Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Här måste jag ju säga att jag har haft samma tolkning som Kvarnträsk.

Det går åt 9 liter för att tillverka 10 liter, så nettot blir 1 liter användbar etanol (de resterande 9 liter har man ju varit tvungen att "låna" för att tillverka de där första 10 litrarna.

Men som sagt var, det är ju "energi" motsvarande 9 liter det handlar om, jag vet inte hur mycket av den energin som är för att driva traktorer och liknande och hur mycket som går åt till destillationen.

Det finns ju många sätt att odla råvaran till etanolen, det finns många sätt att skörda råvaran och det finns många sätt att förädla den.

Det var en spännande utveckling av tråden som egentligen handlar om knivar i fjällen...

Miljöpåverkan 1: förbränning av ca 250 gram pinnar i vedkök, givet det bränsle som finns på platsen.
Miljöpåverkan 2: fabrikframställning av gas eller sprit, givet omfattande bearbetning, hantering och transport av råvara och emballage - och därefter transport till detaljhandel och lagerhållning i butik för transport av konsument hem och till skogs, varvid slutlig förbränning tar vid.

Ibland ser man inte skogen för alla trän.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det var en spännande utveckling av tråden som egentligen handlar om knivar i fjällen...

Miljöpåverkan 1: förbränning av ca 250 gram pinnar i vedkök, givet det bränsle som finns på platsen.
Miljöpåverkan 2: fabrikframställning av gas eller sprit, givet omfattande bearbetning, hantering och transport av råvara och emballage - och därefter transport till detaljhandel och lagerhållning i butik för transport av konsument hem och till skogs, varvid slutlig förbränning tar vid.
Därefter hemtransport av tom behållare för vidare transport till destruering eller återvinning.
Ibland ser man inte skogen för alla trän.

Fixade till punkt 2:)

Nu ut i skogen. Kommer nog koka kaffe på vedgasköket, men överlevnadsutrustningen får nog stanna hemma;)

Bilagor

• DSC_0544.jpg
    DSC_0544.jpg
    37.3 KB · Visningar: 325

Ja, det har vi redan konstaterat flera gånger i den här tråden att det är dessa som behöver jämföras. Men ska vi kunna jämföra dem så behövs siffror.

Om t.ex. vedköket släpper ut lika mycket partiklar som en lastbil gör på 100 mil så kan det transporteras rätt mycket gas eller sprit för de föroreningarna (en lastbil kör ju inte en flaska utan flera hundra).

Sånt som intuitivt verkar miljövänligt har ofta visat sig inte vara det. Finns många exempel. För några år sen skulle alla använda tygkassar, för plast var inget bra. Sen insåg man att miljöpåverkan från bomullsodling är så stor att tygkassarna var värre.
https://rigmormortis1998.wordpress.com/2015/06/22/plastkasse-eller-tyg-knepigare-an-du-tror/

Eller det här med pappersmuggar kontra porslin, som inte riktigt är så självklart om man gräver djupare i det.

Det är just därför jag opponerar mig mot att grunda åsikter om såna här frågor enbart på "sunt förnuft". Det sunda förnuftet har mer än en gång fått se sig överbevisat av hårda fakta.

Dagens knivar.
Använde faktiskt slidkniven för att få av några av grankvistarna, när de är riktigt torra och grova som lillfingret är de svåra att bryta.

Bilagor

• DSC_0551.jpg
    DSC_0551.jpg
    56.8 KB · Visningar: 317
  • DSC_0552.jpg
    DSC_0552.jpg
    67.9 KB · Visningar: 326
Ja, det har vi redan konstaterat flera gånger i den här tråden att det är dessa som behöver jämföras. Men ska vi kunna jämföra dem så behövs siffror.

Om t.ex. vedköket släpper ut lika mycket partiklar som en lastbil gör på 100 mil så kan det transporteras rätt mycket gas eller sprit för de föroreningarna (en lastbil kör ju inte en flaska utan flera hundra).

Sånt som intuitivt verkar miljövänligt har ofta visat sig inte vara det. Finns många exempel. För några år sen skulle alla använda tygkassar, för plast var inget bra. Sen insåg man att miljöpåverkan från bomullsodling är så stor att tygkassarna var värre.
https://rigmormortis1998.wordpress.com/2015/06/22/plastkasse-eller-tyg-knepigare-an-du-tror/

Eller det här med pappersmuggar kontra porslin, som inte riktigt är så självklart om man gräver djupare i det.

Det är just därför jag opponerar mig mot att grunda åsikter om såna här frågor enbart på "sunt förnuft". Det sunda förnuftet har mer än en gång fått se sig överbevisat av hårda fakta.

Men nu tar du ju i ordentligt i jämförelsen igen.
En vedkamin släppte väl ut lika mycket partiklar på 2-3 dygn som en bil som körde 10 mil eller vad du nu skrev att du läst?
Nu brann köket i ca 5 minuter. Hur långt hinner lastbilen?;)

Och om lastbilen sen är tillverkad enbart för att köra etanol, då borde miljöpåverkan från dess bygge också räknas in=D

Sen har vi en etanolfabrik som nån byggt, vilken miljöpåverkan hade/har den? Ska vi fortsätta?
Fabriken där behållarna tillverkas? Osv osv.

Allt detta jämfört med att plocka 5 kvistar på backen.
Vad säger ditt förnuft dig, egentligen?

Sen har vi en etanolfabrik som nån byggt, vilken miljöpåverkan hade/har den? Ska vi fortsätta?
Fabriken där behållarna tillverkas? Osv osv.
Räkna på hur många liter etanol fabriken producerar under sin livslängd.

Det är klart att bygget av fabriken har miljöpåverkan, men den påverkan måste ju delas på all den etanol som fabriken producerar.

Jag vägde nu när jag kom hem ungefär motsvarande mängd torra grankvistar som jag eldade tidigare idag när jag kokade en halvliter kaffe. Säg 90 gram. Plus lite näver för att tända.

I gröna tygpåsen, som knivarna låg på i bildinlägget innan, brukar jag ha med mig väl torkade kvistar för några kaffekok.
När det börjar ta slut i påsen fyller jag på, så det alltid finns torrt. Det plus näver i köket gör att det är busenkelt få fyr oavsett väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips