tomma gastuber!

haaaahaaaa lustigkurrar göres sig icke besvär.

Har jag fattat det rätt, ska man slänga "tomma" gastuber i den vanliga metallåtervinnings containern?
 
Jag har några gånger försökt att lämna tillbaka dem där jag köpte dem, dvs Naturkomp, Stadium och div mer lokala förmågor. Det har väl, milt sagt, gått sådär... Känns lite skumt att dumpa tuber med brandfarlig gas i vanliga konservburkscontainern hemmavid...
 
Man punkterar flaskorna försiktigt (en gammal hederlig konservbrytare, sån där som kör ett trekantigt hål, fungerar utmärkt, vissa kör med hammare och spik). Utomhus såklart.


Men de ställen som säljer är väl skyldiga att ta emot har jag för mig.
 
Farligt avfall

Tomma gasoltuber klassas som farligt avfall och sorteras därefter..

Gasoltuber ska mao INTE sorteras som metall, som konservburkar.
 
Senast ändrad:
Det vore bra att verkligen få veta vad som gäller i denna fråga. Jag tror jag ska slänga iväg ett mejl till Primus och fråga. De borde väl veta?

Mvh /Joel
 
Om du läser tråden jag länkade till så var det just det folk hade gjort i den tråden. Och Primus svar var alltså att om man tömmer dem så kan man slänga dem som metallförpackningar.
 
Jepp Nermander, såg det nu. Fast jag delar med mig av det svar jag fick, om inte annat för att repetition är all kunskaps moder :)
---------------------------------
Var just i kontakt per telefon med Helena på Primus. Det svar jag fick därifrån var att patronerna, eller kartuscherna som hon kallade dem, ska hanteras likt sprayflaskor. Man ska alltså se till att tömma dem ordentligt, t.ex. kan man försöka få ut det sista genom att bara sätta kartuschen på köken och öppna alla ventiler och vänta tills det inte kommer ut mer.

När behållaren väl är tom, så kan man utomhus, och under ordnade former (vilket hon underströk), punktera behållaren för att sedan lämna in den i den vanliga metallåtervinningen.

Hon hade inte hört talas om att återförsäljarna skulle behöva ta emot de tomma flaskorna. Det verkar ju ganska logiskt, för annas så skulle ju alla frisersalonger översvämmas av förbrukade hårsprayflaskor.

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.