Vad har jag hittat?

Jag behöver få er hjälp! På tre olika platser i jämtlandsfjällen har jag hittat en pinne i lättmetall, den har storleken av en glasspinne, ett hål utan gängor är gjort i pinnen. Vad är det för något? Ta en titt på bilden och kom med era svar.

Jag väntar med intresse på att bli upplyst!

Fjällhälsningar/ Martin

Bilagor

• IMG_3895.jpg
    IMG_3895.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,081
Jag vill minnas att det sitter såna där i "banden" som sitter för ryggen på min gamla Alaska. Det är alltså breda textilband där man trär i de där och genom hålet drar man ett snöre (eller en liten "vantskruv") för att spänna.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag vill minnas att det sitter såna där i "banden" som sitter för ryggen på min gamla Alaska. Det är alltså breda textilband där man trär i de där och genom hålet drar man ett snöre (eller en liten "vantskruv") för att spänna.

Jag nöjde mig inte med att minnas, utan gick iväg och tittade, och du har alldeles rätt.

Jag har lite svårt att visualisera vad ni pratar om, så en bild vore väldigt uppskattat. Jag har förstått att det är en ryggsäck vi pratar om eller?

Tack för hjälpen!

Fjällhälsningar/ Martin

Hittade en bild här på Utsidan (mha Google).

36dcc179a28990fff3f28d4d3b3f40a7.jpg

Det svarta breda bandet nertill. Man ser ett svart snöre som alltså går genom hålet på den där pinnen.

Det skulle innebära att minst två ryggsäckar (av hög kvalitet) har gått sönder precis där TS passerat och tittat på marken. Visst det funkar, men kan det finnas fler förklaringar?

AHA! Say no more!

Men vad har den för funktion? Justerar men avbärarbältet med hjälp av den?

Vilken källa av outtömlig kunskap och visdom som finns för den som söker!

Tack & bock!

jag ser framför mig hur två personer rimligtvis samtidigt, vintertid gör någon sorts anpassning av sina säckar, där den där tråden tas bort. Metallpinnarna glider ur, och ner i snön.

Ryggavhållet är det som eventuellt justeras. Har hittat likadana utmed Skåneleden så det verkar som om de separerar ibland. Snöret måske?

Pysen det är dax att börja skriva manus!

Mysteriet tätnar

Skotertransport av ryggsäckar vibrationer får knuten att vibrera upp metallpinnarna ramlar bort. Martin kan du beskriva fyndplatserna. Vinterled på platsen? Stämmer måtten med detaljerna på rygganhållet på Alaskans ram?

Får jag spekulera tror jag att det är något annat än en detalj från Haglöfs.

Del från skoter eller skoterkälke? Del från last på skoterkälke? Typ anspänning av kapell vid t ex vedtransport.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips