Utrustning för utrymning av höghus

Det här är vad jag skulle göra just nu i skrivande stund om jag behövde fira mig ut från min lägenhet på grund av att det brann nu, det är nödfall, bråttom, brandkåren jäser efter att ha ätit för många kanelbullar och jag inte kan ta mig ut på annat sätt:
Utan att vara moralpolis kan man ju reflektera kring det faktum att det här scenariot kräver tillgång till en massa information. Man ska först veta om vilken inställelsetid räddningstjänsten har just för tillfället, hur snabbt branden utvecklar sig och åt vilka håll, och att just tidsfönstret mellan att jag har ordnat med utrustningen och att räddningstjänsten kommer är det som innebär en säker död om jag är kvar i lägenheten. Har man tillgång till den här informationen är det klart man ska klättra!
 
Bra poäng ovan. I mitt fall så finns det inga fönster rakt ut från stången utan de är rakt åt sidan. Detta gör att belastningen hamnar inte i mittan av stången utan på ena ändan. Så som de är fastskruvade så håller de nog, och trät de är skruvade i håller nog också... Men ja, "håller nog" är knappast en pålitlig bedömning. Jag skrev bara vad jag skulle göra om jag ansåg mig själv tvungen att fira ut från min lägenhet precis nu i ögonblicket som ren information till TS. Jag skulle hellre pröva det än brinna inne. Med det sagt så är jag tämligen säker på att jag aldrig kommer att behöva prova så jag tänker därmed inte rigga/preppa min lägenhet för firning.
 
Tack Micke C för att du går emot flocken som satt tonen i den här tråden och istället berättar hur det kan fungera utanför den.
 
TS lär inte ha lidit nåt av "flockens" påstådda ovilja men samtidigt heller inte fått nån kunskap i övrigt i ämnet alls till dels då han inte bemödat sig logga in igen.
Jag däremot tycker mig ha fått bra och balanserad information och kunskap kring utrymning av höga byggnader mm.
 
Larssky:
Det du skriver i ditt senaste inlägg stämmer inte. Om du läser tråden ser du att trådskaparen har loggat in och tackat för de förslag han trots allt fått.
 
Jag tänker att springa upp på taket och hoppa fallskärm borde vara det bästa sättet att utrymma. Nu måste jag bara köpa en fallskärm, någon som har några bra inköpstips.:)
 
Larssky:
Det du skriver i ditt senaste inlägg stämmer inte. Om du läser tråden ser du att trådskaparen har loggat in och tackat för de förslag han trots allt fått.
Jag fann helt riktigt inlägg på torsdag förra veckan, två dagar efter trådstart, så i det hänseendet får jag justera min utsago. Därefter ingen inloggning eller ytterligare kommentar.
Senaste veckans (nästan en vecka i alla fall så långt) ordväxlingar har i vart fall försiggått utan TS inblandning.
Jag är i vilket fall tillfreds med det som sagts i saken, både av "flocken" och andra.
 
Jag tänker att springa upp på taket och hoppa fallskärm borde vara det bästa sättet att utrymma. Nu måste jag bara köpa en fallskärm, någon som har några bra inköpstips.:)
Du kan köpa min reserv skärm för skärmflygning för en billig peng. Huvudskärmen behåller jag för säkerhets skull (bor i enplansvilla, så det är fotstart som gäller om man vill göra en action utrymning) ;-)
 
Jag tar till mig alla tips jag fått hittills och tackar varmt för era förslag!
Scenariot är de fall då man behöver utrymma själv innan brandkåren hinner ordna det.
Frågan är vilken klätterutrustning som passar.
Bra om den kan användas till annan klättring också.
Min avsikt var inte att starta en debatt om jag alls borde göra det här. Den saken avgör jag själv. Brandkårens möjligheter är olika på olika håll och hus ser olika ut. Ibland kan man vilja ha en egen möjlighet att ta sig ut snabbt. Det är jag inte ensam om.
 
Jag tar till mig alla tips jag fått hittills och tackar varmt för era förslag!
Scenariot är de fall då man behöver utrymma själv innan brandkåren hinner ordna det.
Frågan är vilken klätterutrustning som passar.
Bra om den kan användas till annan klättring också.
Min avsikt var inte att starta en debatt om jag alls borde göra det här. Den saken avgör jag själv. Brandkårens möjligheter är olika på olika håll och hus ser olika ut. Ibland kan man vilja ha en egen möjlighet att ta sig ut snabbt. Det är jag inte ensam om.

