Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor?
- Trådstartare Davva2
- Start datum
Är på jakt efter en riktigt varm pälsmössa men alla jag tittat på har päls på alla ställen utom på huvudet där det bara är vanligt tyg. Vad är vitsen med detta? Är det inte på huvudet som den varma pälsen behövs och inte på utsidan av pannan eller i öronlapparna? Har jag missuppfattat något?
Att köpa en begagnad äkta pälsmössa är väl ok, men när det finns så bra och funktionella fuskpälskläder så finns det ju ingen anledning att farma och döda pälsdjur längre. Tycker jag.
Denna tråden kommer snart att spåra ur och stängas, sanna mina ord!
Du kan utan problem ha din vargmössa. Vill du däremot sälja den så måste du ha tillstånd,intyg etc för det. Ge bort den går däremot bra om inte reglerna har ändrats sen jag var lite insatt i detta.
Det handlar om Cites - konventionen om handel med utrotningshotade djur.
Mvh // Johannes
Man behöver inte farma djur för att få päls. Det är väl betydligt bättre att ta tillvara på hela djuret när man tex jagar än att slänga pälsen och köpa sig syntetkläder ? Det samma gäller de som håller på med får, renar, alpackor, lamadjur m.m. Underbara material. Ska de ändå slaktas så ta hand om hela djuret. Däremot håller jag med om den fullständigt vidriga och enligt mig mycket förvånande pälsindustrin som handlar med minkar, rävar och annat som har fötts upp i små burar enbart för pälsens skull. Det borde vara olagligt.
Mvh // Johannes
Han lirarn på trappern.se verkar ju göra det i alla fall.
Historiskt har det ju vart vanligt, även efter jägar/samlarperioden. Allmogens herrar gick ju omkring i knäbyxor av sämskat (hemgarvat) bock- eller älgskinn.