Torka hemma "how-to"

Hej,

jag är fullt medveten om att det finns andra trådar som berör ämnet och har läst iaf de fyra första sidorna i de två största men har inte riktigt fått svar på alla frågor.

Det finns massor tips om vad som lämpar sig för torkning och inte och jätte stora diskussioner om vad det finns för för och nackdelar med att torka en viss råvara. Men hur torkar man? Det nämns oftast bara delvis eller så finns det motstriddig information (antagligen gör folk på olika vis).

Generellt kan sägas att torkning sker på bakplåtspapper vid ca 50* i ugn. För köttfärs tar det ca 10 timmar.

Uppdelat på livsmedel:
Köttfärs
Verkar finnas lite olika skolor. Ska man steka köttfärsen innan? I sånt fall uppfattar jag det som följande gäller:
Fräs köttfärsen (med kryddor), spridd ut tunt på plåt med bakplåtspapper, ställ i ugnen 10 timmar.

Paprika
Inte hittat några beskrivningar om hur men jag tänker mig:
Skär upp i medelstora bitar, ställ in i ugnen.

Potatis
Bör förvällas först. Torkas i små bitar (tunna skivor?)

Bönor
Blöttläggs och kokas först, sedan normal torkning.



Slutligen undrar jag över koktider för det hemmatorkade. Jag tänker mig att det mesta är gott efter 10-15 min kokning i trangian?


Uppskattar alla svar, ska bli kul att för första gången ta med sig något annat än frystorkad färdigmat.
 
Det mesta torkade blir bäst om man blötlägger det innan. Köttfärsen tex. Däremot funkar tex purjolök alldeles utmärkt att bara kasta i grytan direkt, det suger åt sig vätska snabbt.
 
Generellt kan sägas att torkning sker på bakplåtspapper vid ca 50* i ugn. För köttfärs tar det ca 10 timmar.

Det kan generellt inte sägas. Generellt kan sägas att torkning sker med god luftväxling och torr luft. Ett av de enklaste sätten att torka luft är att värma den (eftersom den relativa luftfuktigheten då sjunker).

Upphängt på trådar eller utspritt på torkollor av finmaskigt när är mycket bättre än bakplåtspapper. Dock så får man räkna med att våta livsmedel droppar.

Ska man torka så är 35-40 grader oftast betydligt bättre än 50 grader, problemet är att en ugn sällan går ställa lägre än 50 grader.

Ska man steka köttfärsen innan?

Ja, främst av den anledningen att rå köttfärs hinner bli dålig innan den hinner torka.

Paprika
Inte hittat några beskrivningar om hur men jag tänker mig:
Skär upp i medelstora bitar, ställ in i ugnen.
Nej! Skär i tunna skivor (ringar) och häng upp på ett snöre och torka.

Bönor
Blöttläggs och kokas först, sedan normal torkning.
Enbart för att korta ner tillagningstiden. Annars är ju torkade bönor redan torkade.
 
Torka köttfärs.

När det gäller torkning av köttfärs, är det viktigt att man torkar den magraste köttfärsen man kan få tag på tex. älg, ren eller mager nötfärs.
Bryn färsen i en torr, belagd stekpanna. Täck en långpanna med ugnspapper i botten och sprid sedan ut färsen i ett jämn lager. Torka färsen i ugnen 1 max 50°C och med ugnsluckan på glänt så att fukten kan ventilera ut ordentligt. Det är viktigt att temperaturen ej överstiger 50°C. (den skall torkas inte tillagas).
För att klara detta brukar jag använda en elektronisk ugnstermometer, med givaren på en lång kabel. Jag monterar givaren med en klämma strax ovan köttfärsen. Kan nu snabbt och enkelt se hur temperaturen är. Jag reglerar temperaturen i ugnen genom att öka eller minska glipan i ugnsluckan. Kräver en del passning i början men efter ett tag så "lär" man sig hur det ska skötas! Rör om köttfärsen någon gång ibland.
Färsen skall torkas så länge att kornen är när nog knastertorra, nästan som ett fint grus. 30-35% av ursprungsvikten återstår.
Vid tillagningen är det bara att tillsätta den torkade färsen tillsammans med övriga ingredienserna i tex. en gryta.

Lycka till och god tur!
 
Bara för att vara jobbig: Du hade ju brynt den i stekpanna - då är den ju tillagad och kan således inte tillagas igen!?
DEt är okej att vara "jobbig!
Graden av tillagning när man bryner färsen, torde bero på hur länge man gör det. Det ska naturligtvis vara ett hastigt förlopp. Att bryna färsen, gör den mer aptitlig enligt mig. "Min metod" har fungerat mycket väl, använder köttfärsen som bas till varierade grytor och såser ute i fält. Kanongott!
Om man vill kan man säkert skippa att bryna färsen före torkningen. Dock inget jag provat själv.

God tur!
 
Jag gör ingen skillnad på torkad eller otorkad mat, förutom torkningen då.

Torkar gör jag i ungen på 50grader, på bakplåtspapper ibland på en plåt ibland på gallret. Detta för att det är enklast, inte bäst.

Det är bara att torka på o testa!!

Försök avgöra om maten är torr när du tror att du är klar. För att vara på den säkra sidan brukar jag torka maten i några dagar i vardagsrummet efter att jag torkat det första i ugnen (det går mkt fortare i ugnen men det sista behöver inte gå så fort tror jag).

Du kommer att märka om maten behöver kokas 10 minuter eller inte. Jag brukar hetta upp olja o steka lite kryddor i denna o sedan stoppa ner den i förväg uppblötta maten o värma den i kastrullen. Tycker att det bästa är att torka färdiglagade rätter.

Vad gäller uppskärning av mat gäller det att optimera snittytan, jag antar att den mesta fuken från paprikan försvinner från snittytan, inte skalet, skalet är ju trots allt där för att skydda frukten.
 
problemet med att ha ugnen för varmt är att den då tillagas lite för mycket, då tiden är så lång.
dvs, smakar bränt.
 
Torka kallrökt lax är en höjdare....

dock enligt Friluftsmat Anita Sundell "Laxen är fet och fettet pärlar lite på ytan då den är torr. Låt det rinna av på hushållspapper. Hållbarheten är relativt kort men med saltet och rökningen klarar sig lax bra under en kortare friluftstur.

9151851911.jpg


Hittade detta på utsidan
" Vi hade kallrökt lax (runte 1kg innan torkning!!!) som vi torkade inför en fjälltur och det var skitgott...ända fram tills fjärde dagen.
Hade vi torkat närmre avresa hade det hållit veckan ut skulle jag gissa så det är definitivt nått som ska med fler gånger!"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...