Klart du själv avgör vad du gör och inte gör. Men ofta när man sysslar med sådant som kräver riktigt bra utrustning så är utrustningen ingenting i sig själv utan fungerar i samband med en situation.

Om ditt höghus saknar två utrymningsvägar ligger det troligtvis inom 10 minuter från räddningstjänsten. Då kommer det endast vara aktuellt att använda den om du behöver utrymma snabbare än 10 minuter. I så fall bör du välja utrustning som låter dig utrymma extremt snabbt även om den är väldigt riskabel. Den kommer ju aldrig användas om du kan vänta i tio minuter.

Om ditt höghus är för högt eller för långt ifrån räddningstjänsten kanske det kan bli aktuellt med en utrymning som tar mer än 10 minuter att få ihop från att branden upptäcks. I det scenariot finns dock minst två utrymningvägar i huset. Din eventuella DIY-utrymning bör anpassas efter att den endast kommer att användas när bägge utrymningsvägarna är obrukbara och då bör du se till att den fungerar i det specifika scenariot. T.ex vore det dumt att fästa en stege på fasaden precis utanför utrymingstrapphuset eftersom du inte kommer använda stegen om trapphuset är intakt.

Vill du ha svar från erfarna klättrare så är de så vana att tänka på säkerhet att det kommer bli svårt att få bra svar som inte tar hänsyn till just säkerhet. Vill du bara ha svar på vad du ska köpa så är det nog bättre att fråga t.ex. preppers som kanske har lite koll men inte tillräckligt med koll för att tänka på för många olika grejer som kan gå fel.

Jag förstå varför man i alla fall vill leka med tanken på en DIY utrymning! Men jag förstår inte riktigt varför man vill se det som en ren utrustningsfråga. Det blir lite som "Vad behöver jag för tält?" utan att förklara var man ska använda tältet, hur många som ska få plats osv.

Vad vet du om ditt höghus?

En sak till.. jag kan tänka mig att man får mest effekt för insatsen och mindre risk om man fokuserar på att kunna klättra över till grannens balkong.
 
Tack för engagemang Kimkim!

Frågan gällde klätterutrustning, så allt om brandkåren lämnar jag åt sidan eftersom det tog över helt. Om man har förberett sig ska det gå väldigt snabbt att ta sig ut själv och inte vara farligt om man slipper ta sig genom eld och liknande. Och jag menar inte att en massa människor ska springa och köpa klättergrejer för att kunna utrymma. Man ska kunna diskutera saken i alla fall tänkte jag. Jag var inte beredd på att det skulle bli sådan cirkus kring frågan.

Tack också till er som har försvarat frågan i den här diskussionen!
 
Tack för engagemang Kimkim!

Frågan gällde klätterutrustning, så allt om brandkåren lämnar jag åt sidan eftersom det tog över helt. Om man har förberett sig ska det gå väldigt snabbt att ta sig ut själv och inte vara farligt om man slipper ta sig genom eld och liknande. Och jag menar inte att en massa människor ska springa och köpa klättergrejer för att kunna utrymma. Man ska kunna diskutera saken i alla fall tänkte jag. Jag var inte beredd på att det skulle bli sådan cirkus kring frågan.

Tack också till er som har försvarat frågan i den här diskussionen!

Jag förstår att du bara vill diskutera klätterutrustning och att du egentligen inte vill ha mer svar på detta temat. Jag tyckte bara att jag blev lite långrandig sist så här är vad jag menade, kort och koncist:

När det handlar om aktiviteter där utrustningen är viktig så kan man aldrig se utrustningen i ett vacuum utan den fungerar i samspel med en situation. Ju mer erfarenhet folk har desto mindre vikt lägger de i allmänhet vid själva utrustningen och desto mer vikt på just samspelet.

Hoppas du ändå fått lite inspiration på hur du kan gå vidare i frågan.

Hoppas du stannar på forumet, du vänjer dig nog snart vid hur folk är här :D

Ägnar du dig nått åt friluftsliv?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.