Utrustning för utrymning av höghus

Utsidans stammisar har bestämt sig. Trådskaparen ska inte få svar på sin fråga.
Som konstruktiv kritik ni kan fundera på: Det här ser förfärligt inskränkt ut för en utomstående. Ni agerar i flock mot nykomlingar som inte passar in i kulturen som råder här. Det stöter bort folk med andra perspektiv och skadar därmed forumet.

En del av lösningen på ovanstående är att fler än stammisarna tar till orda. Och så har skett i tråden med förslag om bl.a. vanliga rep. All heder åt er.
TS har fått många svar på sin fråga, men kanske inte de som du ville höra. Jag tycker nog merparten bemött frågan sakligt och förklarat varför det lite tråkiga svaret är just det. Som nykomlig får man absolut ställa frågor men svaren blir såklart utefter vad olika användare tycker, inte vad nykomligen vill höra.

Om du frågar vilken flytväst du ska ha för att solosimma till Åland kommer du inte heller få många tips, det är ingen som vill ha det på sitt samvete.

Jag skulle kunna instämma i din kritik om det gällde bästa budgettält för Skärgården och samtliga forumrävar rekommenderar ett Hilleberg, men detta är något helt annat.

Vilken topprepsutrustning som helst går såklart att fira med, men risken för död eller skada pga detta i en stressad situation kommer vida överstiga den som uppstår genom att invänta brandkår. Och ja, att utrustningen finns "ut i fall att", kommer i en stressad situation göra att den används i panik. Vid just den händelse som det refereras till fanns om tur var en brandman bland de boende och han fick uppmana folk att stanna på balkongen och inte försöka hoppa eller klättra.
 
Hur många av räddningstjänsterna har stegbilar? Under släckning av skogsbränder visade det sig att en del lokala räddningstjänster inte hade någon tankbil då det inte längre är lagkrav mängden slang är inte heller specificerad vilket var ett problem då all slang låg ute i skogen och det tog tid att få tag på mer. Troligen så tar det mer än en timme att få fram stegbilar på små orter med ett fåtal höghus.
 
Googlar man lite är det lätt att hitta intressant information, t.ex. denna

Där kan man t.ex. läsa
Begreppet insatstid avser tid från alarmering av räddningsstyrkan till dess att räddningsarbetet har
påbörjats och fått inledande effekt. Det allmänna rådet i 5:323 uttrycker 10 minuter som tillräcklig
snabb insatstid. För friliggande flerbostadshus i verksamhetsklass 3 med högst tre våningsplan kan
tillräckligt snabb insatstid vara högst 20 minuter.

Så brandkåren bör i de flesta fall vara på plats inom 10 minuter alltså.

Men det mest intressanta med detta dokument är att det såvitt jag förståt är råd för hur den som projekterar ett flervåningshus ska ta hänsyn till utrymningsmöjligheterna.

Min tolkning är att om den som bygger ett hus inte kan visa att räddningstjänsten i området har stegbil så måste man helt enkelt bygga en egen utrymningsväg för huset.
 
(...) Men det mest intressanta med detta dokument är att det såvitt jag förståt är råd för hur den som projekterar ett flervåningshus ska ta hänsyn till utrymningsmöjligheterna.
Min tolkning är att om den som bygger ett hus inte kan visa att räddningstjänsten i området har stegbil så måste man helt enkelt bygga en egen utrymningsväg för huset.
Din tolkning är helt rätt - man tar hänsyn till insatstiden och övriga förutsättningar/utrustning för den berörda räddningstjänsten vid projekteringen. Det redovisas i den handling som heter Brandskyddsdokumentation och prövas vid bygglovsgivning. Man får inte heller t ex nedrusta eller avveckla någon lokal brandkår utan en konsekvensanalys, och ev. retroaktiva anpassningsåtgärder på ev. berörda byggnader. Det händer i princip aldrig i verkligheten, men jag har faktiskt varit med om ett sådant fall.
Betydligt oftare har jag fått anpassa lite äldre hus till nya brandskyddskrav. Brandskyddsföreskrifter har kontinuerligt skärpts med tiden, och skärpta krav gäller retroaktivt.
 
Hur många av räddningstjänsterna har stegbilar? Under släckning av skogsbränder visade det sig att en del lokala räddningstjänster inte hade någon tankbil då det inte längre är lagkrav mängden slang är inte heller specificerad vilket var ett problem då all slang låg ute i skogen och det tog tid att få tag på mer. Troligen så tar det mer än en timme att få fram stegbilar på små orter med ett fåtal höghus.

