar som har förklarat för han hur och vart man får cykla. Är man 5 år så kan jag förstå att man inte vet sådana relevanta saker. Men jag förutsätter att 99.9 % här på forumet vet att man inte får cykla på motorväg eller motorled.

Om så inte är faller så är det skrämmande.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips