Torka sylt?

Gröten blir ju så mycket godare med en dutt sylt i. Men, är det ens någon idé att jag börjar lägga tid på att försöka torka sylt? Blir det bara en tuggummiliknande klump som inte gör nån glad på fjället?
 
Gröten blir ju så mycket godare med en dutt sylt i. Men, är det ens någon idé att jag börjar lägga tid på att försöka torka sylt? Blir det bara en tuggummiliknande klump som inte gör nån glad på fjället?

Mountain House säljer frystorkade jordgubbar och hallon, väger nästan ingenting och kan blandas i gröten elle muslin och ger en söt och frisk smak.

/ Erik.
 
Ja, pulverkräm har jag kört med (men jag har för mig läste att pulverkrämerna är på väg att försvinna?).

Jag packade om till mindre "portionsförpackningar" och provade mig fram till lagom mängd vatten (lite mindre vatten än enligt anvisningen).
 
Det är klart att det går att torka sylt! Koka lite sylt på bär och socker på svag värme tills det har blivit väldigt tjockt (är kladdigt). När den ska ätas tillför du bara lite vatten, dvs ner i grötkoket och anpassa med en liten extra skvätt vatten. Eftersom det inte är nåt fett i så håller den länge.
 
tips tips

ja kör en grötvarians me torkad banan och en med torkade äpple å kanel å russin.
se mina tork bilder :)
hade turen i höstas att kunna plocka fina blåbär vid mitt läger som åkte ned i gröten. blev mums!
god spis!!!
 
Vad gäller torkad sylt...vad är det för fel på frystorkade bär uppblötta i lite vatten+strösocker?
 

avslutad210712

Gäst
Jag kör med torkade bär och/eller russin tillsammans med socker och salt i havregrynen. Kanske inte lika skoj som riktig sylt men på fjället är jag inte lika kräsen. Känner man för att bära finns det sqeeze-flaskor (stavningen........) men som sagt då blir det tungt.
 
Tack för inputar allihopa. Torkade bär, ska prova att hitta, kanske finns överallt i Sverige. Jag är i Estland just nu med lite sämre utbud av en massa saker. Turen går till jämtlandsfjällen. Russin i gröt...hu...näst efter lever är nog russin i gröt det sista jag stoppar i munnen, men jag vet att det finns dom som gillar det...
 
Haha! Russin som är så gott?!

Annars är det ju en klassiker att blanda blåbärssoppe-pulver med råg- eller havregryn. Det blir energirikt och rätt så gott.

God tur!
 
Ska man inte vara vandra i veckor borde det inte vara något problem med att ta med sig precis så mycket sylt som går åt. 1-2 matskedar sylt per portion kanske går åt.
Men visst det väger liter mer naturligtvis än om man kan torka det, men väger allt mindre för varje dag. Och har man fått ner vikten bra på allt annat kanske det inte är hela världen. Eller så får man välja bort något annat. En chokladkaka mindre kanske. Eller så tänker man över behovet, kanske behöver man inte ha sylt på gröten varje morgon.. Varannan? Vips försvann halva mängden.

Ibland brukar man få portionsförpackad sylt och marmelad på hotellfrukosten. Något att hålla utkik efter mellan turerna om man är syltberoende.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...