Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det är precis som om du slänger en vanlig sprayburk dvs metallåtervinningen.
Det är nämligen samma gas (drivgas) och tryck som en förpackning med hårstylingprodukt eller rakskum. Du behöver inte punktera flaskan utan det är bara att kasta bland metall.
Jag har några gånger försökt att lämna tillbaka dem där jag köpte dem, dvs Naturkomp, Stadium och div mer lokala förmågor. Det har väl, milt sagt, gått sådär... Känns lite skumt att dumpa tuber med brandfarlig gas i vanliga konservburkscontainern hemmavid...
Man punkterar flaskorna försiktigt (en gammal hederlig konservbrytare, sån där som kör ett trekantigt hål, fungerar utmärkt, vissa kör med hammare och spik). Utomhus såklart.
Men de ställen som säljer är väl skyldiga att ta emot har jag för mig.
Det gäller kanske för återanvändbara gasflaskor, men en punkterad engångsflaska är ju inget annat än en tom plåtburk. Jag brukar punktera och platta till dem precis som jag gör med burkar från sprayfärg och annat.
Om du läser tråden jag länkade till så var det just det folk hade gjort i den tråden. Och Primus svar var alltså att om man tömmer dem så kan man slänga dem som metallförpackningar.
Jepp Nermander, såg det nu. Fast jag delar med mig av det svar jag fick, om inte annat för att repetition är all kunskaps moder
---------------------------------
Var just i kontakt per telefon med Helena på Primus. Det svar jag fick därifrån var att patronerna, eller kartuscherna som hon kallade dem, ska hanteras likt sprayflaskor. Man ska alltså se till att tömma dem ordentligt, t.ex. kan man försöka få ut det sista genom att bara sätta kartuschen på köken och öppna alla ventiler och vänta tills det inte kommer ut mer.
När behållaren väl är tom, så kan man utomhus, och under ordnade former (vilket hon underströk), punktera behållaren för att sedan lämna in den i den vanliga metallåtervinningen.
Hon hade inte hört talas om att återförsäljarna skulle behöva ta emot de tomma flaskorna. Det verkar ju ganska logiskt, för annas så skulle ju alla frisersalonger översvämmas av förbrukade hårsprayflaskor.
Sista dagen med fint väder i Sarek är det upplagt för en rejäl topptur. Efter en vilodag fortsätter kampen mot elementen och det blir dags att ...
1 kommentar
Östra Grönland är ett av de sista jungfruliga territorierna på jordklotet. Med drygt tio års mellanrum har jag varit där. I somras (2025) med ...
3 kommentarer
Swiss National Park är fullpackat med vandringsleder av olika svårighetsgradder, längder och vilda djur. Från vackra vandringar längs med slingriga ...
När vi paddlade i början av oktober hade vi extremt fint väder. Efteråt kom stormen Amy. Höstpaddlingen är en återkommande händelse som vi sysslat ...
3 kommentarer
En måndag i mitten av oktober förvandlas den kalla morgonen till en nästan sommarvarm dag. Jag och min kompis Anders åker med våra kikare till ...
4 kommentarer