Trangia multifuel, old vs new...

Hej!
Funderar på en multifuelbrännare till Trangian.
Den nya verkar ha pumphus, anslutning av flaskan i plast.
Visst, det kanske är något lättare men håller det?
Ska man leta efter en beg istället?
 

Bilagor

  • 001.jpg
    001.jpg
    12.6 KB · Visningar: 2,409
  • s-l500.jpg
    s-l500.jpg
    14 KB · Visningar: 2,209
Framförallt har du inte direktregleringen i anslutningen till brännaren. Leta efter en gammal, eller konvertera en Optimus Polaris till Trangia, då kan du även bränna gas med samma brännare.
 
Precis! Om du tittar på bilderna så har den äldre en reglerspak på röret som anslutningsslangen går till, den reglerar nålventilen strax under bränslemunstycket - vilket ger en precis och bra bränslereglering. Den nyare har bara sin reglerratt långt borta från munstycket, direkt vid pumpkroppen på flaskan - vilket inte direkt förbättrar möjligheten till en precis och bra bränslereglering, snarare tvärt om.

Den nya har nog bara en fördel / överlägsenhet vid jämförelsen, och det är att det går att ansluta bränsleslangen till en lindal-gängad gaskälla. Men frågan är om den fördelen är värd reglernackdelarna? Vill man köra gas i Trangia så är GB74 överlägsen, och klart mycket lättare.

Det idealiska hade naturligtvis varit reglermöjlighet i bägge ändarna, och man väljer att använda den som för stunden / bränslevalet ger bäst funktion.

Jag tycker du ska följa Eriks råd; Fixa till en Polaris så den passar i ditt Trangiakök! Det är nog smartaste lösningen -, och med en tystbrännarhatt så får du ner oljudet en bra bit också...
 
Vill bara tipsa om att det finns fler MF-kök som fungerar till trangian, personligen har jag ett OmniLite TI!
Med tystbrännarhatt är det sjukt tyst!
 
GB-74 gasbrännare 176 g
Trangia MF old m tystbrännarhatt 285 g (pump tillkommer)
Trangia MF new m tystbrännarhatt 301 g
Polaris m tystbrännarhatt o trangiakonverteringskit 268 g

Polarisen klarar allt som ovanstående tillsammans gör, plus att det har stöd för att vätskemata med gastub. Det gäller att leta lite efter lägsta pris, det går att få den billigt.

Bikester, addnatures systersite
1715kr
1885kr med pump

Även bergfreunde.de hade ett bra pris 1805kr
 
Anledningen till att jag tog fram vikterna på dessa 4 brännare beror på att det är de jag har hemma. Det finns givetvis många andra bra brännare där ute.

Edit: stavningskontrollen gjorde att vikterna blev vinerna.
 
Senast ändrad:
Trangia multifuel, old vs new ...

... eller varför inte: a newer yet multifuel solution! ;)

Nu har jag fått hem alla ingredienserna till mitt bygge av min moderna KAP Arctic-ersättare,
och lite tid över att arbeta med projektet. En vettig tändränna återstår fortfarande, att få till
tändrännan visade sig knepigare än jag först tänkte mig. Min första idé blev för otymplig
och också onödigt tung ... måste tillbaks ut till plåtverkstan...

Jag har dock löst själva brännarmontaget:
Det behövs ett extra hål för reglervredet genom nedre vindskyddet, men det var väntat.
De två hål som redan finns i vindskyddet är anpassade för gasbrännaren resp. de där
första Nova-baserade Multifuel-versionerna där snabbkopplingen på slangändan gör att
bränsleslangen enkelt går att få igenom det där lilla hålet, och reglerspaken går sedan ut
genom gasbrännarens stora slanghål. Den lösningen ville jag också ha, fast tvärt-om:

Polarisbrännarens slang har ju den rätt stora 'foten' (ursprungligen framtagen för Optimus
Vega) som måste träs igenom vindskyddet, och då fungerar hålet för gasbrännaren GB74
perfekt. Men då finns det inget lämpligt hål för reglerspaken, ett sådant måste tas upp.
Det är i princip den enda komplettering som måste göras av Trangiat...

(Jag avfärdade snabbt idén om att avlöda den hårdlödning som håller spindelröret i brännar-
kroppen, vända röret 180 grader och sedan hårdlöda fast röret igen. Det skulle gjort det
möjligt att utnyttja platsen för det befintliga mindre hålet som en utgång för reglerspaken
efter en mindre utökning uppåt av hålet till en oval slits... Detta får bli något för Trangia
själva att införa om/när de går över till Polaris Optifuel som Multifuelbrännare - då kan de
säkert få brännarna levererade från Katadyn med vänstervriden, istället för den normala
högervridna, slanganslutning. Jag bjuder glatt på idén...)