Om du äger ett flervåningshus så finns det inget "troligen" inblandat. Antingen har du papper på att den lokala räddningstjänsten har kapacitet att evakuera boende genom fönster och balkonger eller så är du skyldig att ordna godkända alternativa utrymningsvägar.

Om du bor i ett flervåningshus och känner ett behov av att ordna egna evakueringsvägar med rep och liknande... så ska du nog börja med att kontakta fastighetsägaren och/eller byggnadsnämnden.

Hade jag ett tvåvåningshus på landet skulle jag kanske fundera på rep-genom-fönstret-utrymning. Men då skulle jag köra på ett fast monterat grovt rep med knutar. Inte firningsutrustning.
 
Om du äger ett flervåningshus så finns det inget "troligen" inblandat. Antingen har du papper på att den lokala räddningstjänsten har kapacitet att evakuera boende genom fönster och balkonger eller så är du skyldig att ordna godkända alternativa utrymningsvägar.

Om du bor i ett flervåningshus och känner ett behov av att ordna egna evakueringsvägar med rep och liknande... så ska du nog börja med att kontakta fastighetsägaren och/eller byggnadsnämnden.

Hade jag ett tvåvåningshus på landet skulle jag kanske fundera på rep-genom-fönstret-utrymning. Men då skulle jag köra på ett fast monterat grovt rep med knutar. Inte firningsutrustning.
Finns speciella repstegar just för detta, en anhörig har dessa från en övervåning men minns inte om det är lagkrav eller bara sunt förnuft.
 
Finns speciella repstegar just för detta, en anhörig har dessa från en övervåning men minns inte om det är lagkrav eller bara sunt förnuft.

Är det max 10 m och påstigning på ett ställe (en våning) rekommdenderar jag nog en fast utfällbar fast stege, som denna. Stabilare än repstege. Då sprinten för att fälla ut den fasta stegen, sitter där uppe är risken för inbrott via stegen liten.
Men funkar inte som du vill kunna fälla ut den från flera olika våningsplan.

/Patrik
 
Det här är vad jag skulle göra just nu i skrivande stund om jag behövde fira mig ut från min lägenhet på grund av att det brann nu, det är nödfall, bråttom, brandkåren jäser efter att ha ätit för många kanelbullar och jag inte kan ta mig ut på annat sätt:

Jag skulle fästa repet i min hävstång som jag har i en dörröppning som i sin tur är i en bärande vägg. Den håller uppenbarligen för min kroppsvikt och lite till, men hur mycket mera skulle jag inte bry mig om om jag var tvungen att dra just nu. Jag skulle ta dörrmattan och lägga över balkongräcket eller fönsteröppningen då firning över kant med fästpunkten längre bak orsakar repskav, dörrmattan kommer att ge lite skydd. Jag skulle sätta på mig selen och ta min GRIGRI då den är enkel för mig att använda och är hjälplåsande. De repen jag har hemma är semistatiska grottrep, den längsta är på 200 meter så den räcker rätt långt, men jag skulle jag anta att den inte klarar eld särskild bra. Men vet du vad, jag skulle alltså inte fira genom eld oavsett vilket rep jag hade då min kropp klarar inte eld särskild bra heller, så jag skulle försöka fira från öppningen som är längst bort ifrån själva elden och hoppas jag hinner ned innan elden förtär mitt rep. Jag skulle heller inte kasta ut repet så att den faller ned till marken, mina rep förvaras i repsäck och jag skulle helt enkelt sätta fast repsäcken i selen så att repet är med mig. Det är mer eller mindre standard för firning i grottor, man slänger inte ned rep hur som helst, man har dem med sig inför ev. traverser, omriggningar osv.

Hur lämpligt det är att göra detta behöver inte moralpoliserna tala om, det är inget jag rekomenderar, men det är vad jag skulle göra om jag var tvungen just nu i skrivande stund att fira ut från min lägenhet. Brann det verkligen illa i kåken och det var bråttom så skulle jag nog inte bry mig så mycket om hur olämpligt folk här på utsidan tyckte att det var. Brinner det verkligen överallt under mig och det inte finns fri väg nedåt utan att fira genom eld, vad för jag då? Jag vet inte, det märker jag väll om jag hamnar i den sisten...

Det är en annan femma om jag skulle förbereda (preppa?) min lägenhet inför firning, då skulle det först och främst handla om fästpunkten för repen. Jag har bara en dörröppning inne i min lägenhet som sitter i en bärande vägg, den sitter bara praktiskt till om jag skulle ta balkongen eller ett av köksfönstren. Jag skulle nog behöva tänka till lite vad gäller andra sidan av lägenhgeten... men jag anser inte att jag behöver det, så jag skippar de tankarna så länge och hoppas att jag inte har fel.
 
