Utrustning för utrymning av höghus

Precis, grundplanen är att stanna i lgh. Klart att man kan önsketänka om att evakuera hela familjen via rep från balkongen på 5e våningen, men det kommer aldrig att behövas och kommer inte heller fungera på ett säkert sätt.
 
Om vi nu vill diskutera lite mer action fyllda självräddnings scenarier:
- Basejump utrustning hängande bredvid fönstret
-Armborst med stålvajer, åka linbana över till grannhuset
-Audi R6 i vardagsrummet, kolla hur Jason Statham hanterar sånt
-Se till att man har djup bassäng nedanför fönstret
-Experimentera lite med olika spindelbet, Peter P. verka ha erfarenhet med detta
-DeLorean i vardagsrummet, kolla med Doc Emmett hur man behöver trimma den
-Beam me up, Scotty

Personligen villa jag ha en Tardis för att hantera såna hotfulla situationer.

Jag vet, min inlägg här är lite tramsig, men det var inte jag som började med det.
 
Ja, det kanske brinner i lgh på plan2, rakt under din balkong, och lågorna slickar ut över fasaden. Så glöm inte att köpa asbestkostymer till hela familjen.
 
Tack för alla tips som ni har skrivit tills nu!

Jag som frågar tänkte använda grejerna till repklättring på något sätt i framtiden och sneglar på grejer som kan användas till båda sakerna. Men ni får gärna skriva om andra saker också så att alla kan få förslag på grejer för utrymning där det kan behövas.

Verkar lite hysh-hysh här om klättergrejer. Jag skaffar all nödvändig kunskap, ni kan vara lugna. Uppskattar verkligen den utförliga texten med konkreta förslag på prylar som skrevs här igår.
 
Problemet är väl att på ett forum såhär så kan vem som helst rekommendera vad som helst, oavsett om det är bra eller inte.

En så kallad escape chute kan ju vara nåt att snegla på. Fast den kan ju inte användas för klättring. Men å andra sidan, nåt som ska användas för nödutrymmning ska såklart inte användas till annat, för då kan man ge sig f-n på att den gången man behöver utrymma så finns inte sakerna på sin plats.
 
Escape chute ska man ha övat med några gånger, annars slutar det med stockning och brutna fotleder.
Det ser enkelt ut men jag har övat en del med sådan och det tar ett par försök särskilt om man inte är ensam i den och i en brandsituation med panikslagna människor blir det lätt stökigt.
 
Om du ska repklättra ska du kika på det sista alternativet jag gav med någon självlåsande broms. Bara några få ytterligare saker och du kan klättra både ner och upp för repet på ett enkelt och säkert sätt. Innan du köper prylar borde du kolla upp vilka olika metoder som finns och välja en som passar dig så att du inte köper fel saker. Det är bra om du kan testa grejerna i förväg genom att någon kunnig låter dig prova.

Här inne får du tydligen inte svar på dina frågor om ren klätterutrustning (bortsett från det jag gett). Du får söka dig någon annan stans, kanske något klätterforum. Den samlade bilden tråden gett om klättring ligger långt ifrån den verklighet jag och många andra lever i. Det är något lurt under ytan här inne. Vad vet jag inte, kan bara spekulera. Känner till viss del igen fenomenet när jag läser en del andra trådar på det här forumet.
 
Tack för alla tips som ni har skrivit tills nu!

Jag som frågar tänkte använda grejerna till repklättring på något sätt i framtiden och sneglar på grejer som kan användas till båda sakerna. Men ni får gärna skriva om andra saker också så att alla kan få förslag på grejer för utrymning där det kan behövas.

Verkar lite hysh-hysh här om klättergrejer. Jag skaffar all nödvändig kunskap, ni kan vara lugna. Uppskattar verkligen den utförliga texten med konkreta förslag på prylar som skrevs här igår.

Jag vet inte om det är så mycket hysh-hysh.
Om du vill läsa dig hur man firar (inklusive hur du fäster repet) på ett säkert sätt så gå en grundkurs i klippklättring.

(Du kan förstås be en instruktör att få en kurs i enbart firningsmomentet, men eftersom det vore en specialare så är det förmodligen billigare att gå den standardiserade kursen, så får du klättringen på köpet.)

När du gjort det, och fått lite praktisk erfarenhet så du har en känsla för vad som kan gå fel... ja då kommer du förmodligen också inse varför ingen svarar "Ja, det är en superidé. Såhär har jag satt upp mitt eget balkongnödfirningskit där hemma."

Ursäkta om jag låter som en tråkmåns, men jag tänker mig att räddningstjänsten har jobb nog vid en utryckning utan att också behöva undsätta folk som fastnat i rep längs fasaden...
 
GustavOh:
Du ger ett bra exempel på debattklimatet här som jag skrev om.
I min värld bland alla jag möter är det inga konstigheter att diskutera t.ex. klätterutrustning med vem som helst som är intresserad. Här inne förespråkas att man inte gör det med de som inte är invigda. Det är en fundamental kulturförändring i samspelet mellan människor. Jag hoppas verkligen inte att resten av samhället går samma väg.

Jag vet inte vilka utrymningsbehov trådskaparen har. I normalfallet ska man kunna räkna med brandkåren som många skriver i tråden. Men i vissa speciella fall kan det vara bra att se sig om efter egna alternativ. Då ska man kunna göra det utan att bli ifrågasatt. Den som sticker ut och preppar mer än MSB:s rekommendationer ses ofta som en kuf. I det här landet ska vi inte sticka ut. Det tycker jag är ett tråkigt förhållningssätt som vi borde ändra, inte förstärka.
 
GustavOh:
Du ger ett bra exempel på debattklimatet här som jag skrev om.
I min värld bland alla jag möter är det inga konstigheter att diskutera t.ex. klätterutrustning med vem som helst som är intresserad. Här inne förespråkas att man inte gör det med de som inte är invigda. Det är en fundamental kulturförändring i samspelet mellan människor. Jag hoppas verkligen inte att resten av samhället går samma väg.

Jag vet inte vilka utrymningsbehov trådskaparen har. I normalfallet ska man kunna räkna med brandkåren som många skriver i tråden. Men i vissa speciella fall kan det vara bra att se sig om efter egna alternativ. Då ska man kunna göra det utan att bli ifrågasatt. Den som sticker ut och preppar mer än MSB:s rekommendationer ses ofta som en kuf. I det här landet ska vi inte sticka ut. Det tycker jag är ett tråkigt förhållningssätt som vi borde ändra, inte förstärka.

Jag skulle inte ha några som helst problem att diskutera ankarbyggen, firningsteknik och utrustning med dig, trådstartaren eller vem det vara månde IRL. Det handlar inte om ifall ni är "invigda" eller inte, det handlar om skillnaden mellan att prata med en person och skriva på ett öppet forum.

Så därför är jag väldigt osugen på att ge några råd kring något som är så potentiellt farligt som firning. Det är inte teoretiska risker vi pratar om, det har skett flera tragiska olyckor där personerna egentligen visste vad de gjorde men råkade göra ett misstag vid fel tillfälle.

Men utöver det: Jag anser seriöst att repfirning är en dålig metod för nödutrymning. Så när någon frågar hur man skulle göra för att fira sig ut ur en lägenhet och med vilken utrustning så är mitt bästa svar just: låt bli.
Det är kanske inte det svaret du vill ha, men det är det du får. Och du skulle få samma svar IRL, hur "invigd" du än var.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
Laida Hyra utrustning för att klättra Klättring allmänt 2
M33 Kvarglömd utrustning Vårdberget 16/8 Klättring allmänt 2
Shama Utrustning nybörjare Klättring allmänt 8
ölmefors Hittad utrustning Klättring allmänt 1
moiran Utrustning för veka Klättring allmänt 15
Henrik.H Nybörjare utrustning Klättring allmänt 26
sunkensson Utrustning funnet vid Simonsberget Klättring allmänt 1
3056Claesson Repellering med utrustning Klättring allmänt 38
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
Kolkritan Utrustning upphittat på Vårdberget Klättring allmänt 0
Ankaan Duger denna utrustning? Klättring allmänt 2
7S Utrustning till "tillämpad klättring" Klättring allmänt 6
Millow Utrustning för en nybörjare på led Klättring allmänt 48
Carolina76 Utrustning för Sydpelaren, Stetind Klättring allmänt 13
pasfocli Kvarglömd utrustning Vårdberget Klättring allmänt 1
Sweavenger Via Ferrata - hyra utrustning i dolomiterna Klättring allmänt 5
Jones Utrustning upphittad i Häggsta 23/4 2011 Klättring allmänt 0
luktafotogen Bisarr utrustning? Klättring allmänt 29
paffen Transportav utrustning Yosemite 2011 Klättring allmänt 13
KristianMattiasson Vad kostar komplett utrustning? Klättring allmänt 25
elias.08 Klättring/utrustning i Barcelona Klättring allmänt 5
Peter Lundkvist Lämnad utrustning på Beatelund Klättring allmänt 0
guscha Utrustning/krav för slackline/highline Klättring allmänt 0
klattring utrustning upphittad i häggsta den 19e Klättring allmänt 0
elfizz Tappad utrustning! Klättring allmänt 23
emmis_n Köp av utrustning Klättring allmänt 3
Lollan "Bäst före"-datum på utrustning Klättring allmänt 15
apfaktor Tappad utrustning Klättring allmänt 13
climbingfreaks Komplettera ny utrustning Klättring allmänt 5
Bergström Utrustning för soloklättring Klättring allmänt 28
Henriko Alpin utrustning Klättring allmänt 1
leosmi Utrustning för klättring i Dolomiterna Klättring allmänt 6
rebuz Utrustning Klättring allmänt 3
i-am Clogging, erfarenheter av utrustning??? Klättring allmänt 4
Ehlana Utrustning som behovs Klättring allmänt 4
Sivert Rengöring av utrustning? Klättring allmänt 10
stefkar Utrustning i Barcelona? Klättring allmänt 4
Lottisen utrustning? Klättring allmänt 4
Hinka Snap utrustning ? Klättring allmänt 1
sagaramatha Utrustning i Alperna eller i Sverige? Klättring allmänt 1
21 försvunnen utrustning skevik Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 0
Stulen utrustning! Klättring allmänt 2
Via Ferrata- utrustning Klättring allmänt 5
Utrustning till Nissedal Klättring allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.