Torka sylt?

Kan varmt rekomendera att du torkar jordgubbar själv. Väger mycket nära noll blir inte sega eller tråkiga behåller färgen och är GOTT.

Mitt första försök att torka EVER var just jordgubbar. Delade normalstora gubbar i fyra ha på en plåt och torkade i ugnen över natten URGOTT.
 
Håller med, jordgubbar är bara bäst av allt man kan torka själv! På delad andraplats tycker jag är kommer nektariner och stora fasta plommon. Jag passar på när det är säsong och torkar kopiösa mängder av alla tre sorterna. De har tyvärr en tendens att dematerialisera sig i väntan på årets turer, för "några" i familjen tycker de är oemotståndliga i just gröt- och muslitallriken... ;).

Men eftersom detta skall handla om sylt: både nektariner och plommon (och säkert andra frukter, men dessa är vad jag testat med) går att koka ihop till en tjock massa (utan att tillsätta vatten), som man därefter kan bre på flergångs-bakdukar och torka till otroligt smakintensiva "läder". Har man torkat dem halvmjuka så kan man förpacka dem i matfolie och rulla ihop, men man kan också torka den helt stenhårda (skikten spricker upp då) och bryta i valfritt små bitar eller smula/mixa till mer eller mindre fint pulver. I alla dessa former sväller "lädret" snabbt när man rör ut det med lite vatten.

Koka på mycket låg värme, det skal inte alls bubbla i fruktmassan utan bitarna skall bara "smälta" ner. Jag kärnar inte ur plommonen, kärnorna ger frisk smak (om man gillar den), de lossnar under proceduren, lägger sig på botten och är lätta att ta bort efteråt. Jag tillsätter några ringlor citronskal i kokningen men inget socker - men det är ju valfritt.
Vill man få en mer geléaktig konsistens, kan man hälla i lite extra pektin, men jag är inte säker på hur större mängder inverkar på torkningen (små mängder går bra).


Vill man inte pilla med allt detta själv, så går det att köpa ca 5 mm tjocka, halvmjuka "läder" av bl a tamarind och aprikos i en del affärer med mat från Asien eller Mellanöstern.
 
Älskar havregrynsgröt till frukost utanför tältet på morgonen och sylt är ett måste nästan för smakens skull samt mjölk, pulvermjölk då såklart.
Sen jag kör på Varma Koppen Blåbär/Hallon eller liknande men blandar med lite vatten så den blir tjockflytande, blir nästan ungefär som sylt och väldigt lätt att packa med:)
 
Blåbärssoppepulver

ligger nära torkad sylt. Liksom liknande med hallon och blåbär (varmakoppen). Torkad frukt som dadlar, aprikoser, äpplen osv kan man koka med i gröten liksom förstås olika russinsorter.

Havregryn lär förresten vara stapelföda för fjällstugemecenaten Olav Thon Norges rikaste män på hans längre fjällturer för att spara vikt.
Morgon lunch och middag havregrynsgröt. På kvällen lite festligare då blandar han i russin.

Thure
 
Älskar havregrynsgröt till frukost utanför tältet på morgonen och sylt är ett måste nästan för smakens skull samt mjölk, pulvermjölk då såklart.
Sen jag kör på Varma Koppen Blåbär/Hallon eller liknande men blandar med lite vatten så den blir tjockflytande, blir nästan ungefär som sylt och väldigt lätt att packa med:)

Jag gillar gröt utanför tältet också, men skippar både sylt och mjök. Kör med små fruktyoggis istället. Hemma kör jag naturell yoghurt och en klick sylt. Har slutat använda mjölk till gröten då yoghurt är så mycket godare.
 
Träna

Överkurs. Känns inte som att man går med 5litersspannen på fjället. Den lilla sylt som behövs borde inte väga mycket. Gör några extra situps o ryggskydd innan turen istället.
 
Överkurs. Känns inte som att man går med 5litersspannen på fjället. Den lilla sylt som behövs borde inte väga mycket. Gör några extra situps o ryggskydd innan turen istället.

Han kanske redan gjort några extra sit-ups för att orka bära den torkade sylten, eller vill torka ner sylten för att kunna ta med en extra näve nötter?
 
Torkad sylt är det samma som "fruktläder", mycket vanligt i bla mellanöstern. (...)
Länken blev ju fel, men jag vill också slå ett slag för olika sorters "läder" - bl a aprikos och tamarind är mycket vanligt i Mellanösternaffärer, Annars ingen konst att torka eget. Pektinrika frukter som äpplen, blir bäst, även nektariner och svarta vinbär, som dock kräver lite extra försiktighet för att inte bli stenhårda. Tillsätter man lite extra pektin duger vilken frukt som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.