Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Du tar bl.a. upp skogsskövling UTOMLANDS som ett av problemen när det gäller ved för att det passar in på dina påståenden, men väljer lämpligt att låtsas blunda för övriga bränslens totala miljöpåverkan?!
Var har jag skrivit om skogsskövling? Det jag har skrivit om är barn som får ägna hela dagen till att gå och plocka pinnar eftersom det inom 2-3 km radie från hemmet är barplockat på eldbara pinnar. Det är ingen avverkning med yxa och såg jag har pratat om.

Och det är inte "utomlands" jag har pratat om utan "länder där man primärt eldar med ved".

På samma sätt som bilars föroreningar märks mest i länder som är biltäta så märks ju vedeldningens föroreningar mest i länder där man eldar med ved.

Enligt dig så är ett kök miljövänligt om det inte sotar när man eldar. Sen ska det vara bränsleeffektivt. That's it.

Nu får du nog gå tillbaka i tråden och läsa vad jag har skrivit. Enda gången jag nämnt sot är såvitt jag vet när det handlade om bränslets bekvämlighet. Annars är det partiklar från eldningen som jag tagit upp, inte sotet.

Sen har andra möjligen nämnt sot, men det får du nog ta med dem.

Edit: Stavfel.

Hur ofta lagar du mat eller kokar vatten på bilen i ditt friluftsliv, sa du? Jag hoppas att det är oftare än du plockar med dig vedkaminen från huset när du ska ut, med tanke på hur mycket partiklar DEN släpper ut.
Ja jisses...

Åter igen: Hur mycket partiklar ditt kök släpper ut per användningstillfälle påverkas inte av hur ofta du använder det.

Argumentet med hur sällan man använder köket man ju även användas för T-spriten, fotogenen och gasolen.

Det är ju därför man måste göra en jämförelse per användningstillfälle, driftstimme eller liknande.

Det är antagligen flera veckors heltidsarbete att försöka ställa samman en komplett jämförelse mellan miljöpåverkan från att koka upp en liter vatten med sprit kontra ved. Det finns säkert några studenter som pluggar miljöteknik som kan ha det som ett projektarbete, då får vi se vems teorier som stämmer mest.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Åter igen: Hur mycket partiklar ditt kök släpper ut per användningstillfälle påverkas inte av hur ofta du använder det.

Argumentet med hur sällan man använder köket man ju även användas för T-spriten, fotogenen och gasolen.

Det är ju därför man måste göra en jämförelse per användningstillfälle, driftstimme eller liknande.

Det är antagligen flera veckors heltidsarbete att försöka ställa samman en komplett jämförelse mellan miljöpåverkan från att koka upp en liter vatten med sprit kontra ved. Det finns säkert några studenter som pluggar miljöteknik som kan ha det som ett projektarbete, då får vi se vems teorier som stämmer mest.

Vad har din jämförelse bil/vedkamin med den här tråden att göra? Förklara. Vad är din källa. Visa.

Senast ändrad:
Var har jag skrivit om skogsskövling? Det jag har skrivit om är barn som får ägna hela dagen till att gå och plocka pinnar eftersom det inom 2-3 km radie från hemmet är barplockat på eldbara pinnar. Det är ingen avverkning med yxa och såg jag har pratat om.

Och det är inte "utomlands" jag har pratat om utan "länder där man primärt eldar med ved".

På samma sätt som bilars föroreningar märks mest i länder som är biltäta så märks ju vedeldningens föroreningar mest i länder där man eldar med ved.

Nu får du nog gå tillbaka i tråden och läsa vad jag har skrivit. Enda gången jag nämnt sot är såvitt jag vet när det handlade om bränslets bekvämlighet. Annars är det partiklar från eldningen som jag tagit upp, inte sotet.

Sen har andra möjligen nämnt sot, men det får du nog ta med dem.

Edit: Stavfel.

Förklara skillnaden mellan sot och partikelföroreningar för mig.

Om det krävs 9 liter etanol för att framställa 10 liter etanol, vad innebär det för bränslets 'verkningsgrad' när det når dig som slutkund?
Som jag räknar så har du en verkningsgrad på 1/9 dvs ca 11% INNAN du ens tänt köket.
Vilka vedkök har så dålig verkningsgrad?

Jag har inga teorier. Jag använder mitt sunda förnuft i det här fallet.

Själv tycker jag att det räcker med att det känns bra att kniven följer med, men blir den däremot genom sin vikt en börda i huvudet kan man ju fundera en runta extra om man har någon lättare kompromisskniv eller om man rent av bara lämnar den hemma.

Finns ju en kvinnlig äventyrare, "Anneli wester" som har postat en massa spännande äventyr här på Utsidan. Hon beskrev sina för några kanske inte helt självklara utrustningsval med att de kändes bra att ha med sig.
Och vad är väl viktigare än att hålla huvudet välmående då kroppen kanske. ska sättas på en del prövningar.

Nej om det bara hänger på en kniv skulle då jag släpa med den om alternativet är att ha valet gnagande i huvet.
Samma med valet av ryggsäck, skulle hellre välja en bra bärare som väger en del extra än en lätt som blir en börda i psyket genom sin obekväma förmåga att bära upp vikten behagligt.

En välmående idrottare vinner tävlingar, det gör inte alltid de som tvivlar...

Det är ju så att i "tredje världen" så är vedeldandet ett stort miljöproblem, dels på grund av rök och sot, men också på grund av att naturen i princip töms på eldningsbar ved. Man måste ofta gå flera kilometer för att samla ihop ved till dagens matladning.

Nu får du nog gå tillbaka i tråden och läsa vad jag har skrivit.

Jag följde din uppmaning i sista meningen.

'Naturen i princip töms på eldningsbar ved' låter lite allvarligare än 'barplockat på eldbara pinnar', vilket ska vi andra tro att du menar?

'Tredje världen' är inte utomlands, utan 'länder där man primärt eldar med ved'. Okej....
Och vad hade det nu med olika kök och dess bränslen som används vid friluftsliv att göra, egentligen?

Om det krävs 9 liter etanol för att framställa 10 liter etanol, vad innebär det för bränslets 'verkningsgrad' när det når dig som slutkund?
Som jag räknar så har du en verkningsgrad på 1/9 dvs ca 11% INNAN du ens tänt köket.
Vilka vedkök har så dålig verkningsgrad?

Det du måste jämföra är ju miljöpåverkan från förbränningen.

Ger 10 liter etanol större miljöpåverkan är motsvarande mängd ved?

En liter etanol (d.v.s. 10 liter inklusive produktion) räcker väl till i princip en veckas vandring. Hur mycket ved eldar du på en veckas vandring?

T-sprit framställs normalt genom destillation av jäst mäsk.

Till destillationen så använder man väl i alla fall i Sverige elektricitet för uppvärmningen, den elen kommer ju då till största delen från rätt miljövänliga källor (vattenkraft, kärnkraft).

Det man destillerar är i Sverige jäst vete (man bryter ner stärkelsen till socker som sen jäses och destilleras). Det går åt 2,75 kg vete till en liter etanol.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/hur-tillverkas-etanol

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips