Utrustning för utrymning av höghus

Ett år under förra årtusendet var jag deltidsbrandman, vi hade från larm i dosan till lämna brandstationen med rätt grejor påtagna 6 minuter, Anmarschsträckorna varierar i km, men på platsen hade vi vatten fram och snorkeln på väg upp efter 90 sekunder, en sprutare och en räddare med andningsutrustning i korgen. Våra bränder var i verkstäder, logar och några villor. Verkligheten är sällan som i skyskrapan brinner. RC i Vetlanda berättade om en vindsbrand i däck i ett högt hus, någon idiot hade fyllt en badkar med bensin och tejpat igen det ordentligt på vinden. han hade gläntat på brandörren till vinden och bestämt sig för att lägga sig utanför nästa vindsbrandcells branddörr, när det blev en rökgasexpolsion i den brinnande delen och branddörren med tillhörande karm kommer farande och sätter sig i väggen strax ovanför var han låg. Rökgasknallar har verkan.
 
Jag tar till mig alla tips jag fått hittills och tackar varmt för era förslag!
Scenariot är de fall då man behöver utrymma själv innan brandkåren hinner ordna det.
Frågan är vilken klätterutrustning som passar.
Bra om den kan användas till annan klättring också.
Min avsikt var inte att starta en debatt om jag alls borde göra det här. Den saken avgör jag själv. Brandkårens möjligheter är olika på olika håll och hus ser olika ut. Ibland kan man vilja ha en egen möjlighet att ta sig ut snabbt. Det är jag inte ensam om.

Då upprepar jag det råd som jag gav tidigare (ber om ursäkt om det skymdes av all kritik mot själva förutsättningen)

Fokusera inte på utrustningen, utan på att lära dig använda den. Gå en kurs för att lära dig fira på ett säkert sätt. (Du kommer inte lära dig allt, men tillräckligt för att veta vilka grejor du behöver och för att du inte ska slå ihjäl dig när du tränar på egen hand.)

Om det verkligen, verkligen är skarpt läge så är det inte utrustningen som räddar dig utan kunskapen. (Inte minst då kunskapen om att det med hög sannolikhet är säkrare att stanna kvar än att göra en improviserad utrymning.)
 
Här är en person som hade behövt ett rep (eller bara ett kallt huvud):
Pauline hoppade från balkongen efter bomben på Övre Husargatan (expressen.se)

Då ingen nämns i artikeln som omkommen i olyckan (den som nämns död hittades väl drunknad i en kanal) så hade det sannolikt räckt att på klokt sätt vänta på räddningstjänstens evakuering. Om någon mer omkommit i explosionen tror jag det skulle stått i artikeln. Jag tycker också att rubriken är missvisande.
Men det är lätt att sitta vid datorn och vara efterklok, glad att hon klarade sig så tämligen oskadd.

/Patrik
 
Jag vill ogarna lagga mig i den debatt som verkar paga, dels for att jag inte har kunskap om det, och dels for vad jag kommer att saga inte helt har baring pa tidigare poster.

I Japan ar det standard och krav pa att hogre hus* skall ha utrymningsmojligheter via balkongen. Det finns givetvis en utrymningstrappa ocksa. Balkonger i Japan ar ofta genomgaende med en tunn partition som delar upp balkonen mellan lagenheterna. Denna partition maste vara latt att trycka ner eller igenom. Pa sa satt kommer man i all fall over till sin granne pa samma vaning. Om man skulle behova ta sig nerat, sa finns det en lycka i balkongen dar det aven sitter en nedfallbar metalltrappa som vevas ner (och upp). Pa detta satt kommer man ner pa nasta vaning, dar det finns en likadan lucka.

Om man inte har balkong finns det reptrappor (dessa brukar ocksa vara i metall) med for detta andamal ankare vid nagot fonster. Jag kan inte rak arm saga vilken standard dessa skall uppfylla, men jag ar overtygad att de haller for flera hundra kilo.

Jag skall aven lagga till att denna utrustning provas, i alla fall hos oss, tva ganger om aret.

*Jag kan inte svara pa hur hogt huset maste vara, men det lagsta huset jag har bott i dar det funnits var fyra vaningar.
 
Här är en person som hade behövt ett rep (eller bara ett kallt huvud):
Pauline hoppade från balkongen efter bomben på Övre Husargatan (expressen.se)

Kan vara svårt att rigga rep i en situation där man inte ens lyckas slita ner sin egen gardin. Men ett rep som var fast i balkongräcket på förhand hade kanske hjälpt just henne eftersom hon ju valde att hoppa.

Jag vill ogarna lagga mig i den debatt som verkar paga, dels for att jag inte har kunskap om det, och dels for vad jag kommer att saga inte helt har baring pa tidigare poster.

I Japan ar det standard och krav pa att hogre hus* skall ha utrymningsmojligheter via balkongen. Det finns givetvis en utrymningstrappa ocksa. Balkonger i Japan ar ofta genomgaende med en tunn partition som delar upp balkonen mellan lagenheterna. Denna partition maste vara latt att trycka ner eller igenom. Pa sa satt kommer man i all fall over till sin granne pa samma vaning. Om man skulle behova ta sig nerat, sa finns det en lycka i balkongen dar det aven sitter en nedfallbar metalltrappa som vevas ner (och upp). Pa detta satt kommer man ner pa nasta vaning, dar det finns en likadan lucka.

Om man inte har balkong finns det reptrappor (dessa brukar ocksa vara i metall) med for detta andamal ankare vid nagot fonster. Jag kan inte rak arm saga vilken standard dessa skall uppfylla, men jag ar overtygad att de haller for flera hundra kilo.

Jag skall aven lagga till att denna utrustning provas, i alla fall hos oss, tva ganger om aret.

*Jag kan inte svara pa hur hogt huset maste vara, men det lagsta huset jag har bott i dar det funnits var fyra vaningar.

Väldigt intressant inlägg med konkreta lösningar.
Bor man högt med en balkonggranne kanske det kan vara värt att lägga några minuter på att fundera på hur man enklast tar sig över och om balkongräcket går att sparka sönder. Läste om en på Husargatan som sparkade sönder sitt räcke för att enklare ta sig till grannen. Det gick men var nog inte så lätt.
 
I Japan ar det standard och krav pa att hogre hus* skall ha utrymningsmojligheter via balkongen.

Som påpekats tidigare i tråden: I Sverige är det krav på att om räddningstjänsten inte kan vara på plats med stegbil inom 10 minuter så måste huset ha en separat utrymningsväg.

I artikeln om Pauline står det att hon "tvingades" hoppa, men läser man artikeln så var det uppenbarligen ett beslut hon fattade inom nån minut efter explosionen. Hade hon behövt rigga rep hade antagligen räddningstjänsten varit framme innan hon var klar med riggningen.
 
Kan vara svårt att rigga rep i en situation där man inte ens lyckas slita ner sin egen gardin. Men ett rep som var fast i balkongräcket på förhand hade kanske hjälpt just henne eftersom hon ju valde att hoppa.



Väldigt intressant inlägg med konkreta lösningar.
Bor man högt med en balkonggranne kanske det kan vara värt att lägga några minuter på att fundera på hur man enklast tar sig över och om balkongräcket går att sparka sönder. Läste om en på Husargatan som sparkade sönder sitt räcke för att enklare ta sig till grannen. Det gick men var nog inte så lätt.

Kan du sparka sönder räcket som sitter där som säkerhet så skulle jag fundera på hur väl det fungerar för det ursprungliga syftet. Jag skulle ta vinkelslip fast jag har ingen aning om varför jag vill ha sönder räcket.

Utan att gå in på säkerhet vid utförandet under stress så gissar jag att en repstege avsedd för brandutrymning och därför redan förankrad på balkongen eller vid ett fönster är den mest realistiska lösningen. Självklart bara om det inte är så många våningar och att alla i familjen kan klara av att klättra. Annars tjänar man mer på att förstärka brandskyddet.
 
Jag tror Kimkim menar att många räcken har en stomme och sen "paneler" (som t.ex. kan vara av glas eller tunn plåt). Stommen är rätt hållbar, och sparkar man bort de där "panelerna" så slipper man ju klättra över räcket.
 
Jag tror Kimkim menar att många räcken har en stomme och sen "paneler" (som t.ex. kan vara av glas eller tunn plåt). Stommen är rätt hållbar, och sparkar man bort de där "panelerna" så slipper man ju klättra över räcket.

Samtidigt måste ju även paneler stå emot så att inte någon av misstag faller olyckligt mot dem och ramlar igenom och vidare ner.

/Patrik
 
Jo, men om det krävs 10 kraftiga sparkar för att få loss panelen så tål den antagligen att nån ramlar mot den en gång (och om den då blir uppenbart skadad byts den ut).

Det är ju inte så att 10 personer efter varandra trillar in i samma panel. Det är rentav svårt att trilla in med full kraft i panelerna just eftersom de sitter ganska lågt i förhållande till resten av räcket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.