Vad är vitsen med pälslösa pälsmössor?

Är på jakt efter en riktigt varm pälsmössa men alla jag tittat på har päls på alla ställen utom på huvudet där det bara är vanligt tyg. Vad är vitsen med detta? Är det inte på huvudet som den varma pälsen behövs och inte på utsidan av pannan eller i öronlapparna? Har jag missuppfattat något?
 
Min är i skinn men gubben som gjorde dem ligger på kyrkogården sen 15 år.
Det finns säkert fler bra fabrikanter ITABs såg för en 4 år sen inte alls dålig ut, även om den säkert var en kines. Välj en eller 2 rummer för stor så att du har plats till balclavan under när det biter i.
 
Hittade en på Jokkmokks marknad förra året som istället för tyg har fårskinn mot skulten. Mycket trevligt :).
Sen är ett tips att inte klippa de långa rävhåren som hänger ner framför ögonen (vet att vissa gör det), de är väldigt trevliga när man kör skoter i snöfall ;).
 
Vid skydd

Är på jakt efter en riktigt varm pälsmössa men alla jag tittat på har päls på alla ställen utom på huvudet där det bara är vanligt tyg. Vad är vitsen med detta? Är det inte på huvudet som den varma pälsen behövs och inte på utsidan av pannan eller i öronlapparna? Har jag missuppfattat något?

Enda vitsen ja ser är att det bryter vinden och är mjukt. Men utseende faktorn är nog störst. Vi funktionalister har lite svårt att fatta allt.
 
De flesta "pilotmössor" från fabrik tycker jag är uselt gjorda. Många med polyester och andra syntetmaterial och bara päls, ibland endast fuskpäls på utsidan och insidan av öronlapparna.

Personligen har jag beställt en i fårskinn av en privatperson som jag ska hämta nu på måndag om den stämmer överens med mina specifikationer :) Det får därför bli mitt tips till dig. Att försöka hitta en som kan göra dom efter dina önskemål.

Det finns också att köpa fina riktiga här och de verkar också kunna göra efter kundens önskemål specialmössor: http://www.wilhelms.se/

Iofs har jag ingen personlig erfarenhet av dom men de verkar riktigt fina.

Mvh // Johannes
 
Tack för alla svar. Farsgubben tipsade att han hade en vargskinnsmössa som funnits i familjen i 100 år. Ska kolla in den. Tror att den var stor som hela fjol vinter men kan vara en kul grej om inte annat.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.