Jag skulle fästa repet i min hävstång som jag har i en dörröppning som i sin tur är i en bärande vägg. Den håller uppenbarligen för min kroppsvikt och lite till, men hur mycket mera skulle jag inte bry mig om om jag var tvungen att dra just nu.

Den håller för din kroppsvikt neråt ja. Men hur mycket håller den för i sidled? Hur hårt sitter karmen fast i väggen? Det är ju inte så kul om karmen lossnar och kommer flygande med stång och allt.
 
Låter väl som en rätt så bra plan för en situation du beskriver om man är kunnig i klättring och har utrustning till hands som man är van med.
Kanske den där grejen med träningsstången är jag lite tveksam till, eftersom den brukar jo belastas nedåt och inte i 90 graders vinkel utåt. Personligen tror jag mer på plattband mellan dörr och dörrkarm på sidan där gångjärnen sitter. Helst på en dörr som går utåt från rummet. Knyt något in i bandet (kanske din träningsstång) på utsidan dörren, stäng dörren, klart.
 
Det här är vad jag skulle göra just nu i skrivande stund om jag behövde fira mig ut från min lägenhet på grund av att det brann nu, det är nödfall, bråttom, brandkåren jäser efter att ha ätit för många kanelbullar och jag inte kan ta mig ut på annat sätt:

Jag skulle fästa repet i min hävstång som jag har i en dörröppning som i sin tur är i en bärande vägg. Den håller uppenbarligen för min kroppsvikt och lite till, men hur mycket mera skulle jag inte bry mig om om jag var tvungen att dra just nu. Jag skulle ta dörrmattan och lägga över balkongräcket eller fönsteröppningen då firning över kant med fästpunkten längre bak orsakar repskav, dörrmattan kommer att ge lite skydd. Jag skulle sätta på mig selen och ta min GRIGRI då den är enkel för mig att använda och är hjälplåsande. De repen jag har hemma är semistatiska grottrep, den längsta är på 200 meter så den räcker rätt långt, men jag skulle jag anta att den inte klarar eld särskild bra. Men vet du vad, jag skulle alltså inte fira genom eld oavsett vilket rep jag hade då min kropp klarar inte eld särskild bra heller, så jag skulle försöka fira från öppningen som är längst bort ifrån själva elden och hoppas jag hinner ned innan elden förtär mitt rep. Jag skulle heller inte kasta ut repet så att den faller ned till marken, mina rep förvaras i repsäck och jag skulle helt enkelt sätta fast repsäcken i selen så att repet är med mig. Det är mer eller mindre standard för firning i grottor, man slänger inte ned rep hur som helst, man har dem med sig inför ev. traverser, omriggningar osv.

Hur lämpligt det är att göra detta behöver inte moralpoliserna tala om, det är inget jag rekomenderar, men det är vad jag skulle göra om jag var tvungen just nu i skrivande stund att fira ut från min lägenhet. Brann det verkligen illa i kåken och det var bråttom så skulle jag nog inte bry mig så mycket om hur olämpligt folk här på utsidan tyckte att det var. Brinner det verkligen överallt under mig och det inte finns fri väg nedåt utan att fira genom eld, vad för jag då? Jag vet inte, det märker jag väll om jag hamnar i den sisten...

Det är en annan femma om jag skulle förbereda (preppa?) min lägenhet inför firning, då skulle det först och främst handla om fästpunkten för repen. Jag har bara en dörröppning inne i min lägenhet som sitter i en bärande vägg, den sitter bara praktiskt till om jag skulle ta balkongen eller ett av köksfönstren. Jag skulle nog behöva tänka till lite vad gäller andra sidan av lägenhgeten... men jag anser inte att jag behöver det, så jag skippar de tankarna så länge och hoppas att jag inte har fel.

Jag tror den svagaste statiska punkten i ditt system är infästningen av din hävstång. att den bär dig då du hänger i den jämt belastat på båda ifästningarna är inte nödvändigvis detsamma som att om repet hamnar längst ut på ena sidan och därmed kanske belastar i princip bara den ena infästningen, vill du prova kan du ju hänga dig i ena änden med ena handen. Om sedan infästningen (vilket jag antar är skruvar eller bultar) håller lika mycket i den riktning/vinkel som repet kommer att dra är sedan ytterligare en annan fråga - kanske inte lika mycket trä (eller vad matrialet månne vara i karmen och väggen) i den riktning repet drar.
Min avrådan av medmänskilghet och omtanke kvarstår och känns det bra för dig att kalla mig moralpolis så gör det. Jag hoppas innerligt att du slipper finna anledning att fira dig mer, även om du har utrustning och kunskap.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.