Trädklättring

Ja, det där är ju också ett sätt, som en förläng yoyo egentligen? Verkar bökigt att få upp riggen i trädet som sagt. Keep it simple!

Ett bra sätt att få upp repet är ju att kasta/skjuta upp en tunn lina (2-3mm) repsnöre, finns hos alla klätteraffärer för en femma metern, knyta slutet av den i en rappelring eller en skruvlåskarbin som är biffig och bra. I den har man också knytit ändan på sitt rep. Skär av botten på en o,5l petflaska och ha som knutskydd. När repsnöret kommer ner igen drar man upp repet, över en bra gren och ner igen, väl nere sticker man andra änden av sitt rep (den som inte är knuten nånstans) genom ringen eller karbinen och drar sen till baka repet så att det slår en "lärkfot" aktig ögla om grenen däruppe. Ett bra ankare. Vill man sen ha ner det igen, drar man bara ner repsnöret och därmed ringen och allt faller till backen. En tanke bara, en idé som Spacemonkey här på forumet tipsade mig om för firning på bara ett rep när man ska ner från en multipitch tur i bergen. Skit i repskyddet förresten, det kommer att strula till det när öglan dras åt kring grenen.

Jag vet inte hur jag skulle avancera för jag klättrar inte i träd så ofta, har aldrig gjort det med rep eller säkringar. Skulle jag göra det så tror jag att när jag väl kommit upp i kronan så skulle jag klippa ur mig och klättra osäkrat. Men jag kan tänka mig lite olika sätt att ta sig omkring där uppe och fortfarande vara säkrad. I och med att risken att man hamnar på en hylla eller slår i marken är minimal för att inte säga obefintlig i ett stort träd så kan man ju alltid bara knyta in sig i en tamp dynamiskt singelrep (klätterrep) som är knutet ordentligt i en bra gren i kronan och sen ha slack nog att nå dit man vill, eventuellt en mellansäkring ibland iform av en slinga (webbing) runt en gren med en karbin i som man klipper repet i och därmed höjer ankarpunkten dit..

Slingor eller webbing kan du köpa i olika längder för några tjugor styck på vilket klättergym som helst skulle jag tro (finns säkert nåt i borlänge eller så?? =) annars klätterbutik eller beställa på nätet från en klätterbutik.

Nej, jag sitter tyvärr inte på så mycket inspiration i form av bilder, har mest trädfoton från botaniska trädgårdar och så från runt om i världen. Gillar träd men de är som sagt inte mina primära klättermål..

En spännande grej vore att ledklättra upp i ett träd, men en säkringsman på backen. Och som som mellan säkringar sicksackar man bara mellan grenar, det borde teoretiskt funka, väl uppe ankrar man sig med en slinga och drar upp sin kompis..? Minimalt rack! I like!
 

Bilagor

  • DSCN2463.jpg
    DSCN2463.jpg
    87.3 KB · Visningar: 2,483
Senast ändrad:
Vi är inne på lite samma spår vad det gäller avancering tror jag- säkra med slinga eller webbing och säkra om huvudrepet. Om inte det är möjligt var det där jag hade tänkt använda extralinan- dels för att haula utrustning, men även för att kunna göra grengång säkert osv.

Samma gäller ledklättring! Man skulle kunna sätta upp rikgigt utmanande expeditionsleder som sträcker sig över långa avstånd och många träd och planera övernattning osv. Grejjer då är att du knappt behöver någon på backen när du väl börjat avancera och inte är beroende av förankringen på backen. Det blir att planera ett sånt mission till slutet av sommaren. Anledningen att vara två skulle då vara att kunna avankra repet när den första klättraren har nått tiein in trädet.

Angående webbing så har jag faktiskt letat på flera ställen utan resultat. Får fortsätta!
 
Tjenis.

Roligt o se att det finns vanliga "civila" som klättrar i träd :)

Jag är på G att utbilda mig till arborist men saknar tyvärr nån att klättra med, det går att klättra ensam men man bör helst vara två.