Hålet behöver vara aningen över 15 mm i diameter (för att reglerspakens grepp ska kunna
passera igenom) och placerat med sitt centrum ~8,5 mm ovan det sjunde hålet från höger
i luftningsgallret, då kommer allt rätt i slutändan. Använd en stegborr!

Med montaget av en PolarDawg 2 tystbrännarhatt i Polarisen så försvann i princip allt det
brännaroljud som koppbrännare normalt för, och där nere i Trangiat + med en kastrull
ovanför, så blir det lika tyst som Gunnar Finns KAP Arctic-kök... Gary Adams egna ord
gällande PolarDawg 2 är: "PolarDawg 2 is the most technically advanced silent cap design
that I’ve made publicly available" och det säger en hel del, han har konstruerat rätt många
tystbrännarhattar genom åren!

Nu återstår bara att få till en fullgod tändränna. Att fylla på förvärmarspriten via utrymmet
kring brännarkoppen är rätt enkelt (med övre halvan avtagen) men Gunnars ränna gjorde
ju själva tändningen av förvärmarspriten så oändligt enkel...
 

Bilagor

  • PICT8829-72dpi.jpg
    PICT8829-72dpi.jpg
    62.3 KB · Visningar: 2,124
  • PICT8830-72dpi.jpg
    PICT8830-72dpi.jpg
    102.2 KB · Visningar: 2,219
Javisst ja, vikterna:

Gunnar Finns KAP Arctic-utrustning med brännare, hållare, slang, pump och reglerratt: 444 gram.
Min Polaris-utrustning med brännare inkl. reglerspak, hållare, slang och pump: 419 gram.

30+ år av utveckling har vunnit 25 gram... ;)
 

Bilagor

  • PICT8832B-72dpi.jpg
    PICT8832B-72dpi.jpg
    89.5 KB · Visningar: 2,049
En skillnad mot KAP Arctic som jag noterade nu när jag hade både mitt 29+ år gamla Arctic
och det spritt nya 25-5 ULHA direkt bredvid varandra var att Gunnar Finns lösning av vrid-
bajonettlåsning av vindskyddshalvorna mot varandra verkligen låste FAST dem inbördes
medan Trangias moderna motsvarighet bara höll halvorna löst och sladdrigt ihop
- något som tre snabba sneda tång-klämningar av överhalvans anliggningsyta, strax intill
uttagen för bajonetthållarna, löste.
Ytterst lite behövde ytan stukas upp - så låser vridbajonettfästena ihop halvorna sladderfritt.
Bara att vrida tills det tar stopp...

Borde varit gjort redan av Trangia själva (i samma moment som stansar urtagen i anliggningsytan?) ...
/Odd
 

Bilagor

  • PICT8834-72dpi.jpg
    PICT8834-72dpi.jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,879
Så, nu har jag fått nöjet att konvertera ett nytt Trangia 27 till Optimus Polaris multibränslebrännare i X2-kopp också
- och det skiljer sig en aning (som väntat) från konverteringen av ett Trangia 25.

En bekant frågade om jag inte kunde göra iordning hans 25:a och 27:a (och jag har ju inte gjort det här på någon
färsk 27:a tidigare, bara på min buckliga antikvitet från mitten av sjuttiotalet - och den är inget bra exempel åt er...)
vilket jag glatt åtog mig att göra.

Trangia 27 behöver ha 15millimetershålet ovanför det femte hålet från höger i luftningsgallret, då kommer pryttlarna
rätt i slutändan. Det är enda skillnaden. Avståndet ovanför hålet i luftningsgallret är samma ~8,5mm. Med en steg-
borr är det lätt att få till det - förutsatt att körnslaget kommit rätt och det initiala borrhålet centrerar på körnarens märke!
 

Bilagor

  • PICT8957B-72dpi.jpg
    PICT8957B-72dpi.jpg
    92.9 KB · Visningar: 1,779
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
trangia25 Underhåll av Trangia multifuel X2 Kök och brännare 0
Bomaye Trangia multifuel måndags-ex??? Kök och brännare 20
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
seww Trangia Multifuel d:ä Kök och brännare 29
Erik3 Problem med Trangia multifuel Kök och brännare 14
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
såg Trangia - Multifuel X2 Kök och brännare 4
graylingman Bränsleförbrukning Trangia multifuel Kök och brännare 10
joask202 Vilket multifuel till Trangia 27? Kök och brännare 11
dave1 Primus multifuel i Trangia.. Kök och brännare 19
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
goser Trangia Multifuel Kök och brännare 9
Ix Trangia multifuel Kök och brännare 1
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...