Som sagt så är det kul att se att finns folk som är intresserade av att klättra i träd men jag måste starkt poängtera att träd är levande varelser och kan leva i många år om man sköter dem rätt och klättrar i dem rätt.
Så är man inte intresserad av att klättra rätt och använda rätt skyddsutrustning så tycker jag att man skall låta bli.

KLÄTTRA aldrig med billigt och icke godkänd utrustning.
Alla delar av utrustning måste vara godkänd för vissa vikter, repet måste hålla minst 25kn, karbiner som skall bära ditt liv måste hålla minst 22kn, pulleys likaså, redirect webbings måste tåla minst 22 kn, osv osv.

Repen är INTE av samma typ som för bergklättring, trädrep är endast för träd, för dom är konstuerade helt olika invändigt och skall hanteras efter vissa regler och tilllämpningar, det finns olika rep för olika ändamål, livlinan är absolut inte till för att hala tunga saker upp i ett träd.

Klättra helst alltid med sällskap, om man är ensam bör man klättra nånstans där räddningstjänst kan nå dig.
Vanlig räddningstjänst är inte kunnig att klättra upp i ett träd och rädda dig om nåt går fel, väldigt få brandstationer har kunnig personal i höghöjds räddning med rep.

Jag söker också nån att klättra med i stockholms trakten och kommer att lära den personen allt jag kan, det är önskvärt att du redan har klättrat i träd och har en basic utrustning.
Du behöver sele, minst 6 karbiner, livlina 45m,1 cambium saver,1 Prussik broms, 1 säkerhetsstropp, hjälm, ögonskydd, handskar är att föredra, bra klätterskor.

Prussik bromsen jag kör med är av viss typ av rep, jag använder inga mekaniska bromsar utan knyter min själv, antingen en vanlig prussik eller en Blake.

För er som redan klättrar : Använd alltid en Cambium Saver, den är till för att livlinan inte skall skava av barker på trädet där er livlina går runt grenen/klykan, den har två stål/alu ringar vari ni dra er livlina istället.
Detta sparar också på er livlina.
Skavs barken sönder så skadar den trädet och är en inkörsport för bakterier, så klättra alltid med trädets hälsa i minnet.

Ps, det finns kurser för trädklättring, vilket alltid är säkrast om man inte redan kan klättra.

Har ni frågor så...fråga ;)
 
JP33,

Precis den här typen av inlägg jag letade efter. Det går inte att överpoängtera vikten av att ha trädets välmående som central utgångspunkt vid klättring.

Vart i stockholm bor du och när har du tid under sommaren? Jag skulle absolut kunna tänka mig att cykla ner från Dalarna och ta en veckas intensivklättring. Den rent tekniska aspekten av trädklättring går att lära sig genom att försiktigt och kontrollerat prova sig fram, men det finns mycket som kräver utbildning- tex. konsten att avgöra vilka träd som är säkra att utforska, hur grenskörhet skiljer sig mellan olika arter osv.

Vart köper du ditt prussikrep? Jag har letat runt lite i göteborg och ska ge fjällsport en chans innan jag flyttar här ifrån.
 
Tjenis.

Hela veckor är för min del svåra att fixa men helger är ju klart bäst, sen finns det ju gott om träd i dalarna också.
Jag kan för min del åka från stockholm, en liten semester från stan e aldrig fel.
Klättrade lite i tallar denna helg och arborerade bort torra grenar :)

Min utrustning köpte jag direkt från stället där jag gick min första klätter kurs och dom köpte den i sin tur av : www.freeworker.eu

Köpte riktigt bra utrustning av : www.drayer.de

www.skogma.se
verkar ha en hel del, maila dem o fråga om dom har prussik rep.
Dom ser ut att ha det på meter vara och till bra pris.
 
Kan också tillägga att en sele för berg är inte godkänd för trädklättring, en trädsele är konstruerad för att tåla vissa belastningar och rörelse moment som en bergs sele inte klarar av.
Dessutom har en träd sele helt andra förankringspunkter än en bergsele.
Att klättra med undermålig utrustning är direkt livsfarligt.

Webbings och slingor i all ära, dom funkar men det bästa för trädet och din utrustning är att ha nån typ av Cambium Saver.
OBS att webbing, sling och cambium saver måste hålla godkänd maxlast.

Köp absolut inget från nån som inte vet vilka vikter och belastningsklasser som gäller för vilken del av utrustning.


Skaffa helst en sån här:

http://www.aie.org.uk/tools/aie_tool_cambium.html

Och ha alltid trädets bästa i minnet, avskavd bark och sår är mycket skadliga för träd då dessa inte kan läka sina skador som vi människor och djur, på ett träd är en skada evig fast den inte är synlig.
Så med det sagt så är spikskor eller liknande inte ens tillåtna, dessa får endast användas för fällning av träd.
Tänk också på att markägaren kanske inte tillåter klättring på sin mark eller kan i mån av skada begära skadestånd.
Ett träd kan vara värt miljontals kronor, allt beroende på sort, ålder, placering.
Så att klättra i parkträd är inte ens att rekommendera ;)

Och ge fan i att dra in bultar, franska träskruvar och annat som måste borras eller skruvas....
Det är förkastligt.
 
Senast ändrad:
WallyVirginia :

Du verkar redan ha en god ide om hur man tar sig upp i träd med hjälp av kastsnöre.
Hur man säkrar/drar sin livlina och hur man tar sig upp och vad man kan använda till sin hjälp.

Om du är intresserad så kan jag lära dig hur du enklast får upp din livlina, tar dig upp med eller utan ascender/descender.
Jag klättar just nu med Dynamic climbing line.
Dvs jag är fäst i min harness med en splice på ena repändan och så går linan upp och igenom en cambium saver och ner på backen, den linan som går ner på backen sätter jag en prussik brake i och säkrar den i en till karbin som fästs i karbinen som håller i den splicade ändan
Sedan jag kan använda mig av footlockin, footloop eller en pantine för foten.
Givetvis gör man en 8 ca 1-3 m innan repet på backen tar slut

Har man inte en splice så får man göra tex en bowline och säkrar med en 8.

Om jag inte lyckats få upp cambium savern från backen, vilket är fullt möjligt så klättrar jag upp som ovan angivet, säkrar mig själv med 1-2 lanyards och sätter i savern och livlinan och har ett bra system att klättra med.

Det går att ledklättra upp i ett träd, man säkrar linan via ett annat träd och så har du nån som bromsar/drar i tampen.

Ps, schyssta klätter bilder mm i ditt album.
 
JP33,

Antar att du beskriver ett liknande system:
http://www.youtube.com/watch?v=udSw3biNByI

Webbing behöver jag mest till markförankring och slingor till redirects (svenskt ord?), men främst, som sagt, så fattas trädkunskap. Jag har letat litteratur på nätet med föga framgång. Har du något tips? Vad använder ni för kurslitteratur under utbildningen?
 
Tjenis.

Om du klättrar med samma system som han på videon så behöver du ingen markförankring.
Det systemet är också bra för att man kan utnyttja den delen av repet som blir kvar på marken till att göra en andra anchor point uppe i trädet som man klättrar i eller i annat träd bredvid.

Vad jag vet så gör man en markförankring så kan du inte utnyttja slacket till att göra en andra anchor point.

Missförstod att ni skulle använda slingor och webbing till att förankra livlinan, vilket i sig funkar men är inte det bästa.
För redirect funkar dom mycket bra till och man kan göra redirects som man kan plocka bort från tex ett annat träd.

Jag hade ett bokhäfte som heter Tree Climbers Companion, den är mycket bra och utförlig och det finns knopar på dom sista sidorna.
Regga dig på nåt arborist forum eller surfa runt på ett så hittar du nog litteratur.
Vill du däremot ha litteratur om trädbiologi och trädlära så sök på google med dom orden.

Redirect funkar, du behöver inget svensk ord för det ;)

Edit, i videon klättrar han med en Pantin och med footlock, man kan klättra enbart med footlock vilket också är vanligast bland proffsen eller så kan man ha en pantin på vänster/höger fot.
Lär du dig footlocka behöver du ingen pantin.
Det finns också footloops som wallyvirg använder och dom kopplas till prussikken/ascender device